Har ett hus där krypgrunden är urgrävd och man har gjort som nån slags oisolerad källare, dvs man har grävt ut en hel del under huset till ståhöjd.

Här nere har man installerat en vattenpump och har en frostvakt för att det inte ska frysa på vintern. Har noterat att det ser ut som det ev. blivit vitmögel på nån golvås när man är där under, minns inte om det var så när vi köpte huset eller inte.

Men min fråga är, ska jag ha igång frostvakten även nu på sommaren? Den är nu inte på och jag är orolig för att det är jag som har orsakat ovanstående.

Förvärrar jag saken om jag slår på den?

mykee2 skrev:
Men min fråga är, ska jag ha igång frostvakten även nu på sommaren? Den är nu inte på och jag är orolig för att det är jag som har orsakat ovanstående.

Förvärrar jag saken om jag slår på den?
Din frostvakt har förmodligen en termostat som är inställd på att hålla plusgrader, men inte mer, i utrymmet. Det är därför troligt att den inte skulle göra någon som helst skillnad att ha den på nu på sommaren.

Om du är orolig för att det är fuktigt i krypgrunden (mögel trivs bra när det är fuktigt) skulle du behöva ha en givare för att mäta temperatur (termometer) och luftfuktighet (hygrometer) där nere. Om det är hög luftfuktighet kan det vara ide att antingen öka värmen exempelvis med din frostvakt, detta sänker den relativa fuktigheten, eller skaffa en avfuktare.

Ok så problemet kan lika gärna vara att jag har stängt av den? Det är ingen risk att jag förvärrar något genom att slå på den alltså?

Eftersom den relativa luftfuktigheten sjunker när man värmer upp luften så är det inte fel att ha på frostvakten hela tiden. Det kan tyvärr, beroende på hur din frostvakt fungerar, vara så att du förvärrat situationen, men det mest troliga är att det inte gjort någon skillnad.

Redigerat:
Den har en termostat frostvakten, den står nu på lägsta men när jag stoppade i sladden så gick den igång.

Det finns ingen risk att jag förvärrar allt ytterligare genom att koppla in den nu? Tänker att om det är fuktigt där nu och sen drar jag igång den så det börjar bli varmt så blir det värre pga värmen?

tommib
Det kan bli värre, om det är mycket vatten där nere. Är det jordgolv eller är det någon form av anlagt golv?

Du måste få ner den relativa luftfuktigheten på något sätt. Ett sätt är att värma utrymmet. Detta kommer dock inte att förbättra något om det hela tiden tillförs fukt, t.ex. genom att det finns en öppen vattenyta i utrymmet. Värme i det fallet kommer snarast öka avdunstningen och luftfuktigheten.

Det kan vara läge för en avfuktare, men detta drar en hel del el. En första åtgärd om det är jordgolv är att täcka allt med markplast så att du minskar avdunstningen från marken. Beroende på hur det är utfört kan det vara bra att antingen minska eller öka ventilationen av utrymmet (troligen minska om det är svalt).

Om du inte känner dig säker på hur du ska hantera detta skulle jag starkt rekommendera att ta in en firma. Här är en situation där huset faktiskt kan skadas av att göra fel.

Det är gjutet golv och väggar, allt ser torrt ut. På ett ställe har man även huggit ur berget för att komma ner. När vi flyttade in så höll jag på en del med vattenpumpen och hade ett balja med vatten där ett 2-3 veckor, det var kanske inte så smart... men gjort är gjort.

Utgrävningen av källaren är utförd för väldigt länge sen. Tycker att det borde vara värre problem om det hade varit problem med den. Det som är dumt är att jag inte minns hur det såg ut när vi tog över men jag har inget minne av att det såg ut så.

Har ställt ner en termometer med fuktighetsmätare där nu

tommib
Kolla luftfuktigheten. Det mest effektiva sättet att sänka luftfuktigheten är att ställa in en avfuktare.

S
Jag kan aldrig tänka mig att nån liten frostvakt påverkar luftfuktigheten i en hel krypgrund. Eller är det jag som antar fel när jag antar att en frostvakt är ett litet element på typ 800watt? :)

Det är utgrävt på en yta som är kanske 15m2, inte hela krypgrunden. Sen har man gjutit väggar utåt mot ytterväggarna och murat upp med lecablock för att gränsa av mot resten. Frostvakten verkar åtminstone räcka till att hålla det tillräckligt varmt under vintern så att vattnet inte fryser.

Termometern säger nu 11.5 grader och 82% luftfuktighet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.