Hej,

Min första post på detta forum, Vi har nyligen köpt ett radhus i Stockholm/västerort där ett av tre likadana fönster med fönsterbottenstycke av trä har murknat och har synliga hål, främst en springa på ca 4 mm x 100 mm mitt på. Ingen plåt täcker under fönstret mot ytterväggen under. Det har sannolikt regnat in under en längre (?) tid. Det är träpanel på huset och fönstren är troligen 35 år gamla. Panelen buktar lite vid den angränsande balkongdörrsposten och det är mindre rinnmärken på insidan av väggen i rummet.

Jag tog in en besiktningsman som påpekade att jag borde kolla upp detta och rekommenderade att alla tre fönster bör bytas ut eller åtminstone renoveras.
Vi har inte fått tillgång till huset än men jag skulle vilja dra igång en utredning av hur stor en eventuell skada är och vad det kan tänkas kosta att åtgärda problemet. Frågan är vem man ska anlita för detta? En snickare, fönsterbytare, fukttekniker eller vad är det för person/företag som kan tänkas greja en sådan här manöver? Gärna så snabbt som möjligt såklart.

Tacksam för svar.

Om fönstren är hela och fina i övrigt så tar du ut karmen och låter en snickare på ett snickeri byta bottenstycke. Det nya bottenstycket måste fräsas fram för att det skall bli bra och därför måste fönstret plockas ut och lämnas på ett snickeri. Om karmen i övrigt är dålig men bågarna fina så kan han/hon göra en helt ny karm till dina bågar.

Problemet är att om du inte kan göra något själv så får du nog låta en byggnadssnickare ta ut och sätta i karmarna för snickarna på snickerierna åker inte gärna ut och plockar ut. Leta efter ett lokalt litet snickeri.

Tack. Det lutar åt att fönstren ska bytas mot nya fräscha. Det största problemet är den eventuella fuktskadan i väggen och hur omfattande den är. Kan en byggnadssnickare avgöra detta? Eller måste man ta in en hantverkare med specialfunktion/fuktinrikning? Det vore ju synd om det är mögel som inte upptäcks i väggen som sedan täcks in med ny isolering och fönster etc.

Du kan med allra största säkerhet utgå från att väggen är rötskadad under fönstren. År det inget stort avstånd mellan fönstren så riv hela väggen och bygg nytt med isolering enligt dagens norm. Låt flera byggare lämna offert på hela jobbet inkl.material och kolla referenser noga på de som du tycker har ett pris som tilltalar dig. Men kolla ref. innan du beställer jobbet.

Jag hade samma problem med mitt hus. Jag hade ett hål rakt igenom väggen bakom masoniten... Det slutade med att jag riva och bygga en ny yttervägg på 4x1,5 meter...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.