Hej.

Vi har ett rum som vi håller på och renoverar. Vi har slitit ut gammalt parkettgolv och under
parketten ligger en originalplastmatta limmad på spånplatta.
Det är på övervåningen, parhus i tegel med trästomme byggt 1991. 2 hela våningar och vind ovanpå översta våningen dvs inga kattvindar.

VI har rejält problem med silverfiskar (långsprötad silverfisk) som tål torrt klimat dvs inte den sorten som
enbart trivs i fukt.
De lever även i väggarna. Jag tog jag en fog (en byggfog Sikaflex AT Connection som man även kan ha ute) en sån som är kladdig och inte går att tvätta bort med vatten dvs inte målarfog/akrylfog.
Jag fogade igen hålet mellan golvet med plastmattan och väggens gipsskiva/spånskiva.

Men hela fogen mot ytterväggen dvs två hela väggar har fogen blivit alldeles gul precis i skärningen
mellan golv och vägg.
Nu undrar jag om det bero på fukt, isåfall kanske mycket fukt.
Blir fog/silikonfog gul i kontakt med fukt.??
Se bilder: Gulnad fog mellan golv och vägg med synlig plastmatta och spånplatta under ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på fog som tätar glipan mellan plastmatta och vägg, med synlig gul missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sett en del dammlöss också i det rummet, och de trivs ju där det är fuktigt. De har kommit upp ur samma golvglipor.
Har inte sett något tecken på fukt på väggarna.
Fast ena väggen har jag inte rört tapeten utan tänkte måla tapeten.
Har karvat bort flera tapetlager på andra väggen och kommit ner till kartongen på gipsskivan.

Provade och sätta en plastvävtejp typ silvertejp fast genomskinlig på en bit av fogen.
Den blev skitkladdig precis där den satt mot det gula på fogen precis som om man stängde in fukt bakom.

Men jag tycker det vore konstigt med fukt på 2 hela väggar på Övervåningen.

Isåfall har vi nog ännu mer fukt på undervåningen.

Tacksam för svar.

Jag tittade hastigt igenom produktbladet för fogen du anger, och där finns det angivet vissa begränsningar i fogbredd kontra fogdjup. Kan det vara så att det är därför den inte har genomhärdat korrekt?
Har du provat att tala direkt med tillverkaren?

Fuktproblemen verkar vara allvarliga. Har ni bett någon titta på det? Varit i kontakt med försäkringsbolag?

Hej GoForit.

Vet inte varför den inte skulle ha genomhärdat. Den var vit när man fogade och den är
vit på alla andra väggar med likadan eller tom mer fogdjup, utom mot ytterväggarna i det
rummet. Där har den blivit gul.

Är den bostadsrätt. Har bett Riksbyggen om fuktmätning. De skulle kontakta något fuktbolag.
Men det tar ju evinnerlig tid.

Att tejpen blir som fuktig/jättekletig just mot det gula på fogen. Tyder det på fukt.

Vad skulle kunna vara fuktorsaken på sån lång sträcka av vägg på en övervåning!!

Var fukten kommer ifrån är ju svårt att svara på utan mer fakta och troligen ingrepp i vägg och golv.
Spånskivor är ju perfekt för att få fukt att stanna kvar.
Har ni testat att prata med kommunens miljö- och hälsoskyddskontor?
Ett samtal dit brukar ibland få fart på fastighetsägaren.

Det vore väldigt märkligt att få fuktproblem endast i ett smalt stycke av en silikonfog. Silikon i sig är ju inte fuktkänsligt. Du borde ha fuktrosor på spånskivan om det fanns ett fuktproblem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna
Man ser bara lite av spånskivan i golvet under plastmattan. Tänkte inte på att det såg något konstigt ut. Man ser nog mer om man skulle riva bort den gamla lastmattan.
I väggen sitter spånskivan bakom gipsskivan. (tror jag)
I alla fall är gipsskivan ytterst.
Men fukt syns väl inte på gipskivan för gips kan inte dra åt sig fukt eller?
Men det är ju kartong på fram och baksida av en gipsskiva.
Om det är fukt på baksidan av en gipsskiva, kan det då tränga igenom gipset och färga
kartongen även på framsidan som vätter in mot rummet?

Är det för mkt fukt så blir det fuktfläckar på både spånskivor och gips. De suger vatten som tvättsvampar.

Tvivlar starkt på att du har några fuktproblem. Du har en fog som har lite färgskiftning. Är det en oljebaserad utefog så reagerar den inte på fukt, annat än att den med tiden kan få svartmögelfläckar precis som alla andra ytor.

Om fogen är kladdig så har den ännu inte härdat klart.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AT connection är ju en silikonfri fogmassa, så att kalla det silikon är direkt fel. Dessutom en fogmassa som har ganska lång genomhärdningstid om man är van vid målarfog eller silikon. Vad färgskiftningen beror på kan jag tyvärr inte komma på annat än att den tar längre tid på sig att torka i vinkeln?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.