31 473 läst ·
53 svar
31k läst
53 svar
Återvinner du byggmaterial?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Förutom att köpa nytt vid behov så har jag när jag tänker efter tre sätt att få tag i material:
- Gratis material via kontakter och ibland en del arbete
- Billigt begagnat via Blocket
- Riktigt billiga smågrejer via Tradera
Som exempel mitt nästan klara tomatväxthus:
- Tegel till muren och golvtegel är en gammal murstock via kontakter, gratis men burit och knackat rent
- Fönster via Blocket för 100 kr/st
- Ventiler av olika slag via Tradera för bråkdel av nypris
Drivkraften för mig är att nån sorts miljösamvete, att det är en sport att bygga billigt och sen känns det beklämmande när så mycket bra material slängs av effektivitetsskäl. Vårt byggande står för en mycket stor del av världens koldioxidutsläpp.
Utöver detta så går det att hitta en mycket högre kvalitet i gamla material, till det kommer patina. Jordgubbsodlingen i etage på bilden är byggd i linoljebehandlade fasadbrädor från 40-talet, 25-35 mm tjocka och riktigt tätt mellan årsringarna.
- Gratis material via kontakter och ibland en del arbete
- Billigt begagnat via Blocket
- Riktigt billiga smågrejer via Tradera
Som exempel mitt nästan klara tomatväxthus:
- Tegel till muren och golvtegel är en gammal murstock via kontakter, gratis men burit och knackat rent
- Fönster via Blocket för 100 kr/st
- Ventiler av olika slag via Tradera för bråkdel av nypris
Drivkraften för mig är att nån sorts miljösamvete, att det är en sport att bygga billigt och sen känns det beklämmande när så mycket bra material slängs av effektivitetsskäl. Vårt byggande står för en mycket stor del av världens koldioxidutsläpp.
Utöver detta så går det att hitta en mycket högre kvalitet i gamla material, till det kommer patina. Jordgubbsodlingen i etage på bilden är byggd i linoljebehandlade fasadbrädor från 40-talet, 25-35 mm tjocka och riktigt tätt mellan årsringarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boden av pallkragar med skogen bakom skänker mer sinnesfrid än Uppsala Universitets brutala våldshandlingar på stadsmiljön, där de uppfört betongbunkers som annars används av ett annat klientel. Detta i detaljplanelagt område med klassiska byggnadsminnen som slottet från Gustav Vasa och botaniska trädgården. Man ändrade raskt detaljplanebestämmelserna för att kunna genomföra illdåden...
Huset har klara influenser från en star destroyer från filmen Star Wars! Gissar att byggnaden kommer att vinna designpris nu, lite grann som utmärkelsen Årets Svensk.Lars Daniel skrev:Boden av pallkragar med skogen bakom skänker mer sinnesfrid än Uppsala Universitets brutala våldshandlingar på stadsmiljön, där de uppfört betongbunkers som annars används av ett annat klientel. Detta i detaljplanelagt område med klassiska byggnadsminnen som slottet från Gustav Vasa och botaniska trädgården. Man ändrade raskt detaljplanebestämmelserna för att kunna genomföra illdåden...
Uppsala har begåvats med ett flertal brutala byggnationer, både för affärsverksamhet och administration. Samtidigt viner piskan över egnahemsägarna som vill bygga till!
Så är det. tyvärr.
Man åberopar hela tiden detaljplanen när projekt skall motarbetas. Men sedan kan den ändras då det skall gynna kommunens, eller någon pamps, framfart. Gäller inte bara i Uppsala minsann.
Man åberopar hela tiden detaljplanen när projekt skall motarbetas. Men sedan kan den ändras då det skall gynna kommunens, eller någon pamps, framfart. Gäller inte bara i Uppsala minsann.
Medlem
· Blekinge
· 12 172 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden