Är detta hussvamp? Hittat i övergången mellan vägg och tak. Tidigare varit ett takläckage där.
Eller är det vitmögel?
Eller är det vitmögel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel skulle jag säga. Men kolla med kniv eller annat vasst att du inte har röta i träet, och har du en fuktighetsmätare så kolla att det inte är fuktigt.
På första bilden ser det där sexkantiga ut som att du har jättebin som har byggt något
På första bilden ser det där sexkantiga ut som att du har jättebin som har byggt något
Jo kollat med kniv och det är röta, blivit "sockerbitar" av träet, hann skrapa bort det innan jag tog bilderna.
Men vilka åtgärder borde man ta till? Räcker det att dra på borakol? Som sagt så var det tidigare ett takläckage där och dom har tydligen bara byggt in fukten.
Här förstått det som att hussvamp behöver kalk, men det där är ju mot taket och är en enplansvilla på gjuten platta och mexittegel. Finns kalk i teglet?? Ändå orolig det skulle vara svamp☹
Jättebin som byggt innertaket
Men vilka åtgärder borde man ta till? Räcker det att dra på borakol? Som sagt så var det tidigare ett takläckage där och dom har tydligen bara byggt in fukten.
Här förstått det som att hussvamp behöver kalk, men det där är ju mot taket och är en enplansvilla på gjuten platta och mexittegel. Finns kalk i teglet?? Ändå orolig det skulle vara svamp☹
Jättebin som byggt innertaket
Klicka här för att svara