3 725 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
mögel på golv i dass
förra året byggde jag ett dass , oljade in golvet ..men trotts det har det kommit svart mögel prickar
någon som har nån ide om hur jag ska göra för att lösa detta problem?
måste jag byta ut golvet eller kan jag lägga på nått medel? byta ut golvet vill jag helst inte göra eftersom jag är amatörbyggare och då river jag hellre dasset..så gärna annat förslag
måste jag byta ut golvet eller kan jag lägga på nått medel? byta ut golvet vill jag helst inte göra eftersom jag är amatörbyggare och då river jag hellre dasset..så gärna annat förslag
Såpskura golvet så får du bort mögelprickarna. Slipning verkar överkurs. Stark såplösning och rotborste.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Är det ett utedass? Hur ser grunden ur? Kan luften cirkulera under?
Om du skurar bort det så kan du inte andas in det. Finns det prickar kvar sedan så slipa. Vill du förebygga att det kommer tillbaks pensla på lite mögeldödande som Boracol.lingah skrev:
Sedan bör du undersöka hur det har uppstått och vidta åtgärder så att det inte uppstår igen.
ps. Såg att du hade oljat golvet. Inte omöjligt att det är själva oljan som börjat mögla!
Redigerat:
ja det är utedass och tror att den är för nära marken så måste nog lyfta upp den på några stenplattor för det är inte mycket cirkulation under…och har använt obehandlat virke..men har köpt tryck imprregnerat virke nu så ska göra om grunden..men borde inte oljan göra så att det inte möglar? isåfall ska jag strunta i att olja in det tryckimproegnerade virket?
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Jo, om golvet är nära marken kan det finnas poäng med att använda tryckimpregnerat. Då ruttnar det i alla fall inte. Däremot skyddar inte tryckimpregnering mot påväxt av mögel (svarta prickar på utedäck, t.ex., har väl alla sett)
Jag tror det är en god idé att inte olja. Utedäck oljar man för att det ska bli vattenavvisande och förhindra att träet torkar och spricker. Inomhus behövs inte det. Snarare finns risken att oljan drar till sig smuts som blir grogrund för mögel. Är det dessutom en vegetabilisk olja (linolja t.ex) så kan möglet gro i oljan.
Jag tror det är en god idé att inte olja. Utedäck oljar man för att det ska bli vattenavvisande och förhindra att träet torkar och spricker. Inomhus behövs inte det. Snarare finns risken att oljan drar till sig smuts som blir grogrund för mögel. Är det dessutom en vegetabilisk olja (linolja t.ex) så kan möglet gro i oljan.
Jag skulle bara höja upp utedasset och sedan slipa lite lätt, du kommer inte dö av den minimala mängden mögel i en sådant luftigt bod, och det kommer från någon som är allergisk mot mögel. Kolla om taket är helt tätt också och att det finns en luftspalt vid exempelvis dörren.lingah skrev:ja det är utedass och tror att den är för nära marken så måste nog lyfta upp den på några stenplattor för det är inte mycket cirkulation under…och har använt obehandlat virke..men har köpt tryck imprregnerat virke nu så ska göra om grunden..men borde inte oljan göra så att det inte möglar? isåfall ska jag strunta i att olja in det tryckimproegnerade virket?
Spara det tryckta virket till något som faktiskt ska ligga dikt an mot jord.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
