Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
manner: typisk jordlöpare. De lever i förnan dvs halvt nedbrutet material av löv och pinnar där den springer ifatt sina byten av mindre djur. ingen risk att den förstör nåt i huset. Jag vet att de ibland kommer in på hösten då de söker vinterdvaleplats. Släng isåfall bara ut dem i nåt uthus eller gräv ner dem i en lövhög!
soda1: Efter ungefär 1 ½år har vi nu hitta felet :). Vi tog in ett nytt skadebolag , Stahrebolaget. Dom har varit helt suverräna! Så proffsiga och tålmodiga med alla våra tankar och frågor. Nu har dom i alla fall hittat felet och det satt i ytterväggen i köket på nedreplan. Det är en fuktskada som kommer från grannen. Dom har ett stuprör som dom inte har rensat lövfångaren på, vilket
kurema: Titta också på utsidan. Varför är muren fuktig? Rinner regnvatten ut vid grunden? Du kanske måste dränera bort fukten från utsidan. Gräv några hål och titta hur det ser ut. Det kanske ligger våt jord direkt mot muren, då kommer fukten in och det luktar jord!
byggsson: Urkas... Tomten var fin, och även vissa ytskikt där inne, men det verkar finnas en del magsår-jobbiga grejer att göra... Om ni ändå tänker handla hus i den prisklassen kan ni köpa ett helt nytt hus med garantier 5 km söder ut (exempelvis Vistaberg eller liknande), men man får inte lika fin tomt då iofs...
mushus: Någon som vet om det finns några gränsvärden för VOC (flyktiga organiska föreningar) samt cancerframkallande formaldehyd i inomhusluft? Tar gärna emot tips på billiga mätare för aldehyd-halter och VOC-halter.
tobben87: Lite mer OT.. Om jag nu köper el från vattenkraft, får jag ett vattenkraftsfilter att sätta i min vägg då? Så att jag får "rätt" el.. =0)
mushus: En större genomgång av en massa olika radon detektorer där bla Safety Siren Pro Series III är med. Bläddra ner till punkt 3.3 Radon sensors http://www.nrc-cnrc.gc.ca/obj/irc/doc/pubs/rr/rr323.pdf
mushus: Här finns lite andra e-böcker som syftar på svenska förhållande. Åtgärder mot radon i bostäder Hur effektiv är radonsaneringen?
krille09: Jo det verkar så. Frågan är hur man ska se på saken. Om man har ett mätvärde under 200 kanske insatsen att ta bort bjäklaget är onödig? Å andra sidan når man bjällaget underifrån i garaget. Är det någon som har en aning om vad det kan kosta att ta bort och ersätta ca 30kvm bjälklag? Då spännvidden är relativt stor antar jag att man behöver limträbalk alt lättbetong?
MathiasS: Det står ju var och en fritt att sanera till vilket värde man vill. Det är du själv som avgör hur mycket pengar du vill lägga på att förbättra dina chanser till ett längre liv.
Prins Daniel: Nej, det är inte mögel. Antagligen blod som skvätt upp från ett mord som begåtts där innan ni flyttade in. Eller möjligen från någon insekt (men hur spännande vore det). Hur som helst, det ser inte ut som mögel.
Elkludde: [citat] Du behöver inte upplysa mig om hur en skorsten ser ut o hur den är uppbyggd .Som ordspråket säger den som "snackar mest vet minst" tack för mig i denna tråden
Locke: Man kan rengöra betongytor med gasolvärmare. Bara att gå över ytan lite lätt och sedan dammsuga / sopa. Det tar dör på allt utan att lukta illa.
Kopparkullen: Förstår din oro och vill du ligga under gränsvärdet så är 135 Bq/m3 inomhusluft på sommaren inte så bra. Mätperioden för radon är oktober till mars = då man inte vädrar. Att ventilera är ju sättet man löser radonproblem på så FTX är ju positivt. Ingen vet ju "ditt" hus förutsättningar men 135 är enligt mig ingen hög siffra. Sent from my LT15i using Byggahus
Rörkrökaren: Svartmögel ser det ut som, men det vita är väl sån där vit svamp eller?
D09: Om du har kvar betonggolv så prima det, så slipper du dam därifrån... Jag fick städa i en evighet innan jag primade i källaren.
harry73: Bra att veta, så nu kan man lungt suga upp asbest damm med sin dammsugare och sedan sprida asbestfibrar i luften varje gång man städar huset. det är inte heller farligt langre att gräva i rabbatterna precis under ett asbesttak en torr och varm sommardag:rolleyes:
skärgårdshus: Tack för Era svar! Har sökt och sökt men inte hittat någon lättillgänglig information, finns nog en hel del forskning i ämnet bara man når den. Vi bor söder om E4, och trafiken är tack och lov förmodligen inte att ses som mycket tät med enkelfiligt och 90km/h, men en bredning är planerad sedan länge. Även fast det såklart förekommer en del tungtrafik så går det inte att
gaia: och dessuton kan du inte dränera bort vanlig markfukt som finns under källargolvet så kontakt mellan golv och fuktkänsliga material bör undvikas lika för som efter en omdränering. Börja med att stapla luftigt bort från vägg och golv och köp en avfuktare som kostar många gånger mindre än en dränering :). Om du är inte nöjd med den enkla lösningen så kan du alltid slänga ca 200
Byroxa: [citat] Många bra svar ! :) Mattan är dock just uppsliten och helt intakt, inte porös eller svampig. Det finns dock en mindre del mögelsporer under den, rätt bra skick eg. För att ha legat sen -72... Ju mer jag tänker på det så kan det inte vara en ny skada och aktivt mögel då det inte var sån påväxt på mattan. När de byggde huset -72 fick de en stor vattenläcka i källaren som
Thorsten84: Nej, jag bara stoppade vattenintrånget därmed. På mind vind ser det ut som om det är rötan och inget svartmögel. Så brädan stannar kvar tillsvidare. Jag hittade en tråd som är kanske till hjälp för dig: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/139981-svart-svart-svart.html
Lantbrukarparet: Finns ett par trådar om detta redan, men som tidigare har sagt så är det nog kalkavlagringar från vatten eller saltavlagringar. Alltså inget att vara orolig för, bara det att det är svårt att få bukt med det om man inte åtgärdar där vattnet kan tänkas komma ifrån. :)
tlundberg: De sa strimmig trägnagare. De sa även att de skulle återkomma med en tid då de kunde spruta. Men än har vi inte hört något från dem om det :(
SEVET: Min dotter med familj har bott i ett hus dom köpte för 8 år sedan. Huset är 1 1/2 plans och byggt på platta på mark (grusbädd) 1978. På plattan är väggarna uppställda utan grundpapp. 50 mm frigolit med 60 mm finbetong. I böjan på -90 talet uppstod en vattenskada i hallen som man då försökte åtgärda. Man borrade hål genom finbetong och isolering för att kontrollera fukthalten
Lizabettan: Jag hörde att om man hettar upp trä till 70 grader fanns det inga emissioner kvar, någon som vet mera om det?
KnockOnWood: [citat] Lite lättsamt om kisset: http://www.skurupsborren.se/leversomjaglar.html :thumbup: Från siten http://www.skurupsborren.se/ som är mycket läsvärd.