Anders243 skrev:
Jag hoppas det är OK om jag "kapar" tråden lite med en aningen relaterad fråga.

Nu i år har vi också haft enorma mängder "svartflugor" (vanliga svarta flugor) vid sommarstället.. vi har fått ta hundratals per dag vilket varit jobbigt men OK... men så helt plötsligt har vi fått in stora svärmar av en mycket mer aggresiv fluga som verkar bitas. Jag är osäker på vad det är för något, och vad man kan göra åt den. Kan det vara broms?

Har ni något bra tips på åtgärder? Det känns som om man får ta till andra knep mot denna, än mot de vanliga flugorna.

Se bild på (zappad) fluga tagen med mobilkamera... som sagt.. vad kan det vara för något? Denna var ca 15 mm lång.

[bild]
Det där tror jag kan vara en älglusfluga. De är lite korkade, de letar egentligen efter älgar och sådant, men så fort de landat på en kropp rycker de av sig vingarna, SEDAN kollar de var de hamnat. Och kan då inte flyga vidare när de hamnat på en människa utan biter lik förbannat. vill gärna krypa in i näsa, ögon, öron.

yonna skrev:
Dessa pennor innehåller gift. Har man småbarn eller hund (som äter allt!) är fortfarande de klibbiga, klistriga tejpspiralerna de mest effektiva och miljövänliga - utom för flugorna.
Småbarn, hundar och katter slickar inte på nederkanten av fönsterrutorna här hos oss i alla fall.

Men spiralerna, som vi har hängande i hönshuset och foderkammaren,
tenderar att fastna i håret på mig jämt.

Inte konstigt att jag är tunnhårig :(

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mina valpar har glatt ätit upp giftiga flugkadaver så jag undviker gift.

Hur mycket "gift" kan det finnas i en död fluga?

Säg att en stor fluga väger ett tusendels gram.
Och giftinnehållet är 10 ppm.
Så får du räkna ut mängden "gift" själv, och jämföra med en snus, ett bloss på cigaretten eller Flugpennan.
Eller en kopp kaffe eller lite bacon för den delen.

Min flugpenna innehåller 6 gram, varav 5% är verksamt ämne, cypermetrin.
Och jag har haft den i fem år, och den kommer att användas 10 - 20 år till.

Varför måla fan på väggen när man varken har kunskap eller förmåga att bedöma proportioner?

Men det är klart att man skall vara försiktig med allt
http://sjukdom.11665.com/sv/halsa/201307/141654.html#.WBeW3SQc88A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.