Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Nils82: Dammsugare med "H" märkning kan hantera asbestfibrer. Blanda dock inte ihop det med en dammsugare utrustad med Hepa-filter.
Björn Melander: Lågfrekent buller kan vara lite knepigt att lokalisera då frekvenser under 400 Hz börjar bli rundstrålande och därmed inte är riktat ljud. Örat har svårt att lokalisera bullerkällan. Vidare så har lågfrekvent buller en förmåga att fortplanta sig i strukturen. För att lokalisera bullerkällan får du använda uteslutningsmetoden och därmed stänga av allt först för att sedan
AGn: Finns det någon som tillverkar eller säljer, eventuellt hyr ut någon utrustning, som kan ge ett "motljud"? Dvs ett ljud, som är motriktat -180 grader och släcker ut ljudet, t.ex i ett sovrum. En sådan utrustning borde kunna ha en stor marknad. Det gäller ju att minska ljudet, så att det kommer under hörtröskeln.
Snabelhund: har fått en del olika prisuppgifter, allt ifrån 1000-2000 per kvm. Verkar dock som att det skiljer sig en del i utförandet. En del uppskattar arbetet till en dag andra tre. Är detta en indikation på hur noggranna de är?
Oldboy: På vilket sätt? En vindspärr släpper igenom fukt men inte vind. All isolering bygger på stillastående luft. Om inte det kriteriet uppfylls så spelar det ingen roll hur tjock isolering man har. Huvudproblemet med äldre hus med brädor och spånisolering är just att de oftast inte är vindtäta.
Ljus: Spånskivor eller någon annan form av träfiberskiva på bild 1 och 2. Bild 3 ser ut som gips. Asbest behöver du inte oroa dig för. Möjligen formaldehyd;)
Stefan1972: Jag skulle tro att det idag räcker att sandfabrikens ägares brylling en gång i tiden råkade peta i en rörisolering för att det ska bli liv i luckan............Det är tyvärr rena självmordet att minsta lilla uns av en misstanke om asbest finns i produkter idag. Gemena man tror tyvärr att det är i klass med kärnavfall och likaledes har ju myndigheterna börjat resonera likadant.
Autodidak1: [citat] Jag känner en som gick förbi en rökare och dog i lungcancer senare.... En annan åt grillad mat en gång och fick tjocktarmscancer...
Fotografen: Getingarna river inte boet efter sig så när de dör på hösten blir boet kvar. Vissa bon blir stora, andra stannar på golfbollstorlek för att drottningen dör eller flyttar.
ansgar46: [citat] Jag frågade hur man styr om man inte mäter RH och fick svaret ovan! Hur instrumentet fungerar var inte avsikten med min fråga! Annars kan jag väl hålla med om att RH är intressant för att bedöma om det är för fuktigt eller inte. Jag kör nu med en enkel avfuktare i krypgrunden och har fått ner RH från över 90% till drygt 60%. De första dagarna körde jag en värmefläkt
tomjakob: Har ej en gasolgrill. men luktmedlet i gasolen är precis vad jag tyckte det luktade som de första dagarna. När doften var som värst tyckte jag man vande sig vid doften efter några minuter.
Claes Sörmland: Stämmer 20 g ozon per timme så är det en monstermaskin. Ozon är mycket reaktivt så allt organiskt material lär blekas/skadas. Plast/färg påverkas också men det tar längre tid. Så här illa kan det gå: http://www.kuriren.nu/nyheter/halsovadlig-sanering-3538604.aspx Och ozon är mycket giftigt - det oxiderar våra vävnader. Lyckligtvis så är vår näsa mycket känslig för lukten så
Liteavvarje: Vet inte om det är aktuellt men min ser ut så här , inhugget i källaren
Buskfyggaren: Ja, det är längst upp, finns inget vindsförråd eller något ovanför. Grejen är att på det hörnet av fasaden sitter en trämodul, vid ena takbjälken så är det hål in i den här modulen lika stort som en tennisboll. Detta borde enligt mig kunna vara anledningen till problemet, har tagit upp problemet med föreningen men dom verkar inte vilja göra någonting med motivering att liknande
Allinug: Det är väl bara att känna lite på de där rören lite lätt med en spik så kommer det att gå hål och då lär det bli renoveringsdags...
Hultanen: Hej! Vi har ett hus på landet i Sjöbo kommun och ska bygga om hela köket, tänker köpa in material själva och anlita en hantverkare att montera ihop det hela. Söker tips på bra hantverkare i närområdet, då vi är nyinflyttade har vi inget kontaktnät ännu. Tacksam för svar, Johannes
Ollehoff: Hej, Jag håller på att läsa lite om olika certifiering och har några funderingar över Svanen certifiering. Vad tycker ni om svanens miljöklassningssystem? Varför skulle ni välja svenen märka hus? kanske för- nackdelar? Jag vill helst undiva LEED och BEEAM. Tack
Needas: Det gröna på reglarna är Cuprinol eller motsvarande! Har du ritningarna på huset så brukar det stå specat vad som använts som impregnering. Ner med näsan och ta ett sniff och mät fukthalten i träet, luktar det märkligt så ta prov och skicka för analys. Om det inte luktar och fukthalten är ok så låt det vara. Det svarta på isoleringen är smuts ifrån otätheter i fasaden. Jag kan
Buskfyggaren: [citat] Har inhandlat den där fuktmätaren nu. Under dagen vid "normalt handhavande" av lägenheten vilket innefattade dusch och matlagning samt sporadisk vädring visade den 52-54% luftfuktighet, på morgonen när vi vaknade var den på 68%, vilket även var maxvärdet som den uppmätt under natten. Normalt? Mätaren stod i sovrummet hela tiden, temperatur på 21c.
Pagno: [citat] Glasullen har inte samma skimmer som asbesten kan ha, tanken slog mig att det kunde vara glasull men jag tror tyvärr att det rör sig om asbestull. 100% säker är jag inte men nära på... Mvh P-A
Jonatan79: Det sätter sig i möbler , väggar , tak osv. Skaffa riktigt vent-system, typ FTX, och riv bort gamla tapeter, ev skiva/lager under tapeter.
desdemona2017: Det måste finnas många kommunala woter, hitta närmsta vattendrag kan ha hjälp för detta hebeos
b8q: Ser ut som kokonger till Humlemott, ett rätt ofarligt flygfä. Bara att skrapa av dem.
Tegelväggen: I princip, ju mer man ventilerar en källare på sommaren desto fuktigare blir den. Den varma uteluften som innehåller fukt kyls ner i källaren och den relativa fuktigheten går upp (alt. kondenserar på någon kall yta). Sen vet jag inte vad problemet skulle vara att köra en avfuktare konstant förutom kostnaden (ca 0,6kW*24*1SEK=14SEK/dygnx30=430SEK/månadx12=5200SEK/år).
Liteavvarje: Troligtvis vattenläcka vid takfot ( behöver inte vara det , vatten rinner långt ) som ev . gått ned i väggen på första fotot , annars så är nog en omläggning av hela taket i stort behov , vet inget om sort på taket inga foton eller utsago
BirgitS: [citat] Antagligen tillräckligt för att täcka upp säljarens ansvar och ni skulle ha reagerat och frågat eller undersökt vidare. Sen är det ju inte all blåbetong som innehåller radon. Om värdet 40 är uppmätt på korrekt sätt (bra placering, inga öppna fönster) och betyder 40 Bq/m3 så är det långt under gränsvärdet som är 200 Bq/m3, men ni bör ju göra en långtidsmätning