Rev lite tapeter hemma och hittade detta i höjd med taket. Ser ut som små svarta streck. Ngn som vet vad det är?
Vägg med små svarta streck vid taket, delvis avriven tapet och synligt gipsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OCh hur orolig ska jag bli?

• Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Ja tycker det ser ut som små insekter.
Kan du skrapa loss en bit och känna om det är något med tjocklek/bredd?
Och titta på med förstoringsglas eller mikroskop?

Ja det är en insekt. Ca. 2mm lång och helt platt. Försökte fota och förstora men det blir inga bra bilder. De är stendöda allihopa, men jag kan inte fatta var de kommer ifrån. Har kollat på Anticimex hemsida men hittar inget som liknar dessa.

De där (eller andra liknande) brukar förekomma i gamla hus.

heimlaga skrev:
De där (eller andra liknande) brukar förekomma i gamla hus.
Ok?. Ngn aning om vad det är för insekt och är det ett skadedjur?

Silverfisk gill ar papperstapeter, kan det vara sådana...
Skinnbaggar kan det vara, ett annat ord för dem "vägglöss"

• Gilla
Polypen
  • Laddar…
Nej, det där är verkligen inte silverfisk.

Det ser ut som sädestrips. Trips är små svarta insekter ca 2 mm långa som svärmar i enorma mängder vissa år i samband med skörd av vete, råg eller korn. Typiskt från mitten av juli till augusti när det är varmt och torrt. De tar sig in nästan överallt. När vi renoverade fanns de överallt bakom tapeter. Vår ringklocka slutade fungera ett år och orsaken var att de tagit sig in bakom tryckknappen och blockerade kontaktblecken. Vi har bekanta vars inbrottslarm brukar falsklarma pga trips i IR-detektorerna.

I övrigt är det inget skadedjur inomhus, bara på åkrarna. De dör ganska omgående så fort de kommit in och kan inte fortplanta sig inomhus. Bor du i närheten av åkermark?

• Gilla
Micha79 och 6 till
  • Laddar…
Ja det verkar vara precis vad det är. Bor i Skåne och har åker i närheten. Mysteriet löst och jag kan pusta ut. Tack för alla svar!

• Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.