Bor i ett hus byggt 1940 och tillbyggt/renoverat 1978. Vi är precis nyblivna ägare, varje dag lär vi oss nya saker om detta hus. Under juli har det kommitt ett par kraftiga regnoväder över oss, med kraftigt regn och blåst. Då droppar det från ovansidan av fönsterkarmen på ett av fönstren. Inte så bra. Vad gör jag nu? Jag har kollat taket, det finns inget uppenbart läckage uppifrån, jag har kollat på tegelpannorna och pappen under, gammalt men ser ok ut vid visuell besiktning. Fasaden är lite speciell, det är en typ av lättbetongs plattor som hänger utanpå fasaden. Går inte att inspektera. Fönsterblecken sitter där de skall. I planerna ligger att byta taket, byta fasaden och byta fönster. Detta skall göras inom 1-2 år. Känns lite oroväckande att det kommer in vatten...

Vart skall jag börja? Försäkringsbolaget? Säljaren och dennes dolda fels försäkring? Kan jag göra något själv?

Tacksam för tips!

Hej!

Eftersom det är vatten utifrån kan du nog inte räkna med så mycket hjälp från försäkringsbolaget. Att få det klassat som ett dolt fel är svårt och tidskrävande..

När det blir kraftig blåst och regnoväder brukar det uppstå problem på vissa hus som man aldrig märker annars. Vattnet har en tendens att leta sig all världens väg.
Eftersom ni ändå ska renovera fasad/tak senare hade jag försökt att laga det provisoriskt nu istället.
Det verkar som att regnvattnet letar sig in bakom ytterpanelen med hjälp av blåsten, så försök att leta möjliga vägar på tak,takfot luftningar m.m

Om du kan ta några bilder och lägga upp blir det lite lättare att se...

/kimpo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.