B
byggarätt: [citat] finns fullt med tok kring radon tråkigt att galningar kan sprida hysterier o tjäna pengar på det
26 svar · 7,3k läst
·
A
Alvinspanna: Ja, så är det nog, oldboy. Ska leta upp något metallnät (koppar alt. Rostfritt) sen är det nog hyfsat enkelt att få dem runt slangarna från fördelaren ner genom bjälklag och ut i torpargrund för att sen låsa dem mot betongplattan där de går in.
24 svar · 7,3k läst
·
T
TheGame: Man ska alltid ha skydd nör man river oavsett om det är asbest eller inte. En rökare löper större risk att bli sjuk än vad du kommer göra om det du rev hade innehållt asbest
11 svar · 12,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Just det! Och första november är det rattmuff på. Och långkallingar :) https://www.youtube.com/watch?v=7QpIcbLkNP8&feature=youtu.be&t=50
15 svar · 7,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det är definitivt en möjlig förklaring, speciellt om detta är det enda ytterhörnet i lägenheten. Men, föreningen bör definitivt uppmärksammas på problemet och säkerställa att det är tort och fint ovanför....
16 svar · 14,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tänk också på att när det blåser och vinden ligger på så trycks fönsterbågen inåt, dvs bort från tätlisten. Så tätlisten måste ha storlek och spänst för att klara att ta upp det glappet och ändå hålla tätt. Det ser tyvärr också ut som att fönsterbågen är dålig i nedre högra hörnet. Huruvida det läcker in för att fönsterbågen är dålig eller om fönsterbågen är
9 svar · 5,8k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: 13 och är supernöjd :D ...fick tyvärr ingen fråga om motorbåt eller andra leksaker...
122 svar · 14,6k läst
·
P
Per i Hamrånge: Jag har en airsteril. Funkar utmärkt.
2 svar · 4,1k läst
B
bozze4evigt: Sannolikt för hög luftfuktighet orsakat av undermålig ventilation, i kombination med kall yttervägg (köldbrygga)? Riv ner gips, inspektera regelverk och isolering. Återställ. Installera paxfläkt eller frånluftsfläkt i angränsande badrum, borde göra gott
17 svar · 40,5k läst
·
B
bozze4evigt: Nu är inte jag någon ventilationsexpert men om du har mekanisk frånluft så är det väl frånluftsfläkten, frånluftsdonen och till viss del ev. spjäll på friskluftsventiler som påverkar flödet? Har ni provat torrfoggning av utrymmena?
42 svar · 11,3k läst
·
roland53
roland53: [citat] Jag har inget som helst intresse eller vinning av att TS åtalas. Det är idag tämligen riskfritt att t.ex skjuta ner folk på öppen gata och komma undan med det. Det betyder inte att alla sådana gärningsmän kommer undan. Jag är ingen domare eller åklagare och lägger ingen värdering i hur dom bedömer olika brott. Om det är chauffören, fastighetsägaren som ska åtalas eller
52 svar · 12,7k läst
·
S
SueCia: Steg ett = luktar det nere i krypgrunden? Samma lukt? Stef två = stäng av avfuktaren när han åker till jobbet, luktar det värre när han kommer hem? Två bra sätt att se om lukten kommer från krypgrunden.
2 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hur mycket "gift" kan det finnas i en död fluga? Säg att en stor fluga väger ett tusendels gram. Och giftinnehållet är 10 ppm. Så får du räkna ut mängden "gift" själv, och jämföra med en snus, ett bloss på cigaretten eller Flugpennan. Eller en kopp kaffe eller lite bacon för den delen. Min flugpenna innehåller 6 gram, varav 5% är verksamt ämne, cypermetrin. Och jag har haft den i
18 svar · 46,3k läst
·
O
Ocean1981: Ja det verkar vara precis vad det är. Bor i Skåne och har åker i närheten. Mysteriet löst och jag kan pusta ut. Tack för alla svar!
9 svar · 22,5k läst
·
T
tombe691: Huset är från 50-talet, det nedgrävda rör som tog emot takvattnet är utbytt mot ett 4 meter långt markrör som leder ut vattnet i en slänt med brant lutning. Vad jag kunnat gissa mig till genom att spola vatten i takrännan på framsidan är att det röret går ihop med avloppet i garaget som i sin tur går ihop med ett avlopp i källaren och går ut till en brunn på baksidan. Detta går
2 svar · 4,9k läst
Oldboy
Oldboy: Det är nog ganska vanligt att det drar vid eldosor och telejack på äldre hus. Rördragningen går ofta igenom isolering/vindskydd/fuktspärr och det var inte tal om att täta varje genomföring med tejp som idag. Kan även dra inne i vp-rören. Med äldre hus med självdrag, tunn isolering, och billig olja, var det inget problem. Drar det störande kallt så är det bara att dreva/täta.
5 svar · 6,2k läst
F
FRS05: Jag har problem med möss i garaget. Läst att de inte finner vitlök så intressant och börjar fundera på om det då inte vore smidigt att använda vitlöksolja och spruta runt lite där eller vad tror ni? Det är ju bara att fixa en ordentlig sats vitlöksolja som man har i en enkel blomspruta. Sedan spruta lite varstans i garaget lite då och då. Till och med i själva motorutrymmet. Någon
0 svar · 3,4k läst
Snigla
Snigla: Mejlade dem direkt när du föreslog det! Hade inte tänkt på det, eftersom jag inte direkt trodde det var ett skadedjur (än) hehe. Men det skadar ju aldrig att fråga heller! De hade stängt på kontoret i fredags, men svarade igår :) "Djuret på bilden är en glansstekel. Det finns flera olika arter av glanssteklar. De kommer ofta in med ved, men kan även ha kommit in i övervintringssyfte.
4 svar · 9,0k läst
·
P
PetBroq: Jag har liknande problem i sommarstugan jag köpte förra året och skall byta fasad så snart som möjligt. Undrar bara om du har blivit av med luktproblemen efter att du bytt fasaden?
16 svar · 15,5k läst
·
B
Bybon: Hej! Försäkringsbolaget sa inte överdrivet mycket när de var och tittade de skulle återkomma med en rapport samt bad mig komplettera med bilder när jag rivit mer. Skadan vid fönstret misstänker jag kommer uppifrån. Spånskivan var även dålig ovanför fönstret. Det syns att det runnit mellan spånskiva och regeln neråt bredvid fönstret tills det kommit ned till där jag upptäckte
14 svar · 14,2k läst
·
T
thomasx: [citat] Det är ju så, att skum inte är helt oflexibelt ;) Det var en del som sa till mig att det skulle bli massvis med sprickor och grejer i vårat skum när vi isolerade med det. Men trots att vi bor i ett 100+ år gammalt trähus som rör sig duktigt över årstiderna, så till den milda grad att vissa dörrar öppnar och stänger felfritt vissa tider på året, men inte ens går att
12 svar · 6,2k läst
Moving
Moving: [citat] Bra tips men vi gav bort den
20 svar · 7,7k läst
H
Hullefar: Hej! Vi har ett vidbyggt, isolerat extrarum i anslutning till garaget och igår upptäckte jag att det var mögel på väggen mellan fönstrena. Jag bifogar bilder som visar hur det ser ut. Ytterväggen under fönstrena är en stenmur med natursten och under fönsterblecket på precis motsatt sida av väggen där möglet är så hittade jag ett litet hål in till träet. Det borde väl rimligen
0 svar · 3,2k läst
·
S
stf01: Vi fick aldrig detta hus tyvärr. Vi var ensamt intresserade och själva på visningarna. Sen kom ett par och startade budgivning from hell. Vi hoppa av när det var plus 25%. Det hör till ovanligheterna med budgivning så högt här i området. De andra var iaf desperata, de fick gå till banken tre ggr och försöka få loss mer pengar. :p
14 svar · 4,5k läst
F
f91jsw: Om du vill ha riktiga ljuddämpade dörrar så ska du titta efter ljudklassade dörrar. De har en beteckning som anger ljuddämpningen i dB, t ex 30 dB. Jag har nyligen köpt ljudklassade dörrar till vår tillbyggnad och de billigaste jag kunde hitta var dessa: https://www.mindorr.se/dorrar-inomhus/innerdorrar/innerdorr-massiv-30db Detta inkluderar karm. Om du googlar runt, tänk på att de
9 svar · 3,3k läst
K
Kalle_A: Glömde att fråga vad det är för golv och eventuell golvbeläggning? Provtvätta är ett annat experiment att pröva?
9 svar · 4,7k läst
·
A
AndersTu: Tack så mycket för alla bra svar! Det är garage tillhörande 2 separata villor vi har och det är byggt mellan villorna. (Slutet -70 tal). Det är 6x3,6 m garage på var sida om mellanväggen, i bakre delen är det två förråd på 3,5x3,6m, där vi har underhållsvärme i våra respektive sidor, vi tilläggsisolerade vår sida och inredde vår sida till för 4 år sedan och det blev
5 svar · 4,2k läst
·
K
Kallebo: Här är en kul liten seriestrip för den som fortfarande är skeptisk. Kanske kan få någon att sälja sin bil och börja cykla till jobbet! [bild]
4 svar · 1,3k läst
A
April31: Tack igen, det känns mycket bättre efter att ha hört era råd och har läst på ämnet själv. Jag tror att vi kan lugna ner oss lite nu ;)
10 svar · 2,7k läst
M
mendelsohn: eller pöblastryp på en gratisjobbare
14 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.