jeppeknaster
jeppeknaster: Ett tips är att inte fylla hela mellanrummet på en gång. Jag fogar lite mindre i två omgångar för att inte riskera att pressa ihop karmen. Funkar jättebra.
16 svar · 13,7k läst
Alpha
Alpha: Jag har ju spontad lockpanel så det blev glipor för mig med, men tätat med uteakrylat/sikaflex för att undvika drag samt fukt.Viktigast är nog att övre blecket är tät mot fasaden, vanligtvis så brukar man fälla in blecket in under lock men jag la mina bleck(underbleck) utvändigt och tätade i efterhand, dock bygger locken endast kanske 7-8mm i mitt fall. Går säkert att sätta nån
1 svar · 3,3k läst
C
ChrizterE: Hej ska strax börja renovera vårt badrum. Min fråga är om man kan ersätta ett befintligt fönster mot glasblock då dusch hörnan hamnar mitt framför ett gammalt befintligt fönstrer ?. Tänkte att det skulle gå ca 40 cm nerifrån och upp till taket = 3 rader brett och 10 rader högt. Finns det några lagkrav på hur lågt ner ett fönster får sitta i ett badrum ?
0 svar · 2,0k läst
R
RFD: Jag har 2 st ytterdörrar tillverkade av Bor-Dörren som är ca 20 år gamla. Jag behöver nya tätningslister till dessa, och listerna ser ut enligt bifogad fil. Det är en typ av list under dörren, och en annan typ av list på sidorna och över dörren. Alla listerna sitter i dörrbladet. Jag har kontaktat Bor-Dörren om detta, men de rekommenderar en list som inte alls är lik någon av dessa
0 svar · 6,1k läst
C
carl k: Har just gett upptanken på SKBV, då deras dörrar inte verkar vara så säkra. Men tusen tack för hjälpen!
3 svar · 5,9k läst
jac
jac: Du bör kunna få ett färgprov på nyansen jag nämnde ovan i en färgaffär och jämföra med dörren. Vitt kan vara svårt och de små provlapparna är inte helt lätta att jämföra med men det kan ju visa om du är i rätt härad iallafall.
10 svar · 9,4k läst
·
C
carax: Ingen som kan nåt om detta ?
1 svar · 1,4k läst
Ola78
Ola78: Låter otroligt konstigt deras resonemang, merparten av alla fönster som säljs skruvas fast i en trästomme. Varför skulle deras fönster inte klara det när andra tillverkares fönster klarar det. Jag förstår om du drar dig för att montera dom igen. Ring kommunens konsumentrådgivare och fråga hur du ska gå tillväga.
4 svar · 2,6k läst
Bowman
Bowman: Ja den är massiv sen om det är ek vet jag inte.. furu tror jag, men den väger as... Vitmålnig har jag tänkt, det är alla andra dörrar i huset. Det är nog bara så att denna plockades ur huset innan dom andra målades, nu har jag hängt tillbaka den.
11 svar · 4,9k läst
·
J
Jan-Å: Vet inte vad garageportar kan kosta men en 13x21 (största man kan få utan att ha dubbeldörrar) med L-järn istället för tröskel, gjord för kallförråd kostade nyss 4 313 kr grundbehandlad och med sparkplåt. Om det nu kan vara nån vägledning? Jag köpte förra året garageportar i standardmått, isolerade för varmgarage och som kostade drygt 10 000 med frakt.
4 svar · 9,9k läst
P
Plura: Tack för tips om allmogefönster! Min sambo var och kollade hos en återförsäljare, de var snygga enl henne. ÅF visste inte om man kunde få haspar men ska återkomma. Hos ett snickeri får man snygga fönster men inga tester på isoleringsförmåga. Finns många lev av snygga träfönster men då är det målning som gäller...
3 svar · 2,1k läst
E
emmaemma: hål
5 svar · 2,0k läst
A
John J: Kvalitén är i alla fall mycket bra. Priset tycker jag låter helt rimligt.
1 svar · 2,4k läst
Amstaff_Loco
Amstaff_Loco: Tack igen,, ja du tråkigt duktig kille de där! jag va också inne på de här med att lägga modernt med spruta men killen i färgaffären hade provat å tyckte de va rör kletigt, ha sa dock att ett tips va att lägga patronerna i kylen en stund innan man börjar kitta för att det skall få lite fastare form.
4 svar · 1,5k läst
gafsan
gafsan: Gamla, tyngre dörrar och karmar är alltid kilade med träkil.
12 svar · 10,3k läst
·
R
Rotselleri: Hej, har lite tankar på att i mitt trähus, såga ut för ett större fönster än det som finns nu. Orsaken är att det är sjöglimt och solnedgång och nu är det ett litet runt fönster som sitter högt så man får inte ut något av utsikten. Obs. Jag kommer att använda hantverkare för allt. - De fönster jag har idag är Emmaboda Climalit från -99, med trä på utsidan och vitlaserad
0 svar · 3,1k läst
J
janolena: Vi köpte våra fönster på RM fönster ( www.rm.se) , kvaliten var bra, tyvärr lång leveranstid men det var det värt att vänta på. Mycket tillägg om du vill ha tex. kulturglas etc. Tips, kolla dom oxå! Jan
7 svar · 5,2k läst
S
Suomenneito: Vi har bestämt oss för ett hus vars långa vardagsrum vi vill dela i två mindre delar. för att få ljuset att strömma in från två håll önskar vi oss pardörrar med glas, alternativt en skjutdörr. Har någon bra tips om ett företag eller möjligen vill sälja sådana, begagnade? Tack i förväg!:)
0 svar · 1,2k läst
N
_novia_: Hej! Det fattas ett par decibel för att vi ska kunna få bidraget, men tack för tipset iaf. Ska kolla upp NorDan-fönster. RW42 låter ju bra. ha en fortsatt trevlig helg!
2 svar · 3,0k läst
W
Wotan9: Om du sätter ett runt fönster så skulle jag alla gånger rekomendera bleck.. Det fixar ju en plåtslagare i ett kick. Bara att lämna in mått, swish swosh så är det ju färdigt. Sen till foder skulle iaf jag ta MDF och grunda och sedan täckmåla det ordentligt. Det har jag gjort mången gång, och hur lätt som helst :) Se bara till att grunda ordenligt... Annars kan 12mm MDF lätt bli
5 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: På insidan ska det ju bli diffusionstätt (eller så ångtätt som möjligt iaf). Då gäller det att ansluta plasten (diff-spärren) så bra som möjligt. Helst mot glasytan ;), men det går ju inte, så det blir mot karmen. Och en fog där är ju bra för att överbrygga mellanrummet mellan karmen och hålet i regelverket.
10 svar · 7,3k läst
·
bigsnucke
bigsnucke: De allra flesta förutom linoljekitten tycker jag... Om de sveper fram låter jag vara osagt, kletar mest tycker jag. (Men de blir bra efter några timmar.)
1 svar · 1,4k läst
G
grungarn: Hmm skriver jag för svåra frågor månne? Iallafall har jag bestämt mig att jacka in z profilen lite så att dom sitter. och sen köra med en lång regel vid karmen på dörren alltså men ingen längst ut. Och tydligen ska man dela på reglarna och sätta ihop dom igen så dom inte slår sig, men det tänkte jag strunta i, lite måste man ju fuska:)
1 svar · 4,3k läst
yxet
yxet: ja det verkar som dom kommer från allmogefönster,ska kolla runt efter någon som vill sälja... tack för hjälpen
6 svar · 4,3k läst
·
J
jerk: Hittade en till länk med priser. Bara att byta ut skruven till en längre....
40 svar · 7,3k läst
·
C
carax: Ingen som provat att lasera ytterdörrarna själva ? Jodå, Ekstrands lämnar garanti på svarta dörrar i fem år.. Frågan är bara hur färgen ser ut efter 7-8-10 år... En furudörr skulle man ju kunna måla om själv..
1 svar · 1,4k läst
V
verktygsgurun: Stora fasta fönster har alla fönstertillverkare. Bara att åka till olika bygghandlare och titta. Titta på utformingen av karmens insida samt på utformningen av utsidan. En del har en fräst profil på insida karm och en del har rak slät karm. vilket som passar bäst till ditt hus och vad du själv önskar får du bestämma själv :-)
5 svar · 2,0k läst
M
Marive: Det går utmärkt, såga bort det som ska bort, skär ur lite av det veckade pappret och såga till en ny regelbit som passar i hålet, limma och knacka på plats. När limmet torkat så kan du ev. såga bort det av regeln som sticker ut.
3 svar · 6,7k läst
J
jetfin: Hejsan Håller på och planerar och ritar på ett fritidshus där det ska vara skjutdörrsfönster och även delar utan skjutdörrar, men ändå stora och höga fönster. Jag har förstått att dessa kan vara ganska dyra dock. Är et någon som har tips på fönstertillverkare eller leverantörer för dessa ändamål?
0 svar · 1,3k läst
E
Ekand: Kollade upp på bbr. Hela källaren ska ha två utrymningsvägar och det har den, detta jag bygger blir ju bara ett extra rum i den. Det blir nog så att jag sätter glasblock. behövs det lecabalkar om jag använder glasblock Fredrik
7 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.