svartöra
svartöra: Perfekt på kräft(djurs-)festen i augusti!
4 svar · 1,5k läst
·
E
Erika_W: Tack för era svar. Svårt att avgöra när man inte sett så många kallvindar :-)
3 svar · 5,9k läst
·
T
tombe691: Vad jag förstått ska man vara försiktig med att vrida ner termostaterna i systemet men jag har aldrig fått riktigt klart för mig varför.. tror det har att göra med att varmvattnet jobbar direkt mot värmepumpen, ingen separat ackumulatortank mot radiatorerna alltså.
10 svar · 13,4k läst
fahlis
fahlis: [citat] Det är väl därför som tobakspaket förses med varningstext …
9 svar · 7,7k läst
·
GK100
GK100: Det är nog som brukar vara vanligt i ved den ofarliga arten Blåhjon. Ser du mönster under barken och sen små grunda hål in i träet där puppan suttit är det säkert denna. Det är inget problem att ta hem veden de finns bara i skiktet mellan trä och bark. Sök upp lite olika bilder på Blåhjon så kan du bättre jämföra mot verkligheten.
1 svar · 13,4k läst
·
Ö
öringen: Håll koll så att det inte är hästmyror som är i farten bara.
3 svar · 9,8k läst
O
Odjuret: Det viktigaste borde vara en geologisk undersökning... Så du vet hur bökigt det blir att bygga. Gamla lik tror jag inte du behöver oroa dig. Större chans att man själv har några gamla lik i garderoben 
4 svar · 3,8k läst
B
b8q: Skulle kunna vara från Humlemott (har hittat massa såna kokonger själv i mitt hus.) Tämligen harmlösa i så fall, de ger sig inte på huset.
1 svar · 2,4k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Det här ämnet verkar vara uttömt, jag stänger tråden.
102 svar · 13,9k läst
·
G
greenhouse: Hmm nä jag kör ju bara trimmer med plasttråd. Det är ju rimligen så att det inte är någon fara, men det luriga med asbest är ju just att det inte syns eller känns.
8 svar · 2,4k läst
Oasis
Oasis: Nej, det är inte nödvändigt att plocka bort parketten men risken finns väl att parketten rör sig lite märkligt när du låser fast det under väggen. Golvet har ju tidigare haft möjlighet att svälla fritt med årstiderna. Ett prov görs genom att en bit av mattan skärs ut och skickas på analys. Visar det sig att du har asbest och vill ta bort hela mattan och är orolig för den
2 svar · 3,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag byggde huset själv, så det är 100% ljudlöst. :D :cool:
13 svar · 3,5k läst
BirgitS
BirgitS: Om du bestämmer dig för att ta bort allt direkt så låter det som att du har tänkt att göra det på ett vettigt sätt.
5 svar · 1,3k läst
M
mlkjhr: Intressant info från SSM. Nog hade jag klart för mig att risken för rökare är markant högre än för icke-rökare men att skillnaden för icke-rökare var så lite beroende av radonhalt var nytt för mig. c:a 0,5% vid 200 bequerel och c:a 0,8 % vid 800 bequerel! Det gör ju att man som icke-rökare i stort sett inte kan motivera radonsanering över huvud taget så vida man inte gör det ur
14 svar · 5,1k läst
Björn Melander
Björn Melander: [citat] Tyvärr är det inte att rekomendera om man vill behålla plattans ljudabsorberande egenskap. Färgen ändrar flödesmotståndet drastiskt.
4 svar · 2,3k läst
loka1
loka1: Tack för hjälpen! Det måste vara enkelfotingar. Verkar vara trevliga små djur som käkar upp annat kryp i källaren. Ursäkta att kallade de insekter ;-) nu vet jag! Ska gjuta betonggolv där snart. Grusgånger är inte så kul inomhus...
2 svar · 6,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det skulle ju bli dyrt att hålla på och utvinna koffein ur kaffebönor och använda det för att bespruta odlingar. Vad har du för källa till det? Bönder får bättre betalt för ekologiska produkter annars vore det få bönder som skulle ta kostnaden med att ställa om från vanligt jordbruk till ekologiskt. [citat] http://www.blt.se/blekinge/fler-ekologiska-bonder-behovs-i-framtiden/
12 svar · 3,2k läst
N
Nygge72: Hej, har kikat på hus där Radonvärdet är över rekommenderat värde (200). Värdet ligger på 320 (uppmätt 2006 med långtidsmätning). Det finns blåbetong i huset. Så till funderingarna: 1. Ni som haft förhöjda värden själv med blåbetong, vad har ni haft för värden? 2. Vad har ni haft för gamma-värden? 3. Om ni åtgärdat detta, vad blev lösningen/priset? 4. Vad har ni haft för
0 svar · 1,2k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Nån anledning till att du är så otrevlig? Du kanske kan utveckla lite: är det något fel på mitt svar?
13 svar · 11,1k läst
S
Stefan1972: man får ju göra skillnad på mögel och mögel också. Mögelsporer finns i luften hela tiden precis överallt och sätter sig där de kan husera. Så länge luftväxlingen är normal och likaså förutsättningarna är normala, dvs det inte är dyngsurt hela tiden så blir det bara prickar. Mögel som "äter" upp hus och angriper dessa på skadligt sätt lever i förhållanden som gör att de
10 svar · 25,7k läst
·
P
Peter Frost: Hej! Kom ni fram till det som orsakade lukten? Jag har nämligen ett liknande problem med en träaktig lukt i ett rum. Mvh.
9 svar · 14,6k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Eller en bra frånluftsfläkt. Ventilationen kan ju behöva bättras låter det som.
5 svar · 5,1k läst
A
daniel_se: [citat] Haha inte bara jag som smakar på saker :)
6 svar · 4,0k läst
·
Needas
Needas: Jag köpte huset för 8 månader sedan och har totalrenoverat i princip allt. Gubben som drabbats av latmasken var 92år och dog någon dag efter vårt tillträde. Jag däremot är inte lat. :)
6 svar · 2,2k läst
·
S
SBH: [citat] samma då som nu. fanns billgare leverantörer tog dom dessa istället. bara att glömma leverantörer. PROV= rätt svar sen är det inte värst viktigt att veta för privatperson, då dom inte arbetar i det vecka efter vecka
18 svar · 6,3k läst
·
H
huggan: PH är inga problem med men din järnmalm är 6 gånger mer än gränsvärdet. Detta är farligt vid längre användning. Prata med din kommun, många kommuner har bidrag för att installera filter.
1 svar · 1,8k läst
K
Karl P: Tackar för svar! Humlemott och kokongansamling stämmer nog bra överens. Skar ut en hel kaka ur bjälklaget i taket igår kväll.
4 svar · 4,5k läst
·
MultiMan
MultiMan: En god vän till mig dog i höstas. Han hade hela livet jobbat som fastighetsskötare och enligt egen utsago rivit i massor av gamla rör, borrande i väggar, ventilationsarbeten osv, helt utan skydd. Han tänkte inte på det och arbetsgivaren krävde inte det. Den primära lungcancern han fick är extremt ovanlig och inte mesoteliom, men tumörerna/lungvävnaden hade asbestfibrer i sig efter
40 svar · 18,4k läst
·
P
Anonymiserad 138940: Tolkar det som om att de är lugnt. Tack ska ni ha!
8 svar · 4,0k läst
·
O
olofh: [citat] Sant,hoppade ändå av köpet. Finns tillräckligt många hus helt utan blåbetong..så slipper man gå runt o oroa sig
6 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.