F
Fredrik7607: Bor i en villa byggd 1974 med takvärme i de flesta rum. Håller på att renovera ett av sovrummen och eftersom vävduken till takvärmen i taket är dålig tänkte jag ta bort takvärmen helt och sätta upp nytt innertak. Upptäckte på ritningen för takvärmen att man använt asbestpapp mellan råsponten och takvärmen. Hur farligt är det att asbestpappen sitter där i taket i hela huset? Är
0 svar · 3,4k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Sju kilo? Stadig kissemisse!
19 svar · 17,8k läst
Oldboy
Oldboy: I ett gammalt hus, som inte är byggt som en gummistövel (dvs supertätt) så får man räkna med lite spindlar nu och då. Som nämnts tidigare är det bra, om det inte blir för många, eller om man lider av spindelfobi. Sedan beror det också på var huset ligger. Det är en avgrundsdjup skillnad i förekomst av djur (alla storlekar) mellan stad och land. I en stad är det i det närmaste
10 svar · 31,9k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Om du hade läst på så är inte förtäring det farliga, utan inhalering av asbesten är det som dödar. Och är du i riskgrupp så kan en exponering räcka för att du ska bli dödssjuk.
20 svar · 25,3k läst
·
S
stoif: [citat] Se sidan 9 här: http://bygginfo.byggtjanst.se/PageFiles/96817/SBUF%2011955%20Slutrapport%20Kalla%20Vindar%20EtappI%20II.pdf?epslanguage=sv Hur mögel kan etableras vid olika Rf, temperaturer och tider. [edit:] det krävs alltså en ganska mycket högre Rf innan mögelrisk vid kortare tider och lägre temperaturer, precis som Mikael_L nämnde tidigare
17 svar · 13,0k läst
MathiasS
MathiasS: Ofarligt så länge du inte river ner isoleringen. Vill du ändå ta bort detta, kapa ner rören inklusive isolering så slipper du riva i isoleringen och det dammar inte....
2 svar · 2,4k läst
A
AndersS: Hur mycket du kan tilläggsisolera är delvis beroende av hur mycket du har idag. Om man får gissa kanske du har 100-150mm spån och då borde du kunna lägga på ytterligare 200-250mm lösull ovan på det. Risken att du ska få någon form av mögel är inte stor men du ska hålla koll på vinden de första åren efter tilläggsisolering. Har själv ett -60 talshus där jag tilläggsisolerat
2 svar · 3,4k läst
Consensus
Consensus: Virket står ju utomhus, så vad är konstigt med att det blir påväxt? Det växer ju mossa på varje trädstam. Att lägga trä under tak räcker inte som mögelskydd.
2 svar · 2,4k läst
·
M
mistergarvin: Hej! I våras fyndade vi ett hus byggt 1927 i Norra Västerbotten. Vi vet inte speciellt mycket om huset, men lite kort: 2 våningar, ingen källare, på stenfot. Sågspån i väggarna. Tjock Pannplåt från före kriget. Stenfoten är klädd med någon slags cementskiva och vi vet att en gång i tiden sprutade en firma skum under trossbotten, men detta sägs vara uppätet av mössen! Vi hittar
0 svar · 1,9k läst
·
T
Tina123: Haft 2 olika saneringsfirmor här på besök. en känns seriös, ska sanera, dammsuga, våttorka och ha ett "utsug" i 12-14 timmar. Den andra firman var lite mer tveksam. Vi tar gärna emot mer tips kring vad man ska kräva ang. asbestsanering.
3 svar · 2,5k läst
G
gurraj71: Hade idag en konsult för Trygghetsvakten, vilket det lär bli på vinden efter flera års kamp i att bota påväxter där med ventilation, ångspärr m.m. Nu ska skiten bort, en gång för alltid. Men det jag undrar över; vi tittade in på "kattvinden", inte opåverkat trä, men mycket finare. Det han sa var att takstolar och råspont verkar vara påmålat med Cuprinol, att detta är giftigt
0 svar · 11,5k läst
D
david29: Hej, jag tänkte såga bort en bit av väggen som syns på bild 4. Börjar bli nojjig att det kan vara något farligt material i väggen då huset är byggt 50 eller 60 tal. Trodde först det var gipsvägg emellan? Nån som vet säkert? Skall även montera upp lister längst kanten som syns mellan snedtak och vägg. Kanske borde man gipsa igen mellanrummet innan man spikar upp listen? [bild]
0 svar · 5,4k läst
·
C
charta77: Den är lätt att torka av (och byta), men om det finns mer djupgående anledningar som att den skyddar lite mot vattenläcka vet jag inte. Den kanske skvallrar som plastbrickan under diskmaskin.
5 svar · 6,1k läst
Joggernought
Joggernought: [citat] Inte läst mycket om dem. Men av en radonsanerare fick jag höra att de var lite av en överprissatt bluffprodukt. Bättre att måla med två lager färg tyckte han om man vill göra en egen insats. Han vill ju dock sälja sina egna produkter så ta det med en skopa salt.
18 svar · 7,6k läst
G
galenpanna: Sammanfattning: FTX med avfuktare/värmepump på frånluften + ev. luftfuktare på tilluft Bakgrundskalkyl: Räknade på att sätta in en luftavfuktare i badrummet och kom fram till en "COP" på 2.52. Förutom lägre fukthalt i badrummet så skulle jag med andra ord få en besparing på energikostnaderna om jag idag värmer huset med fjärrvärme och avfuktaren skulle betala av sig på ett antal
0 svar · 3,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Sicken minneslucka...
8 svar · 6,0k läst
·
F
Fjelie 17: Vi hittade ngt liknande under vårt hus. Tog bort det jag kunde. Gissar att vårt var fuktrelaterat för efter att avluftningen av grunden kom igång slutade det att växa.
6 svar · 3,3k läst
·
O
obba: då har jag bestallt en "Swegon casa R85" nån som har erfarenhet av denna?
7 svar · 7,2k läst
H
hempularen: Inget att oroa sig för. Om du byter elcentral någon gång så kan man ju passa på att ta bort skivan. Du skall ju helst inte borra i skivan om man vill ha fram någon ny kabel till elcentralen.
2 svar · 2,5k läst
J
JOW: Ok, iom att den står i fönstret så lär det väl vara minst 35% RH där då... då du mäter längre bort..antar jag.
13 svar · 4,6k läst
Fruppe
Fruppe: Nä jag skojjade lite. Fick bilden av en gammal kollega till mig , råttan satt fast i ett 110 avloppsrör inne i Sthlm nånstans. Så jäkla vidrigt , hade jag haft en sån hemma hade jag bränt ner huset. Och JA den vägde 8kilo!!
8 svar · 4,0k läst
·
K
krille09: Jag har för mig att man brukar säga att värdena kan sänkas med ca 65-70% så värden uppåt 600 kan man nog sanera. Däremot är värden i källaren inte relevanta om man inte sover eller bor där.
1 svar · 4,8k läst
cust3000
cust3000: Tack för ditt svar! Vi spolade ca: 20 minuter vid prov nr. 2 för att säkerhetsställa att det inte var något vatten som stått still (det är en bit till pumphuset) prov nr: 1 spolade vi ca: 10 minuter. Vi fick ner blyhalten endast 1 mikrogram vid prov nr. 2. Och som du säger skulle, det naturligtvis inte vara kranarna blyhalten berodde på, om vi tog provet direkt från brunn. Kranarna
10 svar · 5,9k läst
N
nojanne: Vi tog ju uppenbarligen det hela på allvar och det slutade med att vi tog in en asbestsaneringsfirma som städade bort "vår" asbest men samtidigt sanerade allt annat på samma gång. Vi hade ju massor med rörkrökar som vi ska byta samt en inbyggt eternitkanal som de också tog. Sen städade vi riktigt grundligt ändå innan vi släppte in barnen. Oavsett asbest eller inte så har vi nu ett
6 svar · 10,4k läst
K
krille09: Tack för intressanta svar. Pelpet tar upp folks rädsla för radon. Om man ska sälja ett hus räcker det att ligga under 200 Bq/m3 eller ska man sträva efter att ligga på under 100 Bq/m3? Vad tror ni?
10 svar · 9,8k läst
BigR
BigR: Jag har problem att hitta en trådlös termometer med åtminstone 5 externa givare. Finns det fortfarande ingen som har ett bra tips? :confused: Känns som lite overkill att köpa en Logger 2020.
12 svar · 12,7k läst
E
EndZone: Ett inköp jag skulle rekommendera och som jag tycker att alla husägare borde ha, är en enkel hygrometer för att se aktuell luftfuktighet i huset. Finns billiga fullt funktionella sådana att köpa på Biltema och Clas Ohlson. Har två stycken här hemma, en i källaren och en på entréplan. Då får du en snabb koll på om det råder förhöjd luftfuktighet i huset eller åtminstone i de rum
7 svar · 6,1k läst
·
M
mag00: Läste artikeln. Jisses säger jag bara. Det finns alltför många lycksökare i hundbranschen. [citat] Nja, håller inte med dig. Hundar är givetvis aldrig oärliga som vi människor kan vara, det är de för ointelligenta för om inte annat. Men de är lika mycket individer som vi. Alla är inte bra på allt och det har framförallt inte med luktsinnet att göra som med andra mer mentala
16 svar · 16,0k läst
D09
D09: Har kopplat en tillluftskanal till kaminen nu, har inte märkt av någon lukt än :) *håller tummarna* Tack för hjälpen :)
29 svar · 46,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.