Vi har idag tagit bort den inre träpanelen på vår yttervägg. Detta är en bild som visar hur reglarna bakom innerpanelen ser ut. Är detta vita pulver mögel eller kan det vara något annat? Vi är så otroligt oroliga för det skulle ju kunna vara så att varenda regel isånt fall är mögeltäckt.
Huset är byggt 1923 och ytterväggen är en plankvägg. På 70 talet tilläggsisolerades den på utsidan med 50 glasull och en luftspalt. Hålet gjordes i kattvindenoch i övrigt ser panelen på insidan relativt bra ut. Känns ganska otroligt att luften där inne skulle vara så fuktig så att mögel bildats överallt på reglarna, men tyvärr är man ju aldrig säker.
Det luktar för övrigt inget speciellt.
Hur skulle ni gå vidare, tips tas gärna emot. Vill helst ta mina barn och aldrig mer komma tillbaka, men vet ej var jag ska ta vägen.
Huset är byggt 1923 och ytterväggen är en plankvägg. På 70 talet tilläggsisolerades den på utsidan med 50 glasull och en luftspalt. Hålet gjordes i kattvindenoch i övrigt ser panelen på insidan relativt bra ut. Känns ganska otroligt att luften där inne skulle vara så fuktig så att mögel bildats överallt på reglarna, men tyvärr är man ju aldrig säker.
Det luktar för övrigt inget speciellt.
Hur skulle ni gå vidare, tips tas gärna emot. Vill helst ta mina barn och aldrig mer komma tillbaka, men vet ej var jag ska ta vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Njae, varför skulle möglet vara så avgränsat till just den regeln och ändå så jämnt fördelat på den? Gissar på kalk.
Edit: Men jag är ingen expert!
Edit: Men jag är ingen expert!
Har också haft en liten liten förhoppning till att det kan vara kalk. Men gjorde man så förr i tiden?
Tack för era svar. Regeln som sitter ca 1 m till vänster ser precis likadan ut där vi öppnat upp. Vi har tagit dessutom tagit upp fler brädor än vad som syns på bilden. Kanske det inte är vitmögel då trots allt. Nu funderar vi på att skicka en del på analys. När vi nu tagit loss en bit av det yttersta lagret ser virket friskt ut.
Klicka här för att svara