hej!

Mitt första inlägg här :), Har skrivit kontrakt på ett hus som har stomme och bjälklag i lättbetong. Gammamätning är gjord 2011 och den visar siffror under 0.3 μSv/h. Det högst mätta är på ytterväggar/markplan 0.24 μSv/h, en del/rum i källaren har 0,13 på ytterväggen och 0,09 mitt i rummen. på markplanen är det max 0,15 mitt i rummen. har man siffror över 0.3 μSv/h brukar man rekomendera att gå vidare med en radonkontroll. Vad tycker ni? OK värden?

K
Det är finfina värden, ur blåbetongsynpunkt!
Men är radon känsligt för dig kan du ju kolla radonkartor och se om huset ligger i högriskzon för markradon som många gångar kan vara mångfaldigt värre än blåbetong när det gäller förhöjda värden.

Jag hade nog gjort en egen mätning :) Finns mätare hos kommunen ibland att låna gratis, samt även försökt leta upp "naken" lättbetong och se om det är vit eller blåaktig.

Har ring Malmö kommun och frågat, killen jag pratade med sa att området är en lågriskzon för mark radon. Fick även siffror nära mina de registrerat på samma hus i området. jag ringde och pratade med företaget som gjort mätningen och han sa att det inte kommer vara någon skillnad från mätningen de gjort 2011

Redigerat:
O
För att det ska vara intressanta siffror så bör det vara långtidsmätning. Alla andra siffror beror mer eller mindre på dagsformen.
Sedan så skulle jag oavsett inte oroa mig speciellt mycket för radonet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.