Hejsan! min första tråd här på forumet, har nyss köpt ett hus, det är ett gammalt funkishus från miljonprogrammet, byggt 59. har länge sett fram emot att sätta tänderna i ett eget hus och få börja renovera till mig och min familj.

Men tyvärr ska jag börja med att dryfta en liten oro som uppstod efter att jag lärt mig en "massa" om just asbest. ( det kommer att komma massvis med fler trådar, hur man sätter Limträ, m.m.)

För det första, jag kände endast till den asbest man kan ta på, dvs den hårda asbesten. plattor och ventiliationsrör. Som också finns i huset. Har nu lärt mig, dock lite försent, att det finns i Rörböjar, kakelfix, lim under mattor m.m.

jag har läst denna tråden, bra och informativ
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html

Men nu till mina orosmoln.
1. det finns ett garage på tomten, insprängt ungeför som en jordkällare, med andra ord fuktig miljö.
Puts har släppt och hänger löst, en del mögel, Lite som "sockervadd" på väggarna.
I det här garaget tror jag att det går att skapa en hyfsad ok milljö genom att se till att det blir lufgenomströmning. så jag skred till verket, började knacka ned all lös puts och sopa ihop det på golvet. det dammade galet mycket. Oron som infann sig är, Kan det vara så att det är asbest i det där putset. har lyssnat med några erfarna kring asbestsanering och dom vill påskina att det är väldigt sällsynt, särskilt i privatbostäder. såklart vill jag höra vad Byggahus-experterna har att säga om min fråga.

Sönderhackad puts och byggavfall på betonggolv som orsakat dammoln i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hand som håller ett stycke gammal och sprucken puts som kan innehålla asbest.
Skapa konto

2. Såklart hittades fukt, i ett hörn i källaren, jag blir lite frustrerad eftersom jag tittat på "putsen" från insidan och det såg superfint ut, här visade det sig att det var kanske 20 cm isolering på insidan av muren och sedan var det puts på isoleringen. Lite nojig över vattenskadan så börjar jag gå lös med kofoten för att bedöma omfattningen, dammar som bara den och jag gör ett par hål i isoleringen.

Hålet i väggen, man ser isoleringen, det verkar vara nåt som liknar bandspagetti.
Oron består i att jag både högg och sedermera damsög detta och damsugaren tappade filtret och skapade ett rejält dammoln, tror vi på asbest i detta ( jag vet att för vara säker så ska man skicka på analys ) Total exponeringstid här är kanske 2-5 minuter innan det lagt sig.
Skadad vägg med löst putslager och exponerad mörk isolering som liknar bandspagetti, indikerar möjliga renoveringsproblem.
Skapa konto

Jag kommer nu, med min nyvunna kunskap såklart att köpa mig skyddsmasker och bättre dammsugare, samt behandla resten av husets "riskområden" som att det är asbest i dom och försöka jobba enl konsten alls regler (osäker på om jag har råd att ta in en saneringsfirma)

Jag har INTE
Spettat och slipat klinker/kakel fog eller sättlim
Rivit upp mattor och slipat
Rivit isolering från rör.
Rivit Asbesttrummor
Jobbat med några Asbestskivor, eller rör.

Jag HAR
Förutom ovanstående rivit en vägg (byggd 78) med några gipsskivor o samt lite gul isolering i övrigt mest bara regelvirke. Detta moment känns inte som att det egenligen är ett problem i detta sammanhang.

Mina barn vill gärna vara med och riva, det ska bli vårt nya hem och dom gillar verkligen att hjälpa till och skapa vårt nya boende. dom är i tidiga tonåren och deras hjälp är ovärderlig eftersom jag är ensam i röran.

Dom fanns i närheten när väggen revs, samt spettande av puts i garaget, detta smärtar oerhört om jag kan ha utsatt dom för risk på grund av min okunskap.

Vad säger ni om det jag beskriver?

ps, jag är en nojig typ som just nu lider en aning av alla ev problem som KAN uppstå, både med oss och huset

Redigerat:
H
Jag kan inget om asbets men kan du inte skicka in lite prover för analys?

Läste lite bättre att du kommer skicka in för analys.

jo det kan jag självklart göra, men jag vet inte om det hjälper, jag kommer nog att behandla allt som asbest framledes nu efter att min internethypokondri slagit till, dvs med största försiktigthet. (Kakel, mattor m.m.)

Den isolering som du liknar vid bandspagetti är ett material som heter träullit och är ett mycket bra material med många goda egenskaper och som inte innehåller asbest, utan är träull som är sammanbundet med ren cement. Sök träullit på webben så hittar du mycket om det.

På den träfiber/cementskivan brukar man bara putsa med ett enkelt KC bruk, ett bruk som blev vanligt på 50-talet. Det skulle vara mycket märkligt och jag skulle säga sällsynt att man blandade i asbest i ett putsbruk för en helt vanlig puts på en vägg. Asbest användes för att förstärka materialet av någon orsak tex brandskydd eller dyligt men inte på en väggputs på en träullit skiva.

Note: Jag vill nog påstå att miljonprogrammet hade inte ens börjat när ditt hus byggdes. Det startade först 1965.

Redigerat:
  • Gilla
Bullola och 3 till
  • Laddar…
Tack för ett bra svar, det är väl lite så som jag styrs när jag frågat runt, dvs ingen direkt fara med varken putsen eller isoleringen, men jag blev väldigt försiktig efter att jag blev varnad och såklart började man med Google och hittar väl egentligen vad man frågar efter, typ, ett andetag med asbest så kan det vara kört, det vill man inte orsaka sina barn.

återigen, tack för svar och engagemang

S
Nummer ett: eftersom det verkar skapa stark oro så skicka på analys. Enda sättet att verkligen veta.

Även fast det verkar som om du inte rivit i asbesthaltigt material så är dammet från puts och betong inte bra för lungorna. Silikos kan du googla på.

Det verkar som om ni ska riva mycket och det kanske är värt att investera i en begagnad dammfälla/ luftrenare.

Sen var väl inte småhus en del av miljonprogrammet?

sinuslinus skrev:
Sen var väl inte småhus en del av miljonprogrammet?
En tredjedel av miljonprogrammet va småhus.

Det är inget "riskmaterial" alls på de bilder du visar eller beskrivningen.
Asbest är vanligast förekommande i villor i s.k. svartlim under plastmattor, eternitplattor på fasad eller tak, eller i ventilationskanaler (då ofta fyrkantiga, cementliknande och ljusgrå i färgen). Det kan också vara mer svåridentifierat i fix och fog i kakel (oftast klinker) eller som isolering runt värmerör eller varmvattenrör och då oftast i böjar.

Asbest är inte "farligt" i kort exponering men man ska respekt för det och största problemet är att asbestfibrer är så fint så det svävar i luften flera dagar innan det faller till golvet och då är risken stor att man "virvlar upp" det igen eller blåser ut det ur dammsugaren. Våttorkning och ventilera ut luft är det som gäller om man råkat riva något.

Läs på asbestprov och har du klinker eller plastmatta så skrapa loss lite fog eller lim försiktigt till ett tejpprov och skicka in för analys.

Ventilationskanaler eller rörisolering med misstänkt asbest ska man ta in en saneringsfirma att ta ut!

• Gilla
Funkis37
  • Laddar…
Isoleringen innehöll inget asbest, det mycket riktigt träullit, och inte heller putsen utanpå träullit-isoleringen innehöll asbest. Däremot så visade det sig att själva badrumsmattan ( i källaren ) innehöll asbest.

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Funkis37 skrev:
Isoleringen innehöll inget asbest, det mycket riktigt träullit, och inte heller putsen utanpå träullit-isoleringen innehöll asbest. Däremot så visade det sig att själva badrumsmattan ( i källaren ) innehöll asbest.
Intressant! Har du någon bild på mattan?

Jag upprepar och lägger till, till vad Anders07 skrev. Asbest är alltså inte ofarligt men man ska ha respekt till det. Vid kortare exponering är det ingen fara. Det är om det är ofta och mycket som det kan bli fara å färde.
Jag läste någonstans att för en rökare, så är asbest 200 gånger farligare.
Många av dom som jobbade på asbestfabriker förr, var rökare. Det var oxå mest dom som blev mest påverkade av asbesten.
En asbestsanerare kom upp till en vind där vi rensade bort glasfiberisolering. Vi hittade en eternittrumma, som han rev åt oss. Han kom utan ansiktsmask, i t-shirt och shorts. Slog sönder trumman och la det i en svart sopsäck.
Vi ifrågasatte såklart vad han gjorde och berättade att eterniten är i stort sett ofarlig för en ickerökare som hanterar det mer sällan än ofta. DÄREMOT skulle han inte hålla på med glasfiberisoleringen för allt smör i småland. Isolering överhuvudtaget mörkas det mycket om hälsoeffekterna då det inte finns ett substitut. Det var vad han sa, och jag tror han gott och väl kan ha en poäng i det.

Edit: Kort sagt så är riskerna med asbest förstorade som satan, men ha skyddsmask och vädra ut minst en timme innan rummet beträds efter en rivning

• Gilla
Telefon uttag
  • Laddar…
Man ska alltid ha skydd nör man river oavsett om det är asbest eller inte.
En rökare löper större risk att bli sjuk än vad du kommer göra om det du rev hade innehållt asbest

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.