Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Moki: Tex Ocab? eller kontakta miljöavdelningen i din kommun för att få veta var du kan skicka dom? Sedan är väl saneringen ROT berättigad????
RoTe: [citat] "De myggor som kommer först på sommaren har övervintrat som fullbildade myggor, kanske inomhus eller i ladugårdar." Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Myggor
PCLarsson: har ett hus byggt -74 med mexitegel och 95mm isolering. säger som Sean Banan "inte bra" :-)
Taylor88: Ok hur kan man ta reda på om där är mögel då? Genom fuktmätning?
raveper: Blåbetong råkar ju vara just blå/grå om man borrar i den. Vill man veta hur den ser ut kan man googla på blåbetong och titta på bilder.
Humulus: Att stommen är av lättbetong är något som bör kollas. Det finns olika typer av lättbetong både sådana som avger Radon och sådant material som inte gör det. Säkrast kollas det med en Gammamätare. tex. ett Geiger-Muller instrument. Årsmedelvärdet tyder väl dock på att det inte är lättbetong av alunskiffer.
Humulus: Statistik är ju en klen tröst för den som trots allt drabbas... Bortsett från hur stor eller liten risken är, så har det en ekonomisk inverkan på fastighetens framtida värde, och det ska man beakta, likaså de ev. kostnader som finns med en ev. sanering.
Sjuttitalshus: Hej! Jag och min man köpte ett hus för 6 månader sen. 1½ plans hus med platta på mark med syllar i ytterkanterna, inget uppreglat golv, utan våra golv ligger direkt på betongen. Trots syllbyte och byte av gips och isolering luktar där "syll" i huset. Lukten sätter sig i kläderna och vi har ständigt denna doft i nästan. Doften går t.o.m upp på ovanvåningen :-( Vi har haft ute
Petronille: Äggoljetempera är ju i princip ätlig om man bara använder jordpigment åtminstone. Och antagligen är det inte speciellt farligt att få i sig lite mineralpigment heller, så länge det inte är zinkoxid och liknande (titanoxid är inte giftigt, som också ger vit färg). Dessutom luktar den ju bara linolja och ägg. :)
rickardg: Bor själv i kedjehus (byggt 68) med asbest i form av eternit, detta på yttertak, undertak (eternit istället förråspont typ), frånluftsventilationsrör och i krypgrunden (brandskydd), garaget hade eternit i orginal så jag utgår att det finns kvar blivit inbyggt innanför träpanelen. Sen var det praktiskt som brandskydd generellt så jag utgår nästan från att det finns i brandväggen
b8q: De byggen jag sett har bara haft vanlig åldersbeständig byggplast, minst 50-60 cm överlapp och tejpade skarvar.
andersskåne: Jag köpte ett hus för några år sen. Så upptäckte jag att det kommit in fukt i ett rum i källaren där väggarna var klädda och isolerade. Som jag rivet ut. Isoleringen var full med fukt och luktade. Så det var mögel. Varit så i många år innan jag köpte huset. Kan sporavlagring spridas i hela huset från mögel? Är sporavlagring farligt? Finns sporavlagring kvar även om man inte
blandaren: Min erfarenhet på mögelskador är lite begränsad men att ett självdrag under platonmattan inte alltid räcker till har jag märkt några gånger. Jag tycker det är underligt att snickaren (jag är snickare själv) inte skaffade fram en fläkt/sug som monteras på "platonmattan" för att ventilera under golv och luften leds givetvis ut. Har själv gjort så och är mycket nöjd. Jag har
Göran.W: Tänk på att om man kör med avfuktare ska alla ventilerna vara stängda så man inte drar in fuktig luft utifrån.
wikhall_punkt_com: Se www.wikhall.com, framför allt bildspelet under länken Project Detta ligger utanför Alingsås, Västergötland Vi kommer att ha workshops under våren och sommaren, se Events
SwiftD: Hej, fick liknande problem för några veckor sedan... jag sanerade det själv. Använde faktiskt en tapetångare (300kr på Jula) och en spackelspade. Fick bort all papp, men själva svartlimmet fick vara kvar. Köpte en mask med P3-filter på Jula för några hundringar också. Slängde allt i bubbla sopsäckar... Finns lite bilder här... http://www.minhembio.com/Badguy/322458/ Tapetångaren
sad_ant: ser inte ut som blåbetong, om det är blåbetong så är det inte alls farligare att riva än annat byggmaterial
HSV1: Detta är ett tradigt ämne och det finns liknande trådar, men jag passar på att rådfråga ändå. Jag har rivit fram ett trägolv som lades när fastigheten byggdes, kring 1935. Ovanför detta låg ett Laminatgolv med masonitskiva under sig. Det är under masonitskivan och på trägolvet som limmet sitter. Laminatet i sig såg inte ut att va äldre än 90-tal, men sen samtidigt så hitta jag
Consensus: Som sagt, samma Rh oavsett om det är under tak eller inte. Mindre frost på bilrutan beror på lägre värmeutrålning mot undersidan av carportaket jämfört med mot bar himmel.
Unclebans: Hur kom fukten dit, fick ni någon klarhet i det?
BVP: Här har du lite mer info i ämnet: http://www.radonguiden.se/ Där står bl a " På Strålsäkerhetsmyndighetens webbsida, finns en förteckning över sådana företag i trakten där du bor. Även kommunens miljö- och hälsokontor har ofta sådan information." Där finns även länk till Boverkets hemsida som har mycket information. I mitt fall bad jag en fastighetsmäklare som jag känner att
Enrique: Till och från under flera års tid har vi haft problem med dålig lukt från tvättstugan i vårt enplanshus med krypgrund. Ena dagen kan vara helt luktfri medan det dagen efter kan lukta väldigt illa. Det är svårt att beskriva lukten men ett försök är en blandning mellan surt och unket. Eftersom lukten inte varit konstant har jag inte trott på fukt eller mögel utan mer någonting som
charta77: Om det fanns en gilla knapp skulle jag tryckt på den. Påfallande ofta så är inte problemen större än att det bara är att fixa dom, utan mankemang. Sent from my ST18i using Tapatalk
Petrollos: Hejsan alla, efter att ha pratat med många som har hus vid medelhavet så har det ofta kommit fram om att många har problem med fukt. Jag antar att det mest beror på fukt i luften. När jag frågat mer eller mindre kunniga personer om hur man råder bot på detta problem och vad i konstruktionen som orsakar detta problem har jag fått väldigt olika svar. Men många gånger har jag hört att
jävla_hus: Japp, våra värden var OK. Kommer inte ihåg deras lägsta gräns men i protokollat var det antingen