V
verktygsgurun: [citat] Även träfönster kan fås i vilken färg man vill, fönster kan även fås tvåfärgsmålade med tex röd utsida och vit insida. Svart utsida gillar inte tillverkare av dörrar och fönster pga att de inte kan garantera färgbeständighet samt att de absorberar värme ganska mycket och virket kan slå sig/Torka ut fortare.
6 svar · 1,8k läst
S
ste78fan: Även jag undrar om denna sidan, är den okej att handla ifrån?
2 svar · 1,2k läst
S
Stefan_hallsberg: Vad för typ av fönster har du. Om det är pvcfönster kan det bli svårt att byta listerna. Annars får man försöka hitta något medel som är ganska skonsam och försöka tvätta bort.
1 svar · 1,4k läst
B
Bex0: Någon som har erfarenhet från dessa firmor? K-fönster har en pardörr jag är intresserad av, priset är lågt och dörren hyfsat snygg :) Älvdalsfönster, erfarenheter och prisläge jämfört med andra liknande fönstertillverkare?
0 svar · 2,8k läst
V
verktygsgurun: Modifiera och modifiera...en extra skruv är inte att modifiera tycker jag. Gångjärnnen på en inåtgående dörr kan endast justeras genom att lyfta av dörren sen antingen skruva in eller ut den del som sitter i karmen ett par varv. Har du skummat elller drevat dörren ??
13 svar · 15,1k läst
V
verktygsgurun: [citat] jag menade inte att du skall minska fönstret med 10cm ...låt oss säga att där sitter ett 785 mm brett fönster idag, mellan putsen på utsidan har du 780mm dvs putsen går ut på karmen lite och fönstret är som du säger inmurat. Två alternativ finns. Knacka ner putsen och i med ett lika stort fönster som sitter där. Putsa upp och måla om sockeln. Eller så beställer du ett
8 svar · 13,4k läst
P
pean654: Ska byta alla innerdörrar och undrar nu om någon har erfarenhet av en sida på nätet www.mindorr.se. Verkar ha bra priser men lite svårt när man inte har "sett" dörrarna i verkligheten.De har också alla mått och dimensioner som t ex bauhaus inte har. Mvh Pernilla
0 svar · 2,0k läst
N
Niclas Jonsson: Det finns så vitt jag vet två olika tjocklekar på dessa. Du kan inte ändra något i kistan. Fel åt andra hållet (för liten pinne i för stort hål) löses genom att man trär på en hylsa, finns att köpa där de säljer trycken. Jag har själv monterat ruskigt gamla handtag med för tjock pinne, använde då vinkelslipen och filade ner pinnens dimension med. Tog lite tid till alla
1 svar · 1,8k läst
J
JPM: Hade jag varit du hade jag velat att någon tittat på plats, man kan ställa till med stor skada om man ska mixtra med div lösningar.
3 svar · 1,8k läst
J
jordraketen: Tack, då vet jag det.
6 svar · 2,1k läst
J
JPM: Det man använder för pardörrar är en automatisk kantregel tillsammans med dörrautomatik. Ska du ha lås som öppnar får du skaffa ett motorlås ex. 811-50S med en DAC. Det är dyrt, ca 10000 kr, kantreglarna någon 100-lapp st...
1 svar · 2,0k läst
K
Kalleeeee5: [citat] Jag tror att det är ett bra val.Skjutglaspartierna ser kanonfina ut och deras takfönster likaså samtidigt till betydligt bättre priser än de jag kollat med. Men det beror tydligen på att i Norge så har man bättre täthet och u-värde pga deras fönster är gjorda för Atlantkusten dvs betydligt tuffare klimat än i inlandet. Kul att Norlux satsar i Sverige så att Mockfjärd och
16 svar · 3,8k läst
K
Kalleeeee5: Helt otroligt att Mockfjärdsfönster fortfarande har kunder i Sverige.Om man tittar runt på diverse sidor så hittar man i stort sett bara negativa omdömen.Tur då att det finns alternativa företag som erbjuder 3glas ,aluminiumbeklädda träfönster,lägre u-värden och allt detta till lägre priser.Jag har efter en hel del forskning kommit fram till:1.Mockfjärd har överlägset flest
4 svar · 5,2k läst
Rome
Rome: Min största fråga är. Är det någon som har några bilder steg för steg där han/hon bygger en dörr? Ska bygga en egen dörr till en lite friggebod jag ska göra. Karmen blir i 70x45 virke.. sen sätter man väl dit ett slags dörrstopp? Vad blir nästa steg?
0 svar · 3,3k läst
C
Claes F: Tack för svar! Då vågar vi flytta ut fönsterna en del.
25 svar · 10,0k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: www.rm.se
2 svar · 2,0k läst
S
Spackelspaden: ...från en lokal återförsäljare (Junefönster) här i Jönköping som säljer PVC-fönster som bygger på tyska Rehaus profiler. Jag beställde bara två fönster och en dörr så priset är lite svårt att jämföra med ditt behov, men jämfört med alla andra jag kollat (med motsvarande kvalitet) ligger han klart lägst. En lite kul grej var att eftersom jag ska montera dem själv, i
9 svar · 1,9k läst
V
verktygsgurun: Eller så gör man blecket lika brett som fönstret/hålet och en aning högre uppvik på blecket och sedan dit med smygarna utanpå blecken. Smygarna gersågas i botten i den vinkeln blecket faller och släpps 10mm från blecket. Detta blir helt klart tätast. Metoden där man montera bleck mellan smygarna är helt klart sämst ut täthets synpunkt. (Men går snabbast)
1 svar · 1,5k läst
T
Tirre: Hej, Vi har två innerdörrar som inte går att ställa upp helt. De tar in dörrkarmen och blir stående i vinkel ut från väggen, rakt ut i rummet vilket är mycket opraktiskt förståss. Vår första tanke har varit att byta gångjärn på nåt sätt så att dörrarna går upp helt men det verkar ju vara svårt att få att passa med resten? Alternativ två är att hänga om den ena dörren
0 svar · 3,6k läst
björnuf
björnuf: tack ser ut som dörrens karm skruv inte var inskruvade tillräckligt och att det blivit lite skevt ,tack för svaret
2 svar · 1,4k läst
kimpo
kimpo: Hej! Eftersom det är vatten utifrån kan du nog inte räkna med så mycket hjälp från försäkringsbolaget. Att få det klassat som ett dolt fel är svårt och tidskrävande.. När det blir kraftig blåst och regnoväder brukar det uppstå problem på vissa hus som man aldrig märker annars. Vattnet har en tendens att leta sig all världens väg. Eftersom ni ändå ska renovera fasad/tak
1 svar · 2,6k läst
F
fusion: Jag hade liknande problem med balkongdörren intill mina nya fasta fönster. Dörrkarmen kom så långt ut i fasaden så karmskruvarna kunde inte dras i regelstommen, hamnade i luftspalten eller teglet. Detta löstes med 6 st större hålplåtar (3 st på varje sida, ingen uppe och vid tröskel )och 10mm brädor som distans. Det blir inte 100% stabilt men det funkar. Som tidigare nämnt så blir
4 svar · 8,0k läst
P
pbengtsson: En smyg/salning i MDF som skruvas (ja det finns långa skruv) genom smygen mot fönstret gör att det sitter som berget. Sedan lister runt om. Utifrån bilden med det "ruffliga" utseendet hade jag limmat en OSB i överkant och sedan putsat fram smygarna runt om.
7 svar · 7,4k läst
V
verktygsgurun: Lossa listen/fodret o kolla bakom...är det bara isolering så är det ju enkelt att sätta i större fönster. Det kravet kan nog inte gälla källare då 9x13 fönster i källaren inte är rimligt. Kan tyvärr inte boverkets regler.
1 svar · 3,9k läst
·
B
buschtjej: Hej! Vi ska byta ett sprucket gammalt glas i ett kopplat fönster från 30-talet. Kan någon rekommendera ett glasmästeri i Örebro som värnar om gamla fönster, gör ett bra jobb och har hyfsade priser?
0 svar · 1,6k läst
AXS
AXS: Köp ny dörr! Välj ett lås som har de funktioner du söker, inte många tjuvar som tar sig in den vägen iaf. Men ett enklare kit med ASSA connect och inte 5 eller 7-stift nycklar. http://www.assa.se/sv/site/assa/Kundtjanst/Konsument/Konsument2/?groupId=3643&productId=254455 Men med annan cylinder.
3 svar · 1,4k läst
A
Avemo: Jag vet det därför att jag en gång försökt använda vänsterhängda gångjärn till en högerhängd dörr. Det gick inte. Om man spegelvänder bitarna så att hålens försänkning ligger in mot karmen i stället för ut mot skruven så kan man hänga på fönstret, men eftersom gångjärnet inte är gjort för det så går det troligen inte att stänga fönstret om du gör så. Det kanske
7 svar · 3,9k läst
M
Majk666: Det ser ut som att arkitekten tänkt sig något bärande mellan dörrarna på ritningen... Går kanske att lösa med en limträbalk istället. då är du fri att sätta dörrar, karm-i-karm. Dock rekommenderas att man kan justera dörrar och fönster individuellt, så en regel mellan varje dörr är att föredra. Se rad två, till vänster http://www.allmoge.se/bilder_fonster.html
1 svar · 2,6k läst
·
A
Askerska Residenset: Tack för tipset! Vi såg det inte förrän nu ikväll, men vi har byggt en liknande enkel konstruktion innan regnet började ösa i Skåne idag. Dock var vi två som skulle dividera om hur vi bäst skulle bygga, vilket innebar att det tog längre tid än 30 min ;-) Familjen Asker
16 svar · 34,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.