15 809 läst ·
5 svar
16k läst
5 svar
Hur få bort fåglar i tak?
Vi har svalor (tror jag) boendes i hörnet nere vid takfoten. Vi har ett putsat betonghus, men det är trä från takfoten upp till nocken. Och precis i hörnet saknas den lilla lockbrädan (bortpillad av fåglarna?), och där flyger de in och matar sina väsande ungar. Att bara täppa till kommer inte på fråga, det känns allt för grymt, och dessutom rätt ofräscht om de ska ligga där inne och ruttna. Går det att skrämma iväg dom på nåt sätt, eller göra det outhärdligt för dem att va kvar? Kanske med ljud? Ingen aning vad jag ska göra. Får väl vänta till ungarna flyger ut och sen täta ordentligt, men inte lätt att hålla koll på om de är hemma eller inte. Någon som vet nåt knep?
Nä har ju inte tänkt att ungarna skulle hoppa ut av rädsla, det vill jag inte. Hade nån tanke om att föräldrarna kanske flyttar på ungar och alltihop om de har alltför störande grannar, men det låter helt orimligt, det förstår jag.mlkjhr skrev:
Någon större skada gör nog inte skiten nej, men det ser rätt tråkigt ut att ha en stor rand med skit på en i övrigt relativt vit putsfasad. Men som tur är verkar de akta fasaden när de bajsar, för nästan allt ligger nere på marken. Det gäller att inte vinden ligger på...
Att göra mig av med boet innebär att lossa läkt, takpapp, bryta upp de rejäla plankor som ligger under, alternativt bryta upp innervägg i garderoben... nää det orkar jag inte. Det får bli att täta ordentligt till hösten så får de njuta av sommaren bäst de kan. Det måste ju bli ohyggligt varmt däruppe, får väl hänga till en sån där flaska för undulater.
Tack för alla råd!
Klicka här för att svara