Hej. Nu är det dags att ta tag i en gammal fuktskada som upptäckts. De gamla ägarna till mitt hus har förmodligen inte sett eller struntat i att åtgärda att brunnen svämmat över i pannrummet (inget tätskikt). Detta trodde fukttekniker hänt för länge sedan eftersom syllen va snustorr. Har brutit upp väggen och tagit bort allt med mögelpåväxt jag sett och skadade lister men ska fortsätta och ta bort all gips upp till 50 cm och ersätta. Märker dock att det luktar fortfarande lite mögel/fukt. Tog bort lite isolering och den luktar så förmodligen har den blivit luktsmittad. Jag har platta på mark från -68 där garage/förråd/pannrum ligger 1-2 dm lägre än själva huset. Så isoleringen ligger ju under/i huset. Därav kan jag se den.
Frågan är dock hur omfattande åtgärder krävs? För det verkar ju onekligen som att fukt/mögeldoft spridit sig i isoleringen!?
Min första tanke var att gipsa om nu i helgen men känns inte så just nu
Frågan är dock hur omfattande åtgärder krävs? För det verkar ju onekligen som att fukt/mögeldoft spridit sig i isoleringen!?
Min första tanke var att gipsa om nu i helgen men känns inte så just nu
Glömde ta en förebild. Allt synlig påväxt är borttagen. Som du säkert ser är det ett håll längs golvet. Ungefär 2 m brett. Tänkte mer på så man fattar hur det ser ut just nu och hur mycket jag tagit bort av väggenE etompau skrev:
Om jag ska göra frågeställningen mer tydlig: Det luktar fortfarande fukt/mögel i rummet. Isoleringen luktar fukt/mögel. Hur långt gående åtgärder behöver man ta för att vara på säkra sidan?
Jag hade avvaktat med att sätta igen och försökt vädra ur så mycket som går.
Idag finns ju fina små sladdkameror som går att ansluta till mobilen, att skicka in för en inspektion om du är osäker på statusen längre in.
Idag finns ju fina små sladdkameror som går att ansluta till mobilen, att skicka in för en inspektion om du är osäker på statusen längre in.
Svårt att se mögel på isolering om det inte är ordentlig fuktskada. Här är som sagt allt synligt borttaget. Att det luktar gammalt i ett 50 år gammalt hus är ju väl medveten om men att det luktar fukt/mögel är ju inte bra vare sig hur gammalt huset är.
Dock har jag nu damsugit upp (inte vanliga damsugaren) och tagit bort damm o gipsrester. Även dragit bort en del isolering och just nu luktar det åtminstone mindre. Tänkte låta det stå nån dag o se hur det luktar.
Dock har jag nu damsugit upp (inte vanliga damsugaren) och tagit bort damm o gipsrester. Även dragit bort en del isolering och just nu luktar det åtminstone mindre. Tänkte låta det stå nån dag o se hur det luktar.
Klicka här för att svara