Medlem
· Stockholms län
· 3 inlägg
Hej!
Har en 2-årig grabb som har stora astmaproblem. Det märkliga är att bekymren (hosta, osv.) nästan alltid uppstår hemma i vårt hus. När han sover i sitt rum...
På förskolan, hos mina föräldrar och hos mina svärföräldrar hostar han ganska sällan.
Vi börjar misstänka att det kanske kan vara något som är fel i vårt hus. Man har ju läst att mögeldamm kan trigga astma.
Har ni något råd? Jula har ett mögeltest ( http://www.jula.se/catalog/bygg-och...uftforbattring/mogeltestare/mogeltest-417077/ ), men vet inte hur tillförlitligt det är. Dessutom vet jag inte vad jag skulle göra med ett eventuellt testresultat. Om det visar på mögel - vad gör vi då?
Huset är byggt 1966. Enplanshus med källare. Friskluftsventil i alla rum. Grabben har sitt rum på "huvudvåningen".
Jag, min fru och min andra son märker inget konstigt med huset. Besiktningsprotokoll vid överlåtelse (2 år sedan) visar inte på några större brister. Enda kritiken är mögelpåväxt på taket på vinden som bedömdes bero på att varm luft från huset som cirkulerar upp, men minns att besiktningsmannen inte tyckte det såg så illa ut.
// Kristoffer
Har en 2-årig grabb som har stora astmaproblem. Det märkliga är att bekymren (hosta, osv.) nästan alltid uppstår hemma i vårt hus. När han sover i sitt rum...
På förskolan, hos mina föräldrar och hos mina svärföräldrar hostar han ganska sällan.
Vi börjar misstänka att det kanske kan vara något som är fel i vårt hus. Man har ju läst att mögeldamm kan trigga astma.
Har ni något råd? Jula har ett mögeltest ( http://www.jula.se/catalog/bygg-och...uftforbattring/mogeltestare/mogeltest-417077/ ), men vet inte hur tillförlitligt det är. Dessutom vet jag inte vad jag skulle göra med ett eventuellt testresultat. Om det visar på mögel - vad gör vi då?
Huset är byggt 1966. Enplanshus med källare. Friskluftsventil i alla rum. Grabben har sitt rum på "huvudvåningen".
Jag, min fru och min andra son märker inget konstigt med huset. Besiktningsprotokoll vid överlåtelse (2 år sedan) visar inte på några större brister. Enda kritiken är mögelpåväxt på taket på vinden som bedömdes bero på att varm luft från huset som cirkulerar upp, men minns att besiktningsmannen inte tyckte det såg så illa ut.
// Kristoffer
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Välkommen till forumet!
Har er son blivit diagnosticerad med astma eller är det något ni säger? Det låter ändå på din beskrivning som att det är någon miljöfaktor i ert hus. Hostar han i andra rum också? Är det både när han är vaken och sover eller bara när han är vaken?
Om ni inte har varit till läkare skulle jag rekommendera att ni börjar där. Beskriv problemen och var de inträffar. Ta in en saneringsfirma för att kolla av huset, eventuella hälsoproblem med huset löser man inte med tester från Jula (dessutom skriver du själv att du inte vet vad du ska göra med resultatet). Ett enkelt test kan vara att byta rum med grabben, eller låta honom sova i ert rum, för att se om det blir bättre.
Om det fanns mögelpåväxt redan för två år sedan, hur ser det ut idag? Kanske kan vara läge att kolla på det...
Har er son blivit diagnosticerad med astma eller är det något ni säger? Det låter ändå på din beskrivning som att det är någon miljöfaktor i ert hus. Hostar han i andra rum också? Är det både när han är vaken och sover eller bara när han är vaken?
Om ni inte har varit till läkare skulle jag rekommendera att ni börjar där. Beskriv problemen och var de inträffar. Ta in en saneringsfirma för att kolla av huset, eventuella hälsoproblem med huset löser man inte med tester från Jula (dessutom skriver du själv att du inte vet vad du ska göra med resultatet). Ett enkelt test kan vara att byta rum med grabben, eller låta honom sova i ert rum, för att se om det blir bättre.
Om det fanns mögelpåväxt redan för två år sedan, hur ser det ut idag? Kanske kan vara läge att kolla på det...
Medlem
· Stockholms län
· 3 inlägg
Hej igen!
Här är bilder från badrummet, som ligger bredvid hans rum. Samt friskluftsventilen i hans rum.
Angående luftfuktighet. I hans rum är den just nu 57 % (68 % utomhus, som referens). I vårt villalarm ingår även loggning. Den visar att luftfuktigheten den senaste månaden varierat mellan 49 och 57 procent.
Han går regelbundet till en barnläkare för sina besvär. Han tar tre-fyra läkemedel, bland annat andas han i en apparat cirka 5 min, några gånger per dag. Läkaren har inte frågat något om eventuell källa. Det är först nu vi misstänker att det kan vara något med huset.
Ja, problemen tycks uppstå framför allt i hans rum. När han sover. Men när han har en kraftigare förkylning så får han andningsbesvären oavsett var han är. Men vi tycker att det verkar vara värst när vi är hemma.
Kan ni rekommendera någon bra saneringsfirma? Skälet att jag frågade kring Jula-kitet, var mer om det kan vara bra för att få en indikation.
Här är bilder från badrummet, som ligger bredvid hans rum. Samt friskluftsventilen i hans rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående luftfuktighet. I hans rum är den just nu 57 % (68 % utomhus, som referens). I vårt villalarm ingår även loggning. Den visar att luftfuktigheten den senaste månaden varierat mellan 49 och 57 procent.
Han går regelbundet till en barnläkare för sina besvär. Han tar tre-fyra läkemedel, bland annat andas han i en apparat cirka 5 min, några gånger per dag. Läkaren har inte frågat något om eventuell källa. Det är först nu vi misstänker att det kan vara något med huset.
Ja, problemen tycks uppstå framför allt i hans rum. När han sover. Men när han har en kraftigare förkylning så får han andningsbesvären oavsett var han är. Men vi tycker att det verkar vara värst när vi är hemma.
Kan ni rekommendera någon bra saneringsfirma? Skälet att jag frågade kring Jula-kitet, var mer om det kan vara bra för att få en indikation.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Gå in på Anticimex hemsida och läs under rubriken "Utredning av problem i inomhusmiljön". Jag tror att dom kan hjälpa er på det sättet du önskar. När rengjorde ni ventilationstrummorna senast? Det kan vara en idé att kolla luftomsättningen och rengöra ventilationstrummorna ordentligt. En separat luftrenare kan vara nåt att ha i hans rum EFTER att ni fått hjälp med att utreda inomhusmiljön för att hjälpa honom ytterligare. Hoppas lillkillen snart mår bättre!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 168 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 168 inlägg
Om det är just när han sover kan det bero på att den som sover andas lugnare och då samlas det slem i lungorna, medan när man är vaken och rör sig så får lungorna arbeta mer hela tiden och då transporteras slemmet upp bättre. Man måste jämföra hur det är att sova i olika rum.
Jag hade en kollega vars hus de hade använt takfilt istället för vindskydd i väggarna. Det ledde till en hel massa hälsoproblem och huset har sedan rivits...
Ta upp hål i väggar och golv för att inspektera hur det ser ut men tänk också på att han spenderar mest tid hemma så det är inte nödvändigtvis så att det är värre där. Astma kan också förvärras av trötthet, etc. så är det mer på morgon och kväll så kan det också vara en förklaring...
Ta upp hål i väggar och golv för att inspektera hur det ser ut men tänk också på att han spenderar mest tid hemma så det är inte nödvändigtvis så att det är värre där. Astma kan också förvärras av trötthet, etc. så är det mer på morgon och kväll så kan det också vara en förklaring...
Vi börjar med att bena upp situationen.
När fick han diagnosen, vad är hans diagnos och vad exakt säger läkaren? Många små barn har trånga luftvägar och får astmasymptom vid infektioner, vilket för barn i den åldern kan vara mer eller mindre konstant
Är det en allergisk astma, är han testad (eg lite tidigt att pricktesta med det förekommer)?
Hur yttrar sig hans problem? Hosta, väsningar, trånghet i luftvägarna? När på natten märker ni dem?
Vilka mediciner får han och när - vissa av astmamedicinerna har ganska kort effekt och om han får innan han sover kan de komma att sluta verka under sömnen och då kan han få symptom.
Om vi övergår till detta med att vara symptomfri utanför sitt sovrum - du kan inte dra några slutsatser av att han inte har symptom på dagis, där sover han så kort period. Men du menar att om han sover borta en hel natt så är han symptomfri men hemma kan han inte sova en natt utan symptom? Det är i så fall intressant, och värt att fundera på.
Har han med sig sin kudde/täcke när han sover över borta eller tar ni med hans kudde/täcke? Hur ser det ut om han sover borta flera nätter på rad?
Många frågor, men jag har själv astma, och har en son som led av det under flera år innan han växte ifrån det! Har själv haft problem att få mina symptom under kontroll och provat mig igenom en del behandlingsalternativ
.....
En sak är bra att veta - många barn som har astma som små växer ifrån det!
När fick han diagnosen, vad är hans diagnos och vad exakt säger läkaren? Många små barn har trånga luftvägar och får astmasymptom vid infektioner, vilket för barn i den åldern kan vara mer eller mindre konstant
Hur yttrar sig hans problem? Hosta, väsningar, trånghet i luftvägarna? När på natten märker ni dem?
Vilka mediciner får han och när - vissa av astmamedicinerna har ganska kort effekt och om han får innan han sover kan de komma att sluta verka under sömnen och då kan han få symptom.
Om vi övergår till detta med att vara symptomfri utanför sitt sovrum - du kan inte dra några slutsatser av att han inte har symptom på dagis, där sover han så kort period. Men du menar att om han sover borta en hel natt så är han symptomfri men hemma kan han inte sova en natt utan symptom? Det är i så fall intressant, och värt att fundera på.
Har han med sig sin kudde/täcke när han sover över borta eller tar ni med hans kudde/täcke? Hur ser det ut om han sover borta flera nätter på rad?
Många frågor, men jag har själv astma, och har en son som led av det under flera år innan han växte ifrån det! Har själv haft problem att få mina symptom under kontroll och provat mig igenom en del behandlingsalternativ
En sak är bra att veta - många barn som har astma som små växer ifrån det!
Låter som bonustösen symtom mellan 2,5 - 6
Andnöd / hosta slem tills hon spyr och otaliga vändor till sjukhuset. Ibland ambulerande.
Sen försvann det. Om det berodde på att hon fick ny bostad eller att kroppen skötte det själv vet jag inte.
Gamla bostaden hade "en del" problem med ventilation / mögel etc
Prova att låta barnet sova i annat rum. Funkar det inte.
Prova att låta barnet sova hos t ex mormor / morfar en vecka eller längre för att se om det gör skillnad,
Det verkar ju alltid vara natten som är värst
Har för mig att öppna fönster dvs kall luft kan göra ett anfall värre.
Att sitta bakvänt på en stol ( som dom tuffa pojkarna
) och avlasta kroppens överdel genom att hänga på ryggstödet kan hjälpa
Lycka till. Finns inget värre än att se barn lida
Andnöd / hosta slem tills hon spyr och otaliga vändor till sjukhuset. Ibland ambulerande.
Sen försvann det. Om det berodde på att hon fick ny bostad eller att kroppen skötte det själv vet jag inte.
Gamla bostaden hade "en del" problem med ventilation / mögel etc
Prova att låta barnet sova i annat rum. Funkar det inte.
Prova att låta barnet sova hos t ex mormor / morfar en vecka eller längre för att se om det gör skillnad,
Det verkar ju alltid vara natten som är värst
Har för mig att öppna fönster dvs kall luft kan göra ett anfall värre.
Att sitta bakvänt på en stol ( som dom tuffa pojkarna
Lycka till. Finns inget värre än att se barn lida
Med tanke på TS svar ovan så är det synnerligen troligt att man från BVC/Barnläkare har rätt bra uppföljning på barnet. Nebulisator hemma är en bit upp på behandlingstrappan vilket också antyder tät uppföljning. Har man kommit så långt i behandlingstrappan så har man troligen långverkande betaagonist också som ska fungera på natten. De kortverkande läkemedlen (terbutalin, salbutamol m.fl.) är bara för akut behandling. Däremot är det en mycket bra fråga om han får problem när han sover borta.
Givet den beskrivning som finns skulle jag börja leta miljöfaktorer hemma. Är det någon annan som har problem? Börja med det enklaste, flytta sonen till ert rum och se om det blir bättre. Ring en saneringsfirma, t.ex. Anticimex som föreslås längre upp. Be dem komma och undersöka huset. Det finns många saker som kan vara fel med ett hus så att ett barn (eller en vuxen) med känsliga luftvägar reagerar på det. Det där möglet som redan fanns är nog bra att titta mer på. Kontrollera att frånluftsfläktarna drar ordentligt och att de faktiskt blåser ut luften ur huset och inte bara upp på vinden (har sett det... visserligen i Nya Zeeland, men ändå...).
Diskutera också problemen med er läkare nästa gång ni ses (eller ring och få en telefontid), hen kanske kan ge tips och råd om vad man bör kolla upp.
Givet den beskrivning som finns skulle jag börja leta miljöfaktorer hemma. Är det någon annan som har problem? Börja med det enklaste, flytta sonen till ert rum och se om det blir bättre. Ring en saneringsfirma, t.ex. Anticimex som föreslås längre upp. Be dem komma och undersöka huset. Det finns många saker som kan vara fel med ett hus så att ett barn (eller en vuxen) med känsliga luftvägar reagerar på det. Det där möglet som redan fanns är nog bra att titta mer på. Kontrollera att frånluftsfläktarna drar ordentligt och att de faktiskt blåser ut luften ur huset och inte bara upp på vinden (har sett det... visserligen i Nya Zeeland, men ändå...).
Diskutera också problemen med er läkare nästa gång ni ses (eller ring och få en telefontid), hen kanske kan ge tips och råd om vad man bör kolla upp.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Våran son har oxå svår astma och allergi. Ganska vanligt att när man skall sova så triggas astma hostan. Vilka mediciner får han? Vi har som en av relativt få familjer fått en "AirSonett" efter den blev installerad har han aldrig haft problem med astma hosta. Tror inte ni behöver vara jätte orolig av miljön om ni så klart inte misstänker nått.
Intressant pryl, den hade jag inte sett förut (men så är inte lungmedicin heller mitt område).Mattias_Jo1 skrev:Våran son har oxå svår astma och allergi. Ganska vanligt att när man skall sova så triggas astma hostan. Vilka mediciner får han? Vi har som en av relativt få familjer fått en "AirSonett" efter den blev installerad har han aldrig haft problem med astma hosta. Tror inte ni behöver vara jätte orolig av miljön om ni så klart inte misstänker nått.
Evidensen är möjligen lite skakig men jag läste iofs inte alla artiklarna... Den jag läste visade en rätt måttlig effekt. Bra att det fungerar för er dock.
Jag skulle fortfarande kontrollera miljön noggrannt. Speciellt när det redan är bekräftat att det fanns mögel i taket på vinden.
Vi vet ju i dagsläget inte om det är en nebulisator eller en spacer barnet andas i, men det är väldigt bra att det är en barnläkare som följer barnet och inte en allmänläkare på VC. Däremot är en nebulisator ett bra sätt att försäkra sig om att barnet verkligen får i sig medicinen, vilket ibland är svårt med en spacer. Därmed inte sagt att man ger LABA, det är mycket möjligt att killen bara får SABA....tommib skrev:Med tanke på TS svar ovan så är det synnerligen troligt att man från BVC/Barnläkare har rätt bra uppföljning på barnet. Nebulisator hemma är en bit upp på behandlingstrappan vilket också antyder tät uppföljning. Har man kommit så långt i behandlingstrappan så har man troligen långverkande betaagonist också som ska fungera på natten. De kortverkande läkemedlen (terbutalin, salbutamol m.fl.) är bara för akut behandling. Däremot är det en mycket bra fråga om han får problem när han sover borta.
Kom på tre saker;
1) Hur länge har barnet haft problemen och när uppkom de - i samband med flytt in eller har han alltid bott i huset?
2) Har man tagit odlingar på det barnet hostar upp?
3) Har ni som föräldrar fått information /utbildning om hur ni anpassar dosen efter hans allmäntillstånd? Orsaken till min fråga är att vi inte fick det, och om jag inte arbetat inom området och därför hade mer kunskap än gemen man, hade jag inte vågat anpassa sonens medicinering till symptomen.... MAO, så fort jag märkte att en förkylning var på gång dubblade jag dosen ICS och gav SABA oftare. Målet är ju att barnet ska få precis så mycket medicin att det aldrig får några symptom.
Mycket bra förslag att prata med läkaren! Berätta vad ni tycker er se för samband, och diskutera detta med läkaren.
Redigerat:
Min gissning är nebulisator. Man andas inte i en spacer i 5 min.... Men visst, det är möjligt att det är barnet inte får LABA. Jag ville mest inte ge mig in i en medicinsk diskussion på distans, det blir aldrig bra. Det är tyvärr sant att utbildningen för föräldrarna brister men man kan ju hoppas... Liksom att man hoppas att det är Spec-BVC/Barnläkare som följer killen...
Som sagt, prata med läkaren och be om tips och råd. Prata också med saneringsfirma och be dem komma och göra en bedömning. Tyvärr är det så att astma kan förvärras av många saker och ett dåligt inomhusklimat är en av dem. Vänta lite med att kräva en AirSonett, det är nog bra att kontrollera andra faktorer först.
EDIT:
Nu när vi ändå öppnade burken med maskar....LABA är tydligen inte rekommenderat till barn under 6 år så kombinationen är sannolikt ICS/Leukotrienantagonist samt något nebuliserat läkemedel (Acetylcystein? Ventoline? Endast koksalt?) med tillägg av SABA vid behov. AirSonetten är intressant nog med på steg 5 i behandlingstrappan tillsammans med en del esoteriska grejer...
Hur som helst tänkte jag hålla mig från en diskussion om astmabehandlingen i detta forum då det inte är mitt område och istället hålla mig till husaspekten av det.
Som sagt, prata med läkaren och be om tips och råd. Prata också med saneringsfirma och be dem komma och göra en bedömning. Tyvärr är det så att astma kan förvärras av många saker och ett dåligt inomhusklimat är en av dem. Vänta lite med att kräva en AirSonett, det är nog bra att kontrollera andra faktorer först.
EDIT:
Nu när vi ändå öppnade burken med maskar....LABA är tydligen inte rekommenderat till barn under 6 år så kombinationen är sannolikt ICS/Leukotrienantagonist samt något nebuliserat läkemedel (Acetylcystein? Ventoline? Endast koksalt?) med tillägg av SABA vid behov. AirSonetten är intressant nog med på steg 5 i behandlingstrappan tillsammans med en del esoteriska grejer...
Hur som helst tänkte jag hålla mig från en diskussion om astmabehandlingen i detta forum då det inte är mitt område och istället hålla mig till husaspekten av det.
Redigerat: