Hej! Upptäckte följande precis när jag tog bort en golvlist.
Det verkar bli grönt när man petar på det, se bilderna på baksidan av listen. Är det svartmögel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar bli grönt när man petar på det, se bilderna på baksidan av listen. Är det svartmögel?
Ser onekligen ut som någon mikrobiell påväxt men svartmögel jag träffat har inte blivit grönt när man petat på det.
En fråga om förutsättningarna kanske gör att jag eller någon annan kan bistå.
1) Har någon golvbeläggning ändrats/tagits bort?
2) Har det funnits något tillfälle med förhöjd fukt i golv eller vägg? (Virket där du petat fram det gröna ser torrt ut men ögon och kameror kan spela en spratt)
3) Är det gips bakom väggväven så kanske du försiktigt kan vika upp nederkant och se om gipsen varit blöt?
4 Är det en yttervägg på andra sidan eller vad finns där?
5) Vad finns i våningen under?
Ska lyfte upp bilderna på en stor skärm senare och se om jag blir lite klokare. Svar på frågorna kan ge indikation om förutsättningar för något växande.
En fråga om förutsättningarna kanske gör att jag eller någon annan kan bistå.
1) Har någon golvbeläggning ändrats/tagits bort?
2) Har det funnits något tillfälle med förhöjd fukt i golv eller vägg? (Virket där du petat fram det gröna ser torrt ut men ögon och kameror kan spela en spratt)
3) Är det gips bakom väggväven så kanske du försiktigt kan vika upp nederkant och se om gipsen varit blöt?
4 Är det en yttervägg på andra sidan eller vad finns där?
5) Vad finns i våningen under?
Ska lyfte upp bilderna på en stor skärm senare och se om jag blir lite klokare. Svar på frågorna kan ge indikation om förutsättningar för något växande.
1. Inte vad jag vet om, det är ett gammalt trägolv. Vi har bara bott här i tre månader.Kalle_A skrev:Ser onekligen ut som någon mikrobiell påväxt men svartmögel jag träffat har inte blivit grönt när man petat på det.
En fråga om förutsättningarna kanske gör att jag eller någon annan kan bistå.
1) Har någon golvbeläggning ändrats/tagits bort?
2) Har det funnits något tillfälle med förhöjd fukt i golv eller vägg? (Virket där du petat fram det gröna ser torrt ut men ögon och kameror kan spela en spratt)
3) Är det gips bakom väggväven så kanske du försiktigt kan vika upp nederkant och se om gipsen varit blöt?
4 Är det en yttervägg på andra sidan eller vad finns där?
5) Vad finns i våningen under?
Ska lyfte upp bilderna på en stor skärm senare och se om jag blir lite klokare. Svar på frågorna kan ge indikation om förutsättningar för något växande.
2. Ja det känns torrt nu. Varmvattenröret till WC på våningen ovanför gick sönder för tre år sedan och då vart det en vattenskada som försäkringsbolag reglerade, man fick ta ur innertak och torka ur, det var ingen stor skada. Detta var ungefär vid den här väggen och det kan även vara intressant att nämna att vattenrören till andra våning går just i denna vägg.
3. Det är spånskiva bakom
4. Nej ingen yttervägg, hallen är på andra sidan.
5. Torpargrund. Huset är gammalt, byggt "1909". Träkåk med stenfot.
Ja något knepigt är det men är osäker själv på om det är svartmögel. Tänkte försöka tvätta bort det i morgon.
KristinaRT: Ja lite grann kanske. Är även lite små svarta prickar på golvet.
Tyvärr så visade det sig att det fanns flera bekymmer som dök upp när man fortsatte plocka av golvlisterna i rummet..
Jag som bara skulle måla om i helgen. Materialet är helt ruttet, bara grävt runt med en skruvmejsel och känt med skruvdragaren lite.. 4-5 cm in så börjar det kännas hårt. Mjukt nedåt också. Det är inte fuktigt utan väldigt torrt. Vad gör man? Bara börja riva? Detta är en yttervägg som ni ser med ett fönster. Golvet närmast väggen är också ruttet, ser ut att vara ett område på 1,5 m ungefär som är missfärgat och mjukt.
Borde jag ställa mig in mig på ett syllbyte?
Har även hittat flertalet sådana här små saker som jag inte vet vad det är:
Bland annat bakom taklisterna och så har det kommit sådana ut ur kabelrör i väggarna. Har också noterat små urgröpningar i listen som satt mot det ruttnade området. Kan jag vara drabbad av skadedjur eller hur kan väggen ha blivit så här? Enbart av gammal fuktskada?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag som bara skulle måla om i helgen. Materialet är helt ruttet, bara grävt runt med en skruvmejsel och känt med skruvdragaren lite.. 4-5 cm in så börjar det kännas hårt. Mjukt nedåt också. Det är inte fuktigt utan väldigt torrt. Vad gör man? Bara börja riva? Detta är en yttervägg som ni ser med ett fönster. Golvet närmast väggen är också ruttet, ser ut att vara ett område på 1,5 m ungefär som är missfärgat och mjukt.
Borde jag ställa mig in mig på ett syllbyte?
Har även hittat flertalet sådana här små saker som jag inte vet vad det är:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bland annat bakom taklisterna och så har det kommit sådana ut ur kabelrör i väggarna. Har också noterat små urgröpningar i listen som satt mot det ruttnade området. Kan jag vara drabbad av skadedjur eller hur kan väggen ha blivit så här? Enbart av gammal fuktskada?
Tack för svaren på frågorna. Nu bekräftade du dessvärre min farhåga att det var något mer än det som syntes på dina första bilder. Om du har sett lite djur så tror jag de flesta elaka djur i samband med hus finns på bild på tex Anticimex hemsida.
När det gäller ruttet trä så framgår det inte av bilderna om det är under där det varit en vattenläcka som åtgärdats eller om det är runt rummet.
Jag tror att det är läge att göra en något mer omfattande kontroll än att direkt byta material. Vissa saker går att börja kontrollera själv. Bla finns enkla "stift-fuktmätare" för några hundra lappar som kan ge dig indikation om hur fuktigt trä på olika ställen är. Se bara inte mätningarna som "sanning" utan som datainsamling.
Jag är lekman men har genom åren hanterat egna byggnader med diverse problem så jag har samlat på mig en del kunskap och erfarenhet utifrån vad jag fått fixa till.
Vi på forumet kanske kan hjälpa dig några steg på vägen så du inte bara tar in en "expert" som ger schablonlösningar utan att du själv kan lära känna ditt hus och förstå bättre vad som krävs för att få huset må bra.
Jag ställer gärna fler frågor och kan försöka bistå med utifrån mina erfarenheter. Jag skulle behöva mer information om byggnaden. Jag utgår från att taket är tätt så mina frågor börjar i andra änden.
Jag får mycket information från bilder och skisser.
1) Försök uteslut pågående smygläckage. En indikation är att ni stänger av alla vattenförbrukare och noga löser av vattenmätaren. Inte bara siffrorna utan mäthjulen läge. Ett fotografi är bra. Ett första steg är att inget vatten används från sängdags tills ni går upp utan det första ni gör är att titta på vattenmätaren och ta ett till foto. Är ni bortresta ett antal dagar så blir detta enkla test bättre. Detta är inget 100% säker kontroll men en start.
2) Ta några bilder på huset utifrån så det syns hur krypgrunden ser ut från utsidan.
3) Gör en enkel skiss över planlösningen för olika våningsplan. Behöver inte vara rätt skala utan gör en skiss och fota med mobilen.
4) Ta en titt på krypgrunden. ta med bra belysning så ni både ser och kan ta bilder. Rita gärna en skiss på hur det ser ut i krypgrunden. Det kan finnas olika fack, olika tillbyggnader etc. På skissen kan du sedan rita in om det finns ventiler eller annat i krypgrunden. Notera hur det ser ut på marken i grunden. Tex finns organiskt material eller annat. Titta på syllar och trossbotten(emellan syllarna under boytan). Sniffa med näsan. Finns lukt?. Även hög fuktighet brukar man känna utan mätare. Tiita även på syllar och synligt virke. Finns påväxt, är det fuktigt?
5a ) Överväg att köpa en fuktkvotsmätare=två stift att trycka i trä. Jag har i och för sig rätt bra mätare men tror att du kommer en bra bit med en billig från tex Clas O, Kjell & Co, Jula eller rentav Biltema. Ingen aning om vem av dom som har en i sortimentet just nu men det går snabbt att kolla på nätet. Trycker du in stiften i tex en syll, regel eller liknande så får du en bra indikation på läget. Bara för att det är fuktigt behöver det inte vara kris för det går att få torrt. Röta och påväxt kan kräva andra åtgärder.
5b) Oregon har en klimatstation (RAR 501 om jag minns rätt) som mäter relativ fuktighet och temp med radio-givare samt i mottagarenheten. Överväg att köpa en sådan och placera ut givare i grunden på olika ställen. Då lär ni känna ert hus från grunden. Även om det behövs och görs åtgärder i en krypgrund för att få torrt är dessa mätare kanon. Ni kan då fortsatt ha överblick från bostaden om krypgrundens status i olika delar.
6) Krypgrunder finns det oerhört många som skrivit om på nätet och här på forumet. Problem i gamla hus kan uppstå för att husets användning förändrats. Jag kan räkna upp detta men enklast är utifrån fakta som skiss och bilder. Om det behövs åtgärder vill jag flagga för att det finns många som säljer lösningar och produkter som närmast låter som om deras lösning ordnar "fred på jorden". Skämt å sido men det finns "experter" som bara utgår från sitt sortiment och inte från ditt hus behov. Vissa lösningar jag sett är i mina ögon mer eller mindre värdelösa men det finns lösningar som är bra men det måste vara en lösning för ert hus då de flesta hus har "egen personlighet". Därför är det bra med ett mätsystem typ oregon som är oberoende av en teknisk lösning som ska få en fuktig krypgrund torr.
Nu är ni väl i läget att ni behöver lokalisera orsak och verkan först. Då är en fuktkvotsmätare och kanske en Oregon klimatstation en väg framåt.
Anledningen till att jag föreslår att ni ska lära er lite själva och dessutom kunna mäta lite själva är att ni planerar väl att bo ett tag i huset. Då är det bra att kunna följa detta över längre tid och ha egen baskunskap. En byggnad har en egen "personlighet" och de som bor i byggnaden renoverar, bygger om osv. och då kan förutsättningarna ändras. För hundralappar så minskar ni risken för överraskningar även framöver under förutsättning att ni tittar till husets känsliga delar regelbundet.
Alternativet är att ta in en expert som på en timmes undersökning lägger ett lösningsförslag baserat på sina produkter/lösningar. Åtgärderna genomförs och sedan är det bara att hålla tummarna för att det blir bra. Med lite egen kunskap och billiga mätprodukter kan man även efter en "proffs åtgärd" se att det över längre tid fungerar bra.
Hoppas ni har överseende med att det blir mycket text men på vissa frågor går det inte ge svartvita svar.
När det gäller ruttet trä så framgår det inte av bilderna om det är under där det varit en vattenläcka som åtgärdats eller om det är runt rummet.
Jag tror att det är läge att göra en något mer omfattande kontroll än att direkt byta material. Vissa saker går att börja kontrollera själv. Bla finns enkla "stift-fuktmätare" för några hundra lappar som kan ge dig indikation om hur fuktigt trä på olika ställen är. Se bara inte mätningarna som "sanning" utan som datainsamling.
Jag är lekman men har genom åren hanterat egna byggnader med diverse problem så jag har samlat på mig en del kunskap och erfarenhet utifrån vad jag fått fixa till.
Vi på forumet kanske kan hjälpa dig några steg på vägen så du inte bara tar in en "expert" som ger schablonlösningar utan att du själv kan lära känna ditt hus och förstå bättre vad som krävs för att få huset må bra.
Jag ställer gärna fler frågor och kan försöka bistå med utifrån mina erfarenheter. Jag skulle behöva mer information om byggnaden. Jag utgår från att taket är tätt så mina frågor börjar i andra änden.
Jag får mycket information från bilder och skisser.
1) Försök uteslut pågående smygläckage. En indikation är att ni stänger av alla vattenförbrukare och noga löser av vattenmätaren. Inte bara siffrorna utan mäthjulen läge. Ett fotografi är bra. Ett första steg är att inget vatten används från sängdags tills ni går upp utan det första ni gör är att titta på vattenmätaren och ta ett till foto. Är ni bortresta ett antal dagar så blir detta enkla test bättre. Detta är inget 100% säker kontroll men en start.
2) Ta några bilder på huset utifrån så det syns hur krypgrunden ser ut från utsidan.
3) Gör en enkel skiss över planlösningen för olika våningsplan. Behöver inte vara rätt skala utan gör en skiss och fota med mobilen.
4) Ta en titt på krypgrunden. ta med bra belysning så ni både ser och kan ta bilder. Rita gärna en skiss på hur det ser ut i krypgrunden. Det kan finnas olika fack, olika tillbyggnader etc. På skissen kan du sedan rita in om det finns ventiler eller annat i krypgrunden. Notera hur det ser ut på marken i grunden. Tex finns organiskt material eller annat. Titta på syllar och trossbotten(emellan syllarna under boytan). Sniffa med näsan. Finns lukt?. Även hög fuktighet brukar man känna utan mätare. Tiita även på syllar och synligt virke. Finns påväxt, är det fuktigt?
5a ) Överväg att köpa en fuktkvotsmätare=två stift att trycka i trä. Jag har i och för sig rätt bra mätare men tror att du kommer en bra bit med en billig från tex Clas O, Kjell & Co, Jula eller rentav Biltema. Ingen aning om vem av dom som har en i sortimentet just nu men det går snabbt att kolla på nätet. Trycker du in stiften i tex en syll, regel eller liknande så får du en bra indikation på läget. Bara för att det är fuktigt behöver det inte vara kris för det går att få torrt. Röta och påväxt kan kräva andra åtgärder.
5b) Oregon har en klimatstation (RAR 501 om jag minns rätt) som mäter relativ fuktighet och temp med radio-givare samt i mottagarenheten. Överväg att köpa en sådan och placera ut givare i grunden på olika ställen. Då lär ni känna ert hus från grunden. Även om det behövs och görs åtgärder i en krypgrund för att få torrt är dessa mätare kanon. Ni kan då fortsatt ha överblick från bostaden om krypgrundens status i olika delar.
6) Krypgrunder finns det oerhört många som skrivit om på nätet och här på forumet. Problem i gamla hus kan uppstå för att husets användning förändrats. Jag kan räkna upp detta men enklast är utifrån fakta som skiss och bilder. Om det behövs åtgärder vill jag flagga för att det finns många som säljer lösningar och produkter som närmast låter som om deras lösning ordnar "fred på jorden". Skämt å sido men det finns "experter" som bara utgår från sitt sortiment och inte från ditt hus behov. Vissa lösningar jag sett är i mina ögon mer eller mindre värdelösa men det finns lösningar som är bra men det måste vara en lösning för ert hus då de flesta hus har "egen personlighet". Därför är det bra med ett mätsystem typ oregon som är oberoende av en teknisk lösning som ska få en fuktig krypgrund torr.
Nu är ni väl i läget att ni behöver lokalisera orsak och verkan först. Då är en fuktkvotsmätare och kanske en Oregon klimatstation en väg framåt.
Anledningen till att jag föreslår att ni ska lära er lite själva och dessutom kunna mäta lite själva är att ni planerar väl att bo ett tag i huset. Då är det bra att kunna följa detta över längre tid och ha egen baskunskap. En byggnad har en egen "personlighet" och de som bor i byggnaden renoverar, bygger om osv. och då kan förutsättningarna ändras. För hundralappar så minskar ni risken för överraskningar även framöver under förutsättning att ni tittar till husets känsliga delar regelbundet.
Alternativet är att ta in en expert som på en timmes undersökning lägger ett lösningsförslag baserat på sina produkter/lösningar. Åtgärderna genomförs och sedan är det bara att hålla tummarna för att det blir bra. Med lite egen kunskap och billiga mätprodukter kan man även efter en "proffs åtgärd" se att det över längre tid fungerar bra.
Hoppas ni har överseende med att det blir mycket text men på vissa frågor går det inte ge svartvita svar.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag är lätt "lösningsfokuserad" därav fler frågor än svar på dina frågor kommentar på dina tidigare svar på mina frågor.
En försäkringsskada brukar innehålla en fuktutredning. Den finns rimligtvis hos fuktfirman och det försäkringsbolaget.
Om de inte vill släppa underlag till dig så be ägaren då fuktskadan hände begära ut underlagen.
Det bruna trät du bryter lös är enligt mig röta, kanske sk brun-röta
Gjordes någon typ av besiktning i samband med att ni köpte huset. Alternativt fanns det en säljarbesiktning vid köpet?
Lite beroende på vad som står i protokoll och köpeavtal så det finnas sk dolda fel men om det kan ge "ekonomiskt" stöd får reparationer/åtgärder beror på många faktorer. Dock värt att kontrollera då jag tolkar ditt sätt att skriva som att ni inte var informerade om att det fanns röta i detta utrymme. Om jag minns rätt så är tidgsränsen för dolt fel 10år så titta på detta innan ni drar igång större åtgärder
Du nämner syllbyte, riva ner vägg osv som frågor och svaret är nog att det som är rejält ruttet behöver bytas och sedan kan friskt virke sitta kvar. Det är beroende på hur det ser ut och på det området är jag inte heller specialist men renoverade häromveckan ett källarfönser med lite röta. Jag tog bort rötat trä med lite marginal och ersatte med en bit friskt virke som jag presslimmade på plats i kombination med några träpluggar och nya hörnbeslag så ska det fönstret förhoppningsvis fungera problemfritt i ytterligare 70 år till med regelbunden målning.. De valde bra virke på den tiden. Ett fönster gjordes av prima kärnvirke. Anledningen till rötan i det fönstret var att det det renoverats tidigare det fattades ett hörnbeslag och det andra var skadat. Det syntes på skruvarna att de inte fått loss hörnbeslaget och målat in problemet. Ingen rocket science utan jag rättade till felen och lite små skador. Omkittning och ny färg.
Med detta exempel ville jag illustrera att det går att fixa även rötskador med mer eller mindre jobb beroende på skadans omfattning. Även om jag kan tänka mig att det kändes olustigt att det rasar ut murket trä. Jag håller tummarna för att det är begränsat. Bidrar med mina tankar om jag ser bilder och svar. Annars kanske ni har hjälp av frågetsällingarna om ni tar hjälp av entrpeprenör-
En försäkringsskada brukar innehålla en fuktutredning. Den finns rimligtvis hos fuktfirman och det försäkringsbolaget.
Om de inte vill släppa underlag till dig så be ägaren då fuktskadan hände begära ut underlagen.
Det bruna trät du bryter lös är enligt mig röta, kanske sk brun-röta
Gjordes någon typ av besiktning i samband med att ni köpte huset. Alternativt fanns det en säljarbesiktning vid köpet?
Lite beroende på vad som står i protokoll och köpeavtal så det finnas sk dolda fel men om det kan ge "ekonomiskt" stöd får reparationer/åtgärder beror på många faktorer. Dock värt att kontrollera då jag tolkar ditt sätt att skriva som att ni inte var informerade om att det fanns röta i detta utrymme. Om jag minns rätt så är tidgsränsen för dolt fel 10år så titta på detta innan ni drar igång större åtgärder
Du nämner syllbyte, riva ner vägg osv som frågor och svaret är nog att det som är rejält ruttet behöver bytas och sedan kan friskt virke sitta kvar. Det är beroende på hur det ser ut och på det området är jag inte heller specialist men renoverade häromveckan ett källarfönser med lite röta. Jag tog bort rötat trä med lite marginal och ersatte med en bit friskt virke som jag presslimmade på plats i kombination med några träpluggar och nya hörnbeslag så ska det fönstret förhoppningsvis fungera problemfritt i ytterligare 70 år till med regelbunden målning.. De valde bra virke på den tiden. Ett fönster gjordes av prima kärnvirke. Anledningen till rötan i det fönstret var att det det renoverats tidigare det fattades ett hörnbeslag och det andra var skadat. Det syntes på skruvarna att de inte fått loss hörnbeslaget och målat in problemet. Ingen rocket science utan jag rättade till felen och lite små skador. Omkittning och ny färg.
Med detta exempel ville jag illustrera att det går att fixa även rötskador med mer eller mindre jobb beroende på skadans omfattning. Även om jag kan tänka mig att det kändes olustigt att det rasar ut murket trä. Jag håller tummarna för att det är begränsat. Bidrar med mina tankar om jag ser bilder och svar. Annars kanske ni har hjälp av frågetsällingarna om ni tar hjälp av entrpeprenör-
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Kalle_A stort tack för dina utförliga inlägg.
Det gjordes en besiktning av huset innan köp på våran begäran i våras. Säljaren nämnde inget om de här felen som jag har upptäckt och besiktningsgubben hittade inte dem heller. Dock har vi problem med fukt i krypgrunden, grundmuren på den utbyggda delen som gjordes -79 är fuktig på insidan. Detta står på att fixa till listen med dränering utvändigt runt utbyggnaden och se över vad man kan göra inne i krypgrunden. Det såg dock bättre ut i den gamla delen av det han kunde se genom ett hål från den nya delen, det går inte att krypa in i den gamla grunden. Men det fanns ingen påväxt än i den "nya" delen där det var fuktigt. Jag kan skicka en kopia på protokollet till dig i PM.
Väggen med det ruttna träet är några meter från där vattenskadan var i taket. Jag har inte rivit mer än men det känns som om det är sämst precis under fönstret, känns när man bankar på väggen att det sviktar mer än på övriga ställen. Så det känns inte helt sannolikt att det har med varandra att göra men inte omöjligt. Det känns fräschare längre upp mot taket.
Har tänkt att investera i en sådan fuktmätare.
Tyvärr så finns det ingen vattenmätare så jag får försöka lista ut på annat sätt om det finns ett läckage där. En fuktmätning i den väggen kanske ger en indikation.
Jag har redan ett gäng sådana mätare, kör hemautomation med Domoticz och z-wave/433 mhz prylar så jag loggar redan temperatur och luftfuktighet på ett par ställen i huset men ännu inte i krypgrunden.
Kan nämna att huset värms upp med en Mitsubishi FH35 och den sitter i rummet som jag har upptäckt problem i så detta är alltså det varmaste rummet i huset. Det finns ingen eldstad längre murstocken togs bort -79 när man byggde ut och inredde vinden.
Ja Anticimex ville självklart sälja en avfuktningsanläggningen till krypgrunden efter besiktningen för 40-papp men jag tänkte börja med dränering och plastning osv.
Jag ska försöka få tag på en fuktutredning från när vattenskadan åtgärdades.
Har tänkt den tanken också ang dolda fel. Frågan är om man kan komma så långt där men kan ju vara värt ett försök.
Tack för ditt exempel och ja svaret för min egen del på hur allvarligt det är och hur det går att åtgärda får jag nog inte före jag börjar riva i de.
Här kommer ett par bilder på utsidan mot väggen där det finns röta på insidan.
Bild tagen snett upp under fasaden. Något halvmjukt material som sticker ut under fasaden som jag inte vet vad det är för något:
Skapade även en separat tråd om rötan i väggen förut:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/284495-rota-i-innervagg.html
Det gjordes en besiktning av huset innan köp på våran begäran i våras. Säljaren nämnde inget om de här felen som jag har upptäckt och besiktningsgubben hittade inte dem heller. Dock har vi problem med fukt i krypgrunden, grundmuren på den utbyggda delen som gjordes -79 är fuktig på insidan. Detta står på att fixa till listen med dränering utvändigt runt utbyggnaden och se över vad man kan göra inne i krypgrunden. Det såg dock bättre ut i den gamla delen av det han kunde se genom ett hål från den nya delen, det går inte att krypa in i den gamla grunden. Men det fanns ingen påväxt än i den "nya" delen där det var fuktigt. Jag kan skicka en kopia på protokollet till dig i PM.
Väggen med det ruttna träet är några meter från där vattenskadan var i taket. Jag har inte rivit mer än men det känns som om det är sämst precis under fönstret, känns när man bankar på väggen att det sviktar mer än på övriga ställen. Så det känns inte helt sannolikt att det har med varandra att göra men inte omöjligt. Det känns fräschare längre upp mot taket.
Har tänkt att investera i en sådan fuktmätare.
Tyvärr så finns det ingen vattenmätare så jag får försöka lista ut på annat sätt om det finns ett läckage där. En fuktmätning i den väggen kanske ger en indikation.
Jag har redan ett gäng sådana mätare, kör hemautomation med Domoticz och z-wave/433 mhz prylar så jag loggar redan temperatur och luftfuktighet på ett par ställen i huset men ännu inte i krypgrunden.
Kan nämna att huset värms upp med en Mitsubishi FH35 och den sitter i rummet som jag har upptäckt problem i så detta är alltså det varmaste rummet i huset. Det finns ingen eldstad längre murstocken togs bort -79 när man byggde ut och inredde vinden.
Ja Anticimex ville självklart sälja en avfuktningsanläggningen till krypgrunden efter besiktningen för 40-papp men jag tänkte börja med dränering och plastning osv.
Jag ska försöka få tag på en fuktutredning från när vattenskadan åtgärdades.
Har tänkt den tanken också ang dolda fel. Frågan är om man kan komma så långt där men kan ju vara värt ett försök.
Tack för ditt exempel och ja svaret för min egen del på hur allvarligt det är och hur det går att åtgärda får jag nog inte före jag börjar riva i de.
Här kommer ett par bilder på utsidan mot väggen där det finns röta på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tagen snett upp under fasaden. Något halvmjukt material som sticker ut under fasaden som jag inte vet vad det är för något:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skapade även en separat tråd om rötan i väggen förut:
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/284495-rota-i-innervagg.html
Redigerat:
Jag har tittat lite snabbt på besiktningsprotollet. Jag är lekman även om jag skaffat erfarenhet och kunskap för eget behov. Jag kan inte ge detaljerade råd som är säkra nog. På ett sätt har du en "att göra" lista i protokollet.
Jag avstår från att ha synpunkter kring möjligt dolt fel samt koppling till vattenskada.
Däremot är tätt tak, tätt vatten och avlopp, säker eldragning och en grund som är torr nog för att inte ta skada områden som bör finnas högt på prioriteringslistan över saker ni behöver kontrollera och vid behov åtgärda.
Jag avstår från att ha synpunkter kring möjligt dolt fel samt koppling till vattenskada.
Däremot är tätt tak, tätt vatten och avlopp, säker eldragning och en grund som är torr nog för att inte ta skada områden som bör finnas högt på prioriteringslistan över saker ni behöver kontrollera och vid behov åtgärda.
Får man vara så nyfiken att fråga hur det gick med försäkringsbolaget?
Jag vet ju inte om de gör en sk fuktutredning med protokoll men jag har sett några och lär mig gärna mer genom att få se ytterligare en utredning. Utredning låter avancerat men när jag varit med en fukt-tekniker hos mig så gör de undersökningen snabbt och de brukar ha en mall för protokollet. Med snabbt menar jag 30-45minuter.
Jag har ju tittat på ditt hus och dess förutsättningar så det är intressant att få följa hur det går för er.
Jag vet ju inte om de gör en sk fuktutredning med protokoll men jag har sett några och lär mig gärna mer genom att få se ytterligare en utredning. Utredning låter avancerat men när jag varit med en fukt-tekniker hos mig så gör de undersökningen snabbt och de brukar ha en mall för protokollet. Med snabbt menar jag 30-45minuter.
Jag har ju tittat på ditt hus och dess förutsättningar så det är intressant att få följa hur det går för er.
Det u hittar på de första bilderna ä ju säkert från den där vattenskadan för tre år sedan, då de antagligen missade att det gått vidare genom väggen, eftersom det var såpass lite att man måste ta bort listan för att se det.
Det andra ser ju även det gammalt ut när man ser det på bild, och läget på skadan gör att man misstänker att det varit någon läcka i fönstrets ena kant. Tycker fönsterblecket ser rätt fräscht ut, kan de ha upptäckt att det kom in och fixat fönstret och ytskikten utan att tänka på att läckan kan ha pågått länge och skapat röta?
Hur som helst känns särskilt den andra skadan som något så ovanligt som ett möjligt dolt fel!
Den första kan eventuellt med tanke på att det hände så sent gå att inkludera som tillägg i den skadan.
Vad sade försäkringsbolaget?
Det andra ser ju även det gammalt ut när man ser det på bild, och läget på skadan gör att man misstänker att det varit någon läcka i fönstrets ena kant. Tycker fönsterblecket ser rätt fräscht ut, kan de ha upptäckt att det kom in och fixat fönstret och ytskikten utan att tänka på att läckan kan ha pågått länge och skapat röta?
Hur som helst känns särskilt den andra skadan som något så ovanligt som ett möjligt dolt fel!
Den första kan eventuellt med tanke på att det hände så sent gå att inkludera som tillägg i den skadan.
Vad sade försäkringsbolaget?
Hej!
Försäkringsbolaget sa inte överdrivet mycket när de var och tittade de skulle återkomma med en rapport samt bad mig komplettera med bilder när jag rivit mer.
Skadan vid fönstret misstänker jag kommer uppifrån. Spånskivan var även dålig ovanför fönstret. Det syns att det runnit mellan spånskiva och regeln neråt bredvid fönstret tills det kommit ned till där jag upptäckte rötan där väven hade släppt. Har rivit bort allt som är dåligt nu. Det verkar som om de har varit sådär seriösa när de satte plasten, fanns inget under fönstret och såg ut att ligga dubbla lager omlott på vänster sida om fönstret och till höger var de exempelvis ingen plast mellan spånskivan och regeln som det är till vänster om fönstret.
Eftersom det har suttit plast mellan timret och där det runnit så ser det ut att ha klarat sig fint, lite skadat på stocken längst ned bara där vattnet verkar ha samlat sig där jag upptäckte rötan först.
Det jag känner mig lite osäker på är vad det vita är för något som återkommer mellan stockarna på flera ställen, det har även färgat av sig på plasten. Är det någon form av påväxt eller svamp?
Här kommer ett gäng bilder.
Skivan ovanför fönstret:
Det vita mellan stockarna som färgat av sig på plasten:
Så ser det ut..
När det gäller vägg nr 2 så har jag rivit den också nu. Just bakom listan och skivan i nederkant så såg det ganska ok ut. I hörnen dock så finns det fuktfläckar och påväxt. Känns som de inte öppnade den väggen och kollade när vattenläckan var.. Ser ut som det använts tryckta reglar också när den innerväggen byggts upp?
Övre högra hörnet:
Övre vänstra hörnet:
Nedre högra hörnet
Nedre vänstra hörnet
Det skulle vara intressant att ta reda på om dessa upptäckter kan anses som dolda fel. Ska försöka reda ut hur man inleder en sådan process.
Försäkringsbolaget sa inte överdrivet mycket när de var och tittade de skulle återkomma med en rapport samt bad mig komplettera med bilder när jag rivit mer.
Skadan vid fönstret misstänker jag kommer uppifrån. Spånskivan var även dålig ovanför fönstret. Det syns att det runnit mellan spånskiva och regeln neråt bredvid fönstret tills det kommit ned till där jag upptäckte rötan där väven hade släppt. Har rivit bort allt som är dåligt nu. Det verkar som om de har varit sådär seriösa när de satte plasten, fanns inget under fönstret och såg ut att ligga dubbla lager omlott på vänster sida om fönstret och till höger var de exempelvis ingen plast mellan spånskivan och regeln som det är till vänster om fönstret.
Eftersom det har suttit plast mellan timret och där det runnit så ser det ut att ha klarat sig fint, lite skadat på stocken längst ned bara där vattnet verkar ha samlat sig där jag upptäckte rötan först.
Det jag känner mig lite osäker på är vad det vita är för något som återkommer mellan stockarna på flera ställen, det har även färgat av sig på plasten. Är det någon form av påväxt eller svamp?
Här kommer ett gäng bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivan ovanför fönstret:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vita mellan stockarna som färgat av sig på plasten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut..
När det gäller vägg nr 2 så har jag rivit den också nu. Just bakom listan och skivan i nederkant så såg det ganska ok ut. I hörnen dock så finns det fuktfläckar och påväxt. Känns som de inte öppnade den väggen och kollade när vattenläckan var.. Ser ut som det använts tryckta reglar också när den innerväggen byggts upp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre högra hörnet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre vänstra hörnet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre högra hörnet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre vänstra hörnet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle vara intressant att ta reda på om dessa upptäckter kan anses som dolda fel. Ska försöka reda ut hur man inleder en sådan process.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden