Som rubriken lyder så tittar vi på ett hus där det är krypgrund och enligt besiktningen som ägaren har gjort, finns det lite mikrobiell påväxt i krypgrunden.
Är det något som gör att vi borde avstå huset?
Är det svårt/dyrt att åtgärda?

Tacksam för svar!

Ingen som kan hjälpa mig?

catwalkqueen skrev:
Ingen som kan hjälpa mig?
Jodå, men då forum är ett forum så kan det ta timmar ibland dagar innan man får svar. Så lugn du...

Men vad menar de med mikrobiell påväxt? Vart finns denna påväxt någonstans? På marken, på åsarna, på undergolvet eller på grunden? Vad för typ utav påväxt är det?

En sökning på Google hade även hjälpt dig så jag ger dig svaret här:

I fall av ringa mikrobiell påväxt där man endast okulärt finner lite mögel på blindbotten, bärlinor, grundmurar etc. samtidigt som ingen elak lukt förekommer kan det räcka att städa av marken, lägga byggplast och krypgrundsisolering alternativt ännu säkrare installera avfuktare lämplig för krypgrunder. Samtidigt är det viktigt att mäta den relativa fuktigheten med hygrometer för att ha bra kontroll.
Vad du än gör så lägg för guds skull INTE dit byggplast på grunden då du kommer snabba på husets död. Så bästa är att krypa ner och städa rent på marken och installera avfuktare.

Men vänta här nu, det är väl byggplast man SKA ha på marken i en krypgrund? Städa ur - absolut, men sedan på med byggplast är vad jag lärt mig. Så även installering av en avfuktare där nere, exempelvis Trygghetsvakten eller liknande.

Vi tittade en gång i tiden på hus med krypgrund, men jag bangade av rädsla för detta med mögel och annat. Å andra sidan ska tilläggas att huset vi tittade på ändå inte var drömhuset. I ett sådant fall hade vi nog övervägt det hela en gång till. Hur som helst, jag var mycket i kontakt med Ljungby fuktkontroll. De har en kanonhemsida här: http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

De kan man kontakta per mail och så ringer de upp och dryftar ämnet krypgrunder helt utan kostnad, och helt utan att försöka pracka på en något. Jag bor inte ens i närheten av Ljungby.

Angående tillvägagångssätt för att få till en fungerande krypgrund nämner de följande punkter på deras hemsida:

A) Kontrollera dränering, hängrännor och marklutning.

B) Ta bort all matjord och rabatter kring grunden. Ersätt med dränerande
material.
C) Byggskräp och annat organiskt material på marken i utrymmet måste tas bort
då det fungerar som grogrund för mögel och rötsvamp (elak lukt).
D) Installera trådlös hygrometer för att hålla koll på den relativa fuktigheten.

E) Kontrollera fuktkvot i syllar och reglar med fuktkvotmätare.

F) Lägga byggfolie (0,2mm byggplast) över hela marken. Dock skyddar byggplast
bara mot ånga från marken, den motverkar inte kondens och förhöjd
luftfuktighet p.g.a. inkommande varm fuktig luft som kyls av mot mark och
grundmurar. Innan läggning av plast är det bra att ta bort all matjord.
Annars riskerar man att det bildas mögel, som sedan kommer att lukta starkt
genom plasten och kanske upp i bostaden. I förebyggande syfte kan man strö
rikligt med salt på marken innan man lägger byggplasten.

G) Isolera mark och ev. också grundmur med för ändamålet lämplig
krypgrundsisolering. Isoleringen kommer att fungera som kondensspärr,
stabilisator av luftfuktigheten samt ångbroms. Isoleringen kompletterar
byggfolie och avfuktare. I krypgrund med avfuktare minskas energiåtgången
efter isolering. Golven i bostaden blir varmare under vintertid efter isolering.

H) Installation av avfuktare som Acetec PD-250 eller Trygghetsvakten.

I) Minst två gånger per år inspektera utrymmets beskaffenhet (vår och höst).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.