Jag har glasat in entren utanför ytterdörren med skjutbara fönster. Tidigare var det bara öppet och räcke och tak. Nu har vi fått såna mängder med flugor som sätter sig på glasen och hittar inte ut. Var de kommer från vet jag inte. Vi har aldrig haft flugor tidigare. Ett vanligt hus i ett villakvarter. Men de kommer in på nåt vis och sätter sig på fönstren rakt fram bredvid entren till som är öppen utan dörr. Tog en hel bunt med dammsugaren för en timme sen. Nu tog jag hundra stycken till.
Nån som vet vad som lockar såna mängder med flugor att flyga in dit och sätta sig på fönstren? Som sagt, det är inte vi som är lortiga eller på annat sätt får dem att komma för vi har aldrig haft flugor förut.
Nån som vet vad som lockar såna mängder med flugor att flyga in dit och sätta sig på fönstren? Som sagt, det är inte vi som är lortiga eller på annat sätt får dem att komma för vi har aldrig haft flugor förut.
Har ni kompostkärl i köket som inte är tätt? Det kan vara veritabla kläckerier, särskilt om kompostmaterialet är fuktigt. Det känns som att flugorna kommer inifrån och inte utifrån och det handlar inte om att man har det lortigt men just kompostkärl är oerhört bra om man gillar flugor.
Ta för säkerhets skull och lyft på mattorna också, främst i köket, och kolla så ni inte har fluglarver eller puppor under dem. Återigen — det handlar inte om att det är lortigt, det är bara så de små raringarna jobbar.
Hoppas ni hittar en lösning på ett störigt problem!
//Ronnie
Ta för säkerhets skull och lyft på mattorna också, främst i köket, och kolla så ni inte har fluglarver eller puppor under dem. Återigen — det handlar inte om att det är lortigt, det är bara så de små raringarna jobbar.
Hoppas ni hittar en lösning på ett störigt problem!
//Ronnie
Extrem värmebölja kan få de små liven väldigt aktiva.
Jag kör med hederliga klisterremsor som hänger på ett par utsatta ställen i taket (vid min TV-fåtölj ... det räcker med 1 (en) fluga som attackerar mig). Byter man ut remsorna ofta är de väldigt effektiva.
Jag kör med hederliga klisterremsor som hänger på ett par utsatta ställen i taket (vid min TV-fåtölj ... det räcker med 1 (en) fluga som attackerar mig). Byter man ut remsorna ofta är de väldigt effektiva.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En lite diskretare metod är att använda denna:
http://www.granngarden.se/Sortiment...Flugor-&-Insekter/Flugpenna-Stop-It/p/1199435
Sådana där klibbiga spiraler hör väl mest hemma i lagårdar.
Men när man "rensat" några månader tar nog flugorna slut.
Misstänker att det är ägg som lagts tidigare, och som nu kläcks i det varma "uterummet".
Men det gäller ju att inte släppa in nya monster
http://www.granngarden.se/Sortiment...Flugor-&-Insekter/Flugpenna-Stop-It/p/1199435
Sådana där klibbiga spiraler hör väl mest hemma i lagårdar.
Men när man "rensat" några månader tar nog flugorna slut.
Misstänker att det är ägg som lagts tidigare, och som nu kläcks i det varma "uterummet".
Men det gäller ju att inte släppa in nya monster
Vi köpte ett radhus för några år sen, hos mäklaren på tillträdesdagen säger plötsligt den lilla sonen " vad skönt mamma, nu slipper vi alla flugor" Mamman var inte helt bekväm med sonens påpekande just då.
Men han hade rätt, det var enorma mängder flugor, bäst trivdes dom i uterummet.
Anledningen var en hästhage på andra sidan vägen, enligt flera i området fanns inte problemet innan ängen stängslades in och blev hästhage.
Men han hade rätt, det var enorma mängder flugor, bäst trivdes dom i uterummet.
Anledningen var en hästhage på andra sidan vägen, enligt flera i området fanns inte problemet innan ängen stängslades in och blev hästhage.
Vet inte hur du byggt, men är takfoten nu inne i inglasningen ?? Kanske kommer flugorna från vinden, det kan ligga en död råtta där som larverna trivs i.
Jag hade en stuga där golvet i köket en morgon plötsligt var kladdigt, när vi kollade noggrannare visade sig golvet vara fullt med vita larver som vi trampat runt på, ja det var väldigt äckligt.
Larverna kom ur vedspisen, det låg en död större fågel i botten av skorstenen.
Jag hade en stuga där golvet i köket en morgon plötsligt var kladdigt, när vi kollade noggrannare visade sig golvet vara fullt med vita larver som vi trampat runt på, ja det var väldigt äckligt.
Larverna kom ur vedspisen, det låg en död större fågel i botten av skorstenen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, vet inte om du har rätt där.Rikard Gjersvold skrev:
Vi bor väldigt lantligt, och har hästar i hagen 10 meter norr om huset, och kor på ängen 10 meter söder om huset.
Och vi har väldigt lite flugor.
Men vi har en nätdörr, så när det är varmt och vi har öppet står huset aldrig helt oskyddat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/myggnat/myggnat-349017/
Ni kanske har tur, men hästar och andra djur drar till sig flugor.
Vi hade problem för många år sen, en kvinna hade hästar i trädgården, flera i byn försökte få bort dom just pga alla flugor, men just den tomten var stamfastighet, och tidigare en jordbruksfastighet (trädgårdsmästeri) så det var tillåtet att hålla djur där.
När hon dog gjorde mannen sig av med hästarna, och flugorna försvann.
Vi hade problem för många år sen, en kvinna hade hästar i trädgården, flera i byn försökte få bort dom just pga alla flugor, men just den tomten var stamfastighet, och tidigare en jordbruksfastighet (trädgårdsmästeri) så det var tillåtet att hålla djur där.
När hon dog gjorde mannen sig av med hästarna, och flugorna försvann.
Jag hoppas det är OK om jag "kapar" tråden lite med en aningen relaterad fråga.
Nu i år har vi också haft enorma mängder "svartflugor" (vanliga svarta flugor) vid sommarstället.. vi har fått ta hundratals per dag vilket varit jobbigt men OK... men så helt plötsligt har vi fått in stora svärmar av en mycket mer aggresiv fluga som verkar bitas. Jag är osäker på vad det är för något, och vad man kan göra åt den. Kan det vara broms?
Har ni något bra tips på åtgärder? Det känns som om man får ta till andra knep mot denna, än mot de vanliga flugorna.
Se bild på (zappad) fluga tagen med mobilkamera... som sagt.. vad kan det vara för något? Denna var ca 15 mm lång.
Nu i år har vi också haft enorma mängder "svartflugor" (vanliga svarta flugor) vid sommarstället.. vi har fått ta hundratals per dag vilket varit jobbigt men OK... men så helt plötsligt har vi fått in stora svärmar av en mycket mer aggresiv fluga som verkar bitas. Jag är osäker på vad det är för något, och vad man kan göra åt den. Kan det vara broms?
Har ni något bra tips på åtgärder? Det känns som om man får ta till andra knep mot denna, än mot de vanliga flugorna.
Se bild på (zappad) fluga tagen med mobilkamera... som sagt.. vad kan det vara för något? Denna var ca 15 mm lång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vete tusan vad det är, men ser inte ut som de hästflugor som då och då biter mig.
Bromsar och blinningar brukar inte vara så där ludna.
Och oftast tycker jag de är tvärrandiga på bakkroppen.
Vi får vänta till entomologerna kommer hem från sina nattliga exkursioner...
Bromsar och blinningar brukar inte vara så där ludna.
Och oftast tycker jag de är tvärrandiga på bakkroppen.
Vi får vänta till entomologerna kommer hem från sina nattliga exkursioner...
Om inte entmologerna har svarat dig ännu är mitt tips att skicka in bild samt beskrivning här. Man brukar få ett snabbt och informativt svar: http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Tror inte att flygor är beroende av djur eller hästhage i närheten. Har själv nu 3 ggr varit med om "fenomenet". När stugan (torpet) varit kallt och värms upp väcks hundratals flugor vid liv. Har tyvärr samma problem hemma men inte i lika stor utsträckning och ej på sommarn. Bor på vindsvåning av ett hus från 1850. Alltid flugor. Släppte ut 4 idag, någon timme senare - en ny. Imorgon säkert flera nya. Varför? Bor mitt i stan!
Och dom är stora allihopa!
Och dom är stora allihopa!
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har man möjlighet kanske sätta upp fågelholkar för att få mer fåglar som äter flugorna.
Hade problem med banan flugor vist nog annat problem än större flugor men köpte då köttätande växt och de försvann snabbt. Finns ju många olika den jag köpte var ju mer den trattformade köttätande växten.
Hade problem med banan flugor vist nog annat problem än större flugor men köpte då köttätande växt och de försvann snabbt. Finns ju många olika den jag köpte var ju mer den trattformade köttätande växten.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Har I mitt tornrum på 3dje våningen problem med döda flugor.
Rummet är ljust och vitt och rent.
Men likförbannat döda flugor på golvet, säg en om dagen. irriterande.
Inga problem i resten av huset alls, bara högst upp I huset.
Märkligt, vad kan det bero på?
Rummet är ljust och vitt och rent.
Men likförbannat döda flugor på golvet, säg en om dagen. irriterande.
Inga problem i resten av huset alls, bara högst upp I huset.
Märkligt, vad kan det bero på?