Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
SBH: [citat] jo. ungefär så ska du se på det när du inte jobbar dagligen med det
jonne72: "Min" råtta hade försökt släpa iväg med fällan men blivit hängande på väg ner i en hålighet som inte var stor nog för själva fällan. Så hen blev väl "hängd" kan man säga... Fällan var så liten i förhållande till råttan så den klämde ganska perfekt över luftstrupen på halsen. Förhoppningsvis blev det ett varnande exempel, för vi har inte fått fler napp sen dess... :x
LJT: Tack för alla svar. Vi har lagt nytt tak och i samband med det byttes även skadat trä ut. Idag skar jag upp en bit av innerväggen under där fuktskadan tidigare varit. Kan ni se på bifogad bild om det är mögel (borde ju inte vara smuts) och om jag borde byta ut träet? Tack i förhand. Johan [bild]
Marcussjogren: Finns det några träslag som är dåliga att använda, t ex päron? Tänker på syror och liknande.
OveRa: Här på sajten finns två trådar med lösningar på ditt problem, kolla dem och återkom sedan.
slacker: Jag skulle tro att du är inne på rätt spår med Pälsänger. Enligt Wiki så kan den ha två prickar på vingarna och även tre på huvudet: Wiki
SBH: [citat] skulle du gräva mera i din tomt kommer du hitta eternit från när dom byggde ditt hus.
bryggstun: Om du var vegeterian innan så får du sluta kalla dej det efter det här!
Moving: Besked nu att man straffas bara för det överskott man vill bli av med men en majoritet är för en återgång så det blir som här. De hade visst tekniska problem att få tillbaks hemgjord el. Då även dom har vattenkraft och kärnkraft återstår att sluta med fossila bränslen då det galna nu är att gasen är billigare än köpt el. Öarna kör oljekraftverk, solpaneler och vindkraft.
MrTim: Sen är väl 320 inte speciellt högt, gränsen tidigare låg väl på 400 om jag inte missminner mig.
Lars48: Instämmer. Strålskydsmyndigheten godkände i somras förvaring av 12000 ton eller 12 miljoner kilo kärnavfall i forsmark. 500 meter under jorden i 6000 st koppar kapslar. Det ska vara säkert i 100000 år påstår SKB ! Säkert som pengar på banken var det nån som sa eller kärnavfall på forsmark :-) Låt det vara sagt att köpa slutförvaring av lärnavfall är väldigt populär bland
lingonlingon: Finna inget som tyder på fukt utifrån bilderna i alla fall, vad har du för typ av golv i lägenheten? Vissa plastmattor och då specifikt limmet som mattan sitter fast med har man kunnat påvisa problem med, något som brukar resultera i utslag, huvudvärk och liknande symptom. Så det kan vara värt att googla lite om..
SBH: typ en passiva diffusionsprovtagare ? IVL Svenska Miljöinstitutet har ju haft ett mätkit
Oldboy: För att tvätta bort funkar det mesta i städväg (diskmedel, allrent, såpa etc). För att döda ev levande så är väl klorin el ngt mögeldödande medel lämpligt. Skulle tro att det varit för fuktigt tidigare, iom att det dränerats om och nu är torrt. Så rengöring och ommålning med fuktgenomsläpplig färg bör göra susen. Skulle det mot förmodan fortfarande vara för fuktigt så
Staffans2000: Mögel är inte något man drar in, det finns överallt. Tänk dig mögel som ett morotsfrö! Är grobarhetsförållandena dom rätta gror det. om inte, tja då blir det ingen morot. Inte heller jag ser kan se att dina pyttefläckar har någon likhet med mögel! Vad fläckarna anbelangar ställer jag diagnosen: hjärnspöken. Om dina problem inte kan härledas till för mycket/lite röka kröka
Staffans2000: Nä. Inte skall du slita ner den hur som helst och som sagts så är glasfibern något som bara hårdhudade skall handskas med. Även jag rekommenderar färg och pensel för man skall aldrig joxa till det i onödan!
Chrissofsweden: Är det expansionsledningen vi ser? Är den inkopplad än?
Tosse: Man tar reda på orsaken till fukten och åtgärder den. Sen får man sanera möglet. Är det en stenvägg kanske det räcker att tvätta med typ klorin.
Bie: @ öringen och Claes Sörmland: Liksom ni, är jag, som jag antytt ovan, inne på (hoppas på) blånad (blånadssvamp). Helt säker är jag som sagts ännu inte. Och precis som ni skriver är det huvudsakligen fur som är drabbad (veden består mest av gran och fur, plus någon skvätt björk och annat löv). Det skulle kunna tyda på blånad, vilket ju är att föredra framför svartmögel. Men
Stefan1972: i normalt ventilerade utrymmen är det sällan man har nån extra mask vid normal svetsning. Det ska vara då om du ska laga rost och underredsmassan och ev mattan i bilen tar eld. Då ryker det och osar nåt makalöst. Då kanske man skulle haft nåt.
trähandtag: När väl tinnitusen slår till (ca 1000 Hz) och främst i högra örat, så gäller det att ta en snabb mental paus och slappna av fullständigt. Det tar 1-5 minuter innan pipet långsamt klingar av.
Avemo: Det finns också platser där det fortfarande är ofarligt. [bild] "Asbest - Min stad och mitt öde" http://www.dn.se/nyheter/varlden/i-asbest-finns-de-farliga-mineralerna-overallt/
Fotografen: Missade i hastigheten att förrådet var ovanför. Hursomhelst, du får öppna och se efter.
mattiasp: Jag har raderat lite otrevligheter och stänger tråden. Vi kommer inte så mycket längre än så här. För att summera tråden så är det ingen som betvivlar att de upplevda symtomen finns, och att de är ett problem för trådskaparen (TS). Att orsaken till besvären skulle vara relaterat till elektricitet, i form av elektriska- eller magnetiska fält, eller elektromagnetisk strålning, är
arnberg: Tack för svar! Jag kör på & fäller in en bit regel. Känna sig nöjd själv ska man inte underskatta :). Angående svampen så köpte jag Boracol idag, bara för att vara på den säkra sidan...
Vesslan666: Kanske kan vara bra att anmäla iaf. Beroende på försäkringsbolag kanske de kan mäta fukt utan förstöra ditt golv. Då vet du om det är problem eller ej. Anmäler du inte och kommer några månader senare kanske försäkringsbolaget ser på skadan annorlunda. Men jag tror inte det bör vara någon fara. Är det på övre plan skulle jag inte brytt mig alls om det inte syns något
useless: Jag tror också det kan vara formaldehyd från spånskivorna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd
imported_five_by_two: Jovisst, det går att "utnyttja" förrådet att ställa hårda prylar i, men t ex tält, julgardiner, extramadrasser och allt sådant kan jag inte använda det till.