Demmpa skrev:
Jag har aldrig sett att det har spridits olja på grusvägar för dammbindning, däremot har jag många gånger sett att det har spridits ut salt för dammbindning.
Här på Gotland sprider dom ut en klibbig oljeblandning från tankbilar. Bilen blir härligt kladdig ifall man har oturen att komma en stund efteråt. Ska man vara miljövänlig är inte allt detta saltandet särskilt bra heller.

lbgu skrev:
Du har i tråden försökt skrämma TS med åtal om miljöbrott, kraftigt sänkt fastighetsvärde m.m. Lite överdrivet när det handlar om en mindre mängd olja som eventuellt läckt ut.
Det är inte ett försök att skrämma utan vad som faktiskt kan hända om man har otur.

Det är bättre att agera proaktivt än att i efterhand åka på en oförutsedd ekonomisk smäll genom att man nonchalerat saken.

Ingen av oss, hoppas jag, vill väl att det de facto har blivit utsläpp utöver vad som hamnade ovanpå betongplatta. :confused:

Staffans2000
Nä, men att rycka i var enda myndighetsdörr som finns -det var jag, det var... är väl inte till någon hjälp det heller. Den eventuella skadan är redan skedd.

Staffan2000 skrev:
Nä, men att rycka i var enda myndighetsdörr som finns -det var jag, det var... är väl inte till någon hjälp det heller. Den eventuella skadan är redan skedd.
Är det någon som förordar att rycka i någon myndighetsdörr ? :x

roland53 skrev:
Det är inte ett försök att skrämma utan vad som faktiskt kan hända om man har otur.
Har du något belägg för att det någonsin hänt att någon som fått 40 - 50 liter olja utspillt på golvet någonsin blivit åtalad för miljöbrott? Jag tvivlar på att du har det, därför anser jag att du kör med skrämseltaktik.

Obs att TS bor i Finland ej Sverige, så vad som åtalats i Sverige torde inte gälla Finland oavsett.

Oavsett så (i Sverige) finns det möjlighet att åtala.

roland53 skrev:
Oavsett så (i Sverige) finns det möjlighet att åtala.
Så utifrån något teoretiskt resonemang som aldrig inträffat så anser du att TS ska agera på ett visst sätt för att annars kan han bli åtalad. Jag tycker fortfarande att det är skrämseltaktik. Sen även ifall du lyckades få till ett åtal så bör du fundera på varför TS skulle åtalas när det var chauffören som spillde ut oljan.

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
lbgu skrev:
Så utifrån något teoretiskt resonemang som aldrig inträffat så anser du att TS ska agera på ett visst sätt för att annars kan han bli åtalad. Jag tycker fortfarande att det är skrämseltaktik. Sen även ifall du lyckades få till ett åtal så bör du fundera på varför TS skulle åtalas när det var chauffören som spillde ut oljan.
Jag har inget som helst intresse eller vinning av att TS åtalas.

Det är idag tämligen riskfritt att t.ex skjuta ner folk på öppen gata och komma undan med det. Det betyder inte att alla sådana gärningsmän kommer undan.

Jag är ingen domare eller åklagare och lägger ingen värdering i hur dom bedömer olika brott. Om det är chauffören, fastighetsägaren som ska åtalas eller ej, är väl inte rätt att avgöra i ett diskussionsforum, vi kan bara belysa vad som kan hända i olika situationer.
Vad som sedan oddsen för att det ena eller andra inträffar är, kan bara framtiden visa. :rolleyes:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.