Att mäta radon är inte särskilt dyrt och du behöver inte ha kommunens hjälp. Några hundralappar bara:

http://www.ocab.se/tjanster/radondosor/

Ska passa på att göra det själv för övrigt, det var några år sedan sist och vi har byggt om en del sedan dess, finns risk att vi behöver förbättra ventilationen.

• Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Jag bor i ett hus med blåbetong. Vi hade radon värden kring 200-240 bq lite beroende på vilken del av huset som mättes. Vi har ökat ventilationen och installerat en stor kamin som jag tror kan bidra positivt med att suga ut uppvärmd luft.. :rolleyes:
I värsta fall får man kanske installera ftx i slutändan. Det får visa sig efter nästa gång vi gör radonmätning. Kanske nästa år.

Hur som helst så har jag också en anekdot om ett hus vi tittade lite löst på som hade radonvärden över 400 bq. Gubben hade bott där sen det byggdes 1955 och han blev 99 år. Så det verkar ju nästan vara en hälsokur... :) Ungefär som ett glas vin om dagen..
Hur som helst så kan man inte lura döden hur man än vänder sin rumpa. Man får välja vart man ska lägga de år man har här på jorden. "ignorance is a bless"!

Den vattentesten kan jag ju göra själv. :)

Tobbbias: 200 är väl ändå på gränsen? 1000 så hade man kanske börjat svettas lite..
Jag har själv bott i lägenhetsbyggnad av betong fram tills jag var 16 bast, har säkert insupit en hel del radon under den tidsperioden. Lever och frodas än så länge, totalt 34 år.

O
Men innehåller all "blåbetong" radon? Eller är det en myt?

Om radon eller inte är farligt, jag litar på det som strålskyddsmyndigheten säger. Men visst stämmer det att man många gånger gör en ekonomisk analys innan. Men människans hälsa väger tyngre än den ekonomiska.

Frågan är hur man skyddar sig mot den radon som finns utomhus?:D
Men om man nu funderar på att inreda källaren så verkar det vara vettigt att fundera på ventilationen oavsett radon.

ByggarenEmil skrev:
Jag har hört tvärtom om radon. Enligt en person som forskat i ämnet och är utbildad kemist sa till mig att gränsvärdena för radon skulle behövas sänkas. För som det var nu så var det högt över värderna för vad som är farligt. Men tydligen så kan dom inte sänka värderna tack vare att det är så många hyreshus som är byggd av blåbetong så att om värderna skulle sänkas så skulle ingen kunna få bo kvar där och kostnaderna för att åtgärda radonet skulle bli så höga att skulle kosta miljardbelopp. Lilla Sverige skulle tydligen inte klara av det, sa han ;) han sa även att åtgärda problem med radon i en vanlig villa kan vara relativt lätt då radon dundrar väldigt fort. Det ända som behövdes var en bra ventilationsanläggning.
Det var vad han sa. Men vad vet jag han kan ju vara en knasboll oxå ;) men det lät iaf vettigt det han sa. Har även hört fler som sagt att radon är mer farligt än vad som sägs.

Men som många skrivit så ser det inte ut som blåbetong.
Jag hörde något liknande; att EUs rekommendationer skulle vara att sänka rekommenderat gränsvärde från 200 till 100 Bq/m3, men att det i Sverige skulle få omöjliga följder, inte pga byggnader i blåbetong, utan på att vi har så många ställen med hög uranhalt i berggrunden, dvs väldigt många av våra bostäder har höga radonvärden pga markradon, något man inte har samma problem med i övriga EU.

Det senaste direktivet jag kan hitta från EU pratar om rekommendationer på 100 Bq/m3, och max 300 Bq/m3 för arbetsplatser, men om det finns nationella skäl (som berggrunden) så får man göra avvikelser:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1482334825389&uri=CELEX:02013L0059-20140117

Redigerat:
  • Gilla
ByggarenEmil
  • Laddar…
På din bild ser det ut som om det är betonhålsten, i så fall så är det ju helt lugnt vad gäller radon.

Tack! Det stod så i papprena från tiden det byggdes också om jag minns rätt.

O
Jag funderar på om det inte finns ett gäng lobbyister med och påverkar för att få ner gränsvärdena... Det finns flera företag som skulle tjäna mycket pengar på en sänkt gräns. Jag tror inte att gränsen kommer att sänkas i Sverige. Det antal liv som eventuellt skulle sparas är alldeles för få i förhållande till kostnaderna... Jag läste nån uträkning som kom fram till något liknande, men med lite andra ord :)

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men innehåller all "blåbetong" radon? Eller är det en myt?
Ja kan man säga men hur mycket beror på var ifrån alunskiffern kommer ifrån.

Det här ämnet är ganska komiskt. jag har ett hus med alunskiffer i bygg materialet. tänk så här så fort det är snack om sten hus så ropar alla är där radon i det med lätt panik i rösten. Det som folk glömmer är i att trähus kan där vara lika mycket om inte mera radon i. DVS så kallad mark radon mäter folk det innan dom flyttar in säljer m.m??? NÄ

stenhus ofta kontrollerade där vet man vad värdena är ca.
i trähus aldrig kollande så du kan bo i värdens radon hus fast du inte vet om det.

och för att göra en sak klar det het lättbetong inte blåbetong.
Desto mörkare lättbetong desto mera iblandning av alunskiffer.

Radon är ett ganska lätt problem att bli av med.
Mer ventilation är nyckeln.
radon tapeter finns med men då får där absolut inte bli något hål i.
ett hål i tapeten och den tappar sin funktion.

markradon är klinkers på golvet bra mot.
eller en radon sug.

jag hade en gammal farbror här och mätte som jobbade för lunds universitet.
han har svenska rekordet i uppmätt radon i ett hus.
Jag tror det var på 60000Bq/m3 ett hus i Simrishamn som var byggt på sten grund från blekingen och använt något som kallades för rödfyr (Någon rest produkt från något) tror jag det hette som isolering över allt i huset

(tipps använt inte kommunens mät grejer, dom lagrar resultatet i sitt arkiv på din fastighet och ja den dan du ska sälja eller så kanske man inte vill ha "onödig" info liggandes till din nackdel)

Redigerat:
Odjuret skrev:
Jag funderar på om det inte finns ett gäng lobbyister med och påverkar för att få ner gränsvärdena... Det finns flera företag som skulle tjäna mycket pengar på en sänkt gräns. Jag tror inte att gränsen kommer att sänkas i Sverige. Det antal liv som eventuellt skulle sparas är alldeles för få i förhållande till kostnaderna... Jag läste nån uträkning som kom fram till något liknande, men med lite andra ord :)
finns fullt med tok kring radon tråkigt att galningar kan sprida hysterier o tjäna pengar på det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.