4 023 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Hjälp med radon!
Jag hyr tillsammans med några ett tvåplanshus och undrar lite över radon, ska beställa mätningsdosor för kommunen men svaren kommer att dröja ett tag så, vet heller inte om det är aktuellt eller bara jag som är okunnig 
I källaren finns ett rum som används som sovrum som också gränsar till ett rum med värmepump och en radonfläkt. Det rummet som används som sovrum har betongväggar med flertalet sprickor. Källaren är mycket fuktig trots en dränering som gjordes förra våren/sommaren, det finns också en "gammal" vattenskada i källaren som vi fick förklarat åt oss av husägaren. Fuktighet och sådant i huset, påverkar det radonhalten?
Om man installerat radonfläkten i huset betyder det då att radonhalten har varit mycket hög eller är det något man installerar i varje hus? Ska vi känna oss trygga för att det finns en radonfläkt, om väggarna (vet inte vad de är för betong, men betong är de av i alla fall i källaren) också avger mycket radon hjälper fläkten till mot det? Eller hjälper en radonfläkt enbart mot den radon som kommer från grunden huset står på?
Av husägaren har vi inte fått några raka svar, helt enkelt för att vi tror att han inte vet när den är installerad och så. Eftersom vi från början inte förstod vad denna fläkt var till för överhuvudtaget.
Skulle vara trevligt med svar, eftersom ingen av oss förstår oss på detta...
Cheers, Bonnie
I källaren finns ett rum som används som sovrum som också gränsar till ett rum med värmepump och en radonfläkt. Det rummet som används som sovrum har betongväggar med flertalet sprickor. Källaren är mycket fuktig trots en dränering som gjordes förra våren/sommaren, det finns också en "gammal" vattenskada i källaren som vi fick förklarat åt oss av husägaren. Fuktighet och sådant i huset, påverkar det radonhalten?
Om man installerat radonfläkten i huset betyder det då att radonhalten har varit mycket hög eller är det något man installerar i varje hus? Ska vi känna oss trygga för att det finns en radonfläkt, om väggarna (vet inte vad de är för betong, men betong är de av i alla fall i källaren) också avger mycket radon hjälper fläkten till mot det? Eller hjälper en radonfläkt enbart mot den radon som kommer från grunden huset står på?
Av husägaren har vi inte fått några raka svar, helt enkelt för att vi tror att han inte vet när den är installerad och så. Eftersom vi från början inte förstod vad denna fläkt var till för överhuvudtaget.
Skulle vara trevligt med svar, eftersom ingen av oss förstår oss på detta...
Cheers, Bonnie
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det finns rätt mycket att skriva om radon. Och jag är inte specialist. Men till att börja med. Fukt och radon har inget med varandra att göra. Däremot så tycker jag att ni skulle försöka få bort sovrummet från den fuktiga källaren.
Källare i lite äldre hus var aldrig avsedda som boyta. Det var platsen där pannan stod, tvättstugan, matförråd osv. En källare blir aldrig riktigt bra ur fuktsynpunkt, dränering hjälper bara mot ren vatteninströmmning. Om det är fuktig luft i källaren så är risken stor att det bildas mögel som kan vara väldigt ohälsosamt, och även att hela tiden leva i fuktig luft är farligt.
OM en radonfläkt installerats så beror det på att det funnits ett problem med förhöjda halter av radon. Det är väldigt vanligt med radon i svenska hus. Radonfläkten hjälper mot radon som är en gas, oavsett om gasen läcker in genom husets grund från marken, eller om radon uppstår i väggarna, om de är gjorda av blåbetong.
Blåbetong är en typ av lättbetong som tillverkades fram till ngn. gång på 70 - talet. Det är alltså ett lätt poröst mjukt material. En av finesserna med lättbetong är att det kan bearbetas med vanlig såg, man kan karv spår fär att fälla in rör med en vanlig morakniv osv. Lättbetong lämnas nästan aldrig öppet i ett hus just för att den är så mjuk att den lätt skadas. Lättbetongväggar är nästan alltid putsade, putsen skyddar och är inte lika ful. Lättbetong är även idag ett väldigt vanligt byggnadsmaterial, men tillverkas inte längre av uranhaltig sten.
OM radon uppstår i blåbetong, så avger materialet samtidigt radiaoktiov strålning (väldigt svag), gammastrålning. Den strålningen har ansetts vara ett mindre problem än den radongas som uppstår, men det finns gränsvärden även för gammastrålning i byggnader.
Numera är gräsnvärdet för radon i byggnader satt till 200Bq. I hus där man inte vidtagit några åtgärder och där radonet kom från marken så var det inte ovanligt med halter på 1000bq eller uppmot 3000bq. EN fläkt hjälper oftast, och vid installation så mäter man både före och efter installationen för det mesta. I en del fall lyckas man inte komma ned till 200Bq, eller så är fläkten äldre, gränsvsärdet var 400Bq till för några år sedan. Men de riktigt höga värden försvinner "alltid" med en fläkt.
Jag skulle inte vara så orolig för radon i ert fall, dels har man ju åtgärdat, och även om åtgärden inte fullt ut fungerar så är det garanterat inte några riktigt höga värden. Dels så får jag uppfattningen (?) att detta är inte en bostadslösning som ni kommer att ha i 30 - 40 år?
Vad gäller hälsoeffekterna av radon så är det egentligen bara de riktigt höga halterna av radon som har haft en detekterbar effekt på hälsan. Och även där så ligger faran i att kombinera rökning med att bo i ett radonhus.
Radon avger alfastrålning, det är en strålning som i princip inte tränger igenom någonting, ett papper stoppar alfa strålning. Din ytterhud stoppar strålningen från att nå levande vävnad (yttre hudlagret är dött). Problemet är om man andas in alfastrålande ämnen, vilket man ju uppenbarligen gör om det finns i luften. I lungorna finns levande vävnad i direkt kontakt med luften. Och man har kommit fram till att om lungorna dessutom är utsatta för rökning så blir de mer "motagliga" för alfastrålningen. För de radonhalter som är aktuella har man överhuvudtaget inte kunnat se någon hälsoeffekt på ickerökare.
Fukten i källaren skulle jag vara betydligt mer orolig för, det är inte en lämplig boendemiljö.
Om ni nu skall mäta radon så tänk på att mätningen helst skall göras över vintern, det är för tidigt att börja nu.
Källare i lite äldre hus var aldrig avsedda som boyta. Det var platsen där pannan stod, tvättstugan, matförråd osv. En källare blir aldrig riktigt bra ur fuktsynpunkt, dränering hjälper bara mot ren vatteninströmmning. Om det är fuktig luft i källaren så är risken stor att det bildas mögel som kan vara väldigt ohälsosamt, och även att hela tiden leva i fuktig luft är farligt.
OM en radonfläkt installerats så beror det på att det funnits ett problem med förhöjda halter av radon. Det är väldigt vanligt med radon i svenska hus. Radonfläkten hjälper mot radon som är en gas, oavsett om gasen läcker in genom husets grund från marken, eller om radon uppstår i väggarna, om de är gjorda av blåbetong.
Blåbetong är en typ av lättbetong som tillverkades fram till ngn. gång på 70 - talet. Det är alltså ett lätt poröst mjukt material. En av finesserna med lättbetong är att det kan bearbetas med vanlig såg, man kan karv spår fär att fälla in rör med en vanlig morakniv osv. Lättbetong lämnas nästan aldrig öppet i ett hus just för att den är så mjuk att den lätt skadas. Lättbetongväggar är nästan alltid putsade, putsen skyddar och är inte lika ful. Lättbetong är även idag ett väldigt vanligt byggnadsmaterial, men tillverkas inte längre av uranhaltig sten.
OM radon uppstår i blåbetong, så avger materialet samtidigt radiaoktiov strålning (väldigt svag), gammastrålning. Den strålningen har ansetts vara ett mindre problem än den radongas som uppstår, men det finns gränsvärden även för gammastrålning i byggnader.
Numera är gräsnvärdet för radon i byggnader satt till 200Bq. I hus där man inte vidtagit några åtgärder och där radonet kom från marken så var det inte ovanligt med halter på 1000bq eller uppmot 3000bq. EN fläkt hjälper oftast, och vid installation så mäter man både före och efter installationen för det mesta. I en del fall lyckas man inte komma ned till 200Bq, eller så är fläkten äldre, gränsvsärdet var 400Bq till för några år sedan. Men de riktigt höga värden försvinner "alltid" med en fläkt.
Jag skulle inte vara så orolig för radon i ert fall, dels har man ju åtgärdat, och även om åtgärden inte fullt ut fungerar så är det garanterat inte några riktigt höga värden. Dels så får jag uppfattningen (?) att detta är inte en bostadslösning som ni kommer att ha i 30 - 40 år?
Vad gäller hälsoeffekterna av radon så är det egentligen bara de riktigt höga halterna av radon som har haft en detekterbar effekt på hälsan. Och även där så ligger faran i att kombinera rökning med att bo i ett radonhus.
Radon avger alfastrålning, det är en strålning som i princip inte tränger igenom någonting, ett papper stoppar alfa strålning. Din ytterhud stoppar strålningen från att nå levande vävnad (yttre hudlagret är dött). Problemet är om man andas in alfastrålande ämnen, vilket man ju uppenbarligen gör om det finns i luften. I lungorna finns levande vävnad i direkt kontakt med luften. Och man har kommit fram till att om lungorna dessutom är utsatta för rökning så blir de mer "motagliga" för alfastrålningen. För de radonhalter som är aktuella har man överhuvudtaget inte kunnat se någon hälsoeffekt på ickerökare.
Fukten i källaren skulle jag vara betydligt mer orolig för, det är inte en lämplig boendemiljö.
Om ni nu skall mäta radon så tänk på att mätningen helst skall göras över vintern, det är för tidigt att börja nu.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack, så mycket för svaret.
Minskar vår oro en del, tråkigt nog måste två stycken alltid bo i den källaren. Har byggt upp radon som något väldigt hälsofarligt, men det är väl fukten man får fokusera på, den är ju också märkbar..
Undrar förresten om man måste sköta radonfläkten på något sätt? Den låter väldigt högt, kan det vara ett tecken på att man måste byta ut något i den? Eller skiljer det sig åt från olika radonfläktar?
Minskar vår oro en del, tråkigt nog måste två stycken alltid bo i den källaren. Har byggt upp radon som något väldigt hälsofarligt, men det är väl fukten man får fokusera på, den är ju också märkbar..
Undrar förresten om man måste sköta radonfläkten på något sätt? Den låter väldigt högt, kan det vara ett tecken på att man måste byta ut något i den? Eller skiljer det sig åt från olika radonfläktar?
Klicka här för att svara
