C
cooperM: Tack för lugnande besked Anna_H! Då får vi flytta allt och se om det är något som har tagit åt sig någon lukt helt enkelt. :)
6 svar · 5,7k läst
K
Kasc: [citat] [citat] Väggarna är tapetserade och huset är inte nytt :) Tack för alla svar! Jag får helt enkelt testa att måla om taket och se om det hjälper. /K
9 svar · 17,6k läst
·
P
per solsjö: Ofta beror detta på en kombination av stora möbler mot insidan av ytterväggar i kombination med bristande ventilation av rummet/bostaden. Har ni öppna tilluftsdon i rummen och fungerade frånluftsdon i våtrum. Frånluft på plan 2 etc. Vid bristfällig vent ökar inomhusluftens fuktinnehåll, varvid kritiskt gränsvärde för tillväxt av mikroorganismer kan överskridas mot kalla ytor.
9 svar · 18,9k läst
P
per solsjö: Köp desinficeringsmedel och häll i tråget. Finns t ex något som heter Virkon S, säljs av bl a lantmännen. Det som luktar är bakterier i stillastående vatten, vanligt problem i kondenskar till kylar i storkök.
3 svar · 7,8k läst
·
T
tapaza: De har tagit bort ett rör innan och det jag såg då var att de hade satt upp massa plast som skulle isolera utrymmet. Vet inte om de kört slussar osv. Tror det kör något mellanting mellan endast P3 mask och slussar. Just nu har vi ingen inredning, allt är kalt och inga textiler eller inredning finns (vi ska flytta om en vecka). Tack för input
6 svar · 8,5k läst
·
D
david7777: Hur kollar man att Ventilation har nät? Svårt att sätta dit eget?
12 svar · 8,7k läst
N
Ny-Bygget: Hej, Jag ser att ditt inlägg är "gammalt". Vi står tyvärr i samma situation som den du beskrivit i ditt inlägg. Vill gärna höra hur det gick för er. Hoppas på det bästa. Mvh en annan orolig byggare
3 svar · 4,3k läst
Q
quilding: På raka rör använde man i regel glasull. Krökar och kopplingar däremot fanns det inga färdiga isoleringar till så där använde man asbest. Kan mycket väl finnas i din samling alltså.
3 svar · 2,2k läst
·
B
big mike: [citat] Luktar det nu finns risken att det luktar sen också. Du får ju aldrig ett bättre tillfälle att byta än nu när mycket är rivet. Tror det är dåligt för hälsan.
27 svar · 36,3k läst
·
S
Silkisif: Kan tillägga att väggen "spruckit" de senaste åren. [bild] [bild]
4 svar · 4,3k läst
·
H
hus520: Japp, det kan det vara. Tack
2 svar · 1,8k läst
·
R
RolloKola: Har lokaliserat källan till problemet. Måste ha varit brödbaggar. Hittade en påse i köket innehållandes en julpresent från 2014 från svärmor. Nån form av ljushistoria byggd av knäckebröd. Den låg i en påse och i påsen var det fullt med skalbaggar. Skiten åkte ut i soptunnan och nu storstädas köket. Tack för svaren!
4 svar · 15,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om ni har en källardörr i trappen upp som går att stänga så kan det vara bra att göra det och känna åt vilket håll luften drar. Om luften i källaren är ohälsosam så är det lämpligt att se till att den går ut och inte upp i huset/bostadsdelen. T ex med en badrumsfläkt, om ni inte har någon mekanisk ventilering.
11 svar · 4,4k läst
S
sune73: Det ser ut som golvet sugit i sig vatten och rengöringsmedel. Vissa golvtillverkare hävdar att det bla beror på ammoniak i rengöringsmedlet, när det ser ut sådär. Det finns fler trådar om detta fenomen på forumet. Eller är bara fukt underifrån?
3 svar · 1,5k läst
·
P
Peter_K: 1929 men om och tillbyggt 1965 så visst kan det finnas asbest. Det konstiga var att resten av skivorna var av gips och det vara bara 3 st småbitar av den här konstiga skivan uppsatt. Nåväl de är nu nerplockade i hela stycken och i plastpåse så ingen fara.
2 svar · 3,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Fjöl av, ta en hojt å mys istället. Boden står nog i 100 år och ge fan å måla.
8 svar · 5,5k läst
·
S
Stefan1972: jag skulle nog riva upp och kolla omfattningen först och främst. Är det spår av mögel så är det ju mögel nånstans oavsett om ni inte sett nåt där ni borrat hål. Är det bara i ytterst blygsam omfattning isolerat på ett eller få ställen och som dessutom kanske beror på nåt helt annat så lär man ju inte behöva oroa sig över sån smitta sen om man gör om allt och kanske
1 svar · 6,4k läst
Dede77
Dede77: Har frågat på andra ställe och där verkar de ganska överens om att det är en vedspegelbock. Lever i ved så antagligen det vi hört.
4 svar · 22,2k läst
·
O
Odjuret: Om man bor någonstans där el saknas 23h om dygnet så är troligtvis eventuellt radon ditt minsta bekymmer.... Dessutom så lär den stugan ligga mitt ute i ingenstans. Så då får du troligtvis väldigt frisk luft som kompenserar eventuell radon:)
20 svar · 5,8k läst
M
mlkjhr: Du har egen brunn antar jag. Om du tar vattnet från samma brunn som vid de tidigare testerna så är väl sannolikheten för att du har ett bra vatten även nu väldigt hög. Spara pengarna!
1 svar · 1,3k läst
H
Hajjen: Här är en till som vill veta... Av någon anledning fick jag för mig att det var pälsängrar, men det känns inte rimligt med tanke på var man hittar dessa.
2 svar · 10,0k läst
·
O
Odjuret: Oroa dig inte! Det mår du garanterat inte bättre av, oavsett asbest eller inte. Så länge du inte kan backa tiden så kan du inget göra! :) Asbest verkar ha använts både här och där under dess storhetstid. Självklart finns det risker med asbest. Det finns några få som har dött pga asbest och som inte har arbetat med asbest. Men de allra flesta som dött har arbetat med asbest samt
15 svar · 5,5k läst
harry73
Bok
harry73: http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggnadsindustrin/tekniska-aspekter/sis-hb-10
1 svar · 912 läst
D
dreamkåken2010: [citat] Golvspånskivorna är 22 mm nuförtiden.
9 svar · 7,9k läst
·
O
Odjuret: [citat] Du har fullständigt rätt i ventilationen.... Fel av mig! jag läste på långt senare och senare och kom på nu när du rättade mig... Tur att du kom till undsättning!
3 svar · 2,0k läst
G
gnuttisch: Hej, Har idag ett altantak som är ett pulpettak och som består utav råspont samt papp där ena långsidan av altanen är mot huset. Vi ska nu isolera och glasa in altanen men trots att det är helt öppet idag så har vi fått lite svart och grön påväxt. Taket kommer framöver att ventileras genom takfoten upp på vinden. Behöver vi tvätta detta innan vi lägger på isoleringen eller
0 svar · 3,6k läst
·
N
SBH: [citat] agerade som amering och utfyllnad
21 svar · 4,1k läst
A
Arvidsson76: Hej igen. Ingen som har insyn i hur fukt bakom isolering beter sig när värmen och solen ligger på? Huset står högt på en rejält dränerande grusbädd, så det kommer inte att vara några problem med markfukt. Min oro gäller den fukt som just nu finns bakom isoleringen och har frusit till frost. Det känns som att det värsta som kan hända är att det rinner ner på syllen i vår och
1 svar · 5,1k läst
O
Odjuret: Fläkt i badrummet, kan du montera oavsett!
14 svar · 12,8k läst
yonna
yonna: Äsch! Jag har hela tiden detta problem! Det verkar vara spindelbarn som får förpuppas i mina dörrkarmar. Seg, äcklig massa som regelbundet måste tvättas bort med panelborste och massor av diskmedel. Görs flera ggr/året. Detta är definitivt inget du kan lasta säljaren för. Men nu vet du ju att detta är något som orsakar problem så det får ingå i din vanliga storstädning. Jag har
5 svar · 10,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.