Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
imported_Benno: Det borde ju ingå en oberoende analys vid varje sanering, men det blir en förhållandevis hög kostnad i relation till omfattningen av en mindre sanering. Men hur ska en lekman annars kunna avgöra att firman gjort rätt? Jag är inte övertygad om att alla sanerare sätter kunden i första hand.
BlueX: Skicka för provning! Jag hade asbest i limmet under plastmattornna i källaren (byggt1961). Lär kunna finnas i vissa mattor också.
Janus82: Det känns ju lite vanskligt att ge sig in i tråden direkt under de som har verklig kunskap men förhoppningsvis säger de ifrån om jag drar in på något villospår...:) Har ni gjort något allergitest på barnet? Min yngsta har astma som oftast triggas av förkylningar eller allergisk reaktion. Vi har därför gjort ett allergitest för att se vilka saker som vi behöver ha lite uppsikt på.
pelpet: Ska man ha en källarvägg torr är det normalt avfuktare eller dränering som gäller. Avfuktare är inte helt fel. Billigt att testa och värmer också upp källaren lite. Dränering förbättrar klimatet i hela källaren och gör den varmare. Sen kan det finnas andra fel. Stopp i dräneringen, brunn som behöver rensas, takavvattning som går ut på fel ställe, det kan vara rörgenomföringen
KnockOnWood: Kika på parallell-tråden https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/174374-vadnar-detta-kvalster-smakryp-som-kryllar-pa-var-fasad-bild.html
Sne4: Det beror ju på vad du gör med dem efter att du fångat dem i buren... Jag provade annars den här Mjölner fällan. Hittills så har den resulterat i enbart döda möss (större samt mindre skogsmus främst). Levande fällor (granngårdens) har jag dock i huset, pga barnens dvärghamstrar som lyckats smita vid något tillfälle. Så den typen av fälla fungerar både på möss och små
BirgitS: Nackspärr får man för att man spänner delar av kappmuskeln som sitter från nacken och ner mot skulderbladen. Det är lätt att göra det om man tycker att det känns kallt där, framför allt om man tidigare har haft nackspärr. Gör avslappningsövningar för nacken ofta, t ex upprepa några gånger att lyfta axlarna mot öronen och slappna sen av så att axlarna ramlar ner, även att vrida
Immobil: Lägg heltäckningsmatta på stegen. Fäst den med dubbelhäftande tejp.
mykee2: Det är utgrävt på en yta som är kanske 15m2, inte hela krypgrunden. Sen har man gjutit väggar utåt mot ytterväggarna och murat upp med lecablock för att gränsa av mot resten. Frostvakten verkar åtminstone räcka till att hålla det tillräckligt varmt under vintern så att vattnet inte fryser. Termometern säger nu 11.5 grader och 82% luftfuktighet.
Marcussjogren: Mja jo - det är klart. Väljer du arsenikbets så möglar det säkert inte på ett tag. :D Titanvit är väl ok, men väljer du någon ockra eller annan kulör än vit så har dem väl ingen större motståndskraft mot mögel?
Odjuret: Tja... jag tror att kostnaderna för att sanera rörbiten gör att det kommer dröja länge innan du kommer tjäna på någon eventuell värmeavledning. Så rent ekonomiskt så finns det ingen anledning att sanera röret för att kunna tillgodo göra sig den värme som den avger. Det finns ingen anledning att röra runt i asbest bara för att. Så länge den sitter där den gör så är det ingen
danielte: Har en tillbyggnad som idag inte används. Jag har tidigare tänkt att riva denna, men nu funderar jag på att göra om det till en liten lägenhet på ca 30 kvm med separat kök, slänga in lite mer fönster, lägga nytt golv, etc. Detta då min bror ska flytta till malmö och behöver någonstans att bo. Dock så vet jag att det är betonggolv med reglar, isolering och golvspån ovanpå vilket
cpalm: [citat] Japp, om inte annat så är de fridlysta också. För övrigt enda däggdjuret på jorden som kan flyga av egen kraft.
Odjuret: [citat] Kalkonen blir säkert billigare åxå... Gör den ett dåligt jobb så gör den sig bra på middagsbordet :p
Hybridnyckel: [citat] Nä har ju inte tänkt att ungarna skulle hoppa ut av rädsla, det vill jag inte. Hade nån tanke om att föräldrarna kanske flyttar på ungar och alltihop om de har alltför störande grannar, men det låter helt orimligt, det förstår jag. Någon större skada gör nog inte skiten nej, men det ser rätt tråkigt ut att ha en stor rand med skit på en i övrigt relativt vit putsfasad.
BirgitS: [citat] Bladlöss kan inte leva på trä, så antingen flyttar de på sig till ett träd eller annat grönt i närheten eller så dör de.
Camilo Caliz: Hur gick det till slut? Har köpt ett hus och förlitat oss på säljarensansvarsförsäkring. /Camilo [citat]
Odjuret: För att det ska vara intressanta siffror så bör det vara långtidsmätning. Alla andra siffror beror mer eller mindre på dagsformen. Sedan så skulle jag oavsett inte oroa mig speciellt mycket för radonet.
MissAnpassad: [citat] Jag skulle bara höja upp utedasset och sedan slipa lite lätt, du kommer inte dö av den minimala mängden mögel i en sådant luftigt bod, och det kommer från någon som är allergisk mot mögel. Kolla om taket är helt tätt också och att det finns en luftspalt vid exempelvis dörren. Spara det tryckta virket till något som faktiskt ska ligga dikt an mot jord.
SueCia: Om mosaiken ligger på trä så är det kört med den biten iallafall. Då måste du riva "platån" mosaiken är monterad på och sen kolla hur det ser ut därunder. Det finns absolut inga enkla sätt att åtgärda avsaknaden av tätskikt, då är det bara att riva kakel, klinkers o allt därtill. Sen kommer du hitta röta och mögel ifall det verkligen är så att det inte finns något
per solsjö: Fast ofta är det blånadssvamp, inte samma påverkan på hälsan...