G
gaia: [citat] kan säga utan att mäta den relativa fuktigheten ....att den är för hög . Att vädra hjälper oftast rätt långt gaia
6 svar · 6,4k läst
N
Neta: Ingen som har takförnster i sin takkupa/frontespis?
1 svar · 1,5k läst
Nol
Nol: Tack för rådet, jag köpte på lokal låsmästarn.Var inte billigt men dyrare än inte till salu. Mvh Nol
3 svar · 1,3k läst
F
fredand44: Okej! Då fattar jag! Smart!! Tackar!
4 svar · 8,5k läst
·
F
fredand44: Hej! Håller på med nybygge av ett garage. Tackar för svaren! Mvh Fredrik
5 svar · 22,4k läst
klarssson
klarssson: Undrar om glaset i dörren behöver vara lika högt som i fönstrena.. Tex fönstrena är 160cm h och glaset i dörren är 100cm h
4 svar · 3,7k läst
Stefan N
Stefan N: Säkert en dryg tusenlapp om man lejer bort jobbet att byta.
2 svar · 3,1k läst
W
Wodie: Det går även att köpa en bredare karm som sticker ut 1 cm på varje sida och spackla mot. så slipper man smyg rätt snyggt faktiskt. Har gjort det i ett hus på kundens begäran men har ingen erfarenhet om sprickbildning osv osv osv..
4 svar · 4,6k läst
V
verktygsgurun: Till dörrar finns oftast inga färdiga bleck utan man får måtta upp, rita en skiss o be plåtslagaren bocka till en plåt. På din dörr där det saknas skåra skall plåten ha en ankantning för att sluta tätt mot tröskeln. Plåtslagaren vet vad du menar när du säger det. Det är inte dyrt att gå till plåtslageren och få ett bleck gjort. Ca 100kr. Ps. De gula kilarna bör vara under
1 svar · 9,0k läst
·
K
Kaboj: Ja, det blir väl att höra av sig till ett snickeri, för det verkar vara omöjligt att få tag i längre längder, har kollat med många byggaffärer, och alla har bara max 2 meter. Visst är det så också att dessa golvlister "som ser platta ut" är något fasad i kanten, dvs är 8 mm tjock och 6 mm vid kanten?
3 svar · 3,7k läst
A
Anna Lilja: Vi ska köpa skjutdörrar (2900x2000) som ska installeras i fasaden på andra våningen i ett gästhus, utanför är en liten altan. Vi har jämfört priser från en mängd återförsäljare och priset för dessa i aluminium ligger runt 32-35.000 SEK ink dubbel härdat dvs "personskydd"/"säkerhetsglas" vilket oxå krävs enl ny byggnorm. Då vi tycker priset är lite saftigt har vi börjat titta
0 svar · 3,3k läst
V
verktygsgurun: Aluklädda träfönster håller väldigt länge . 50 år tror jag inte är några problem (Minst) Aluminiumet är garanterat 100år enligt Sapa. PVC fönster ruttnar ju inte precis det som slutar fungera är såfall mekanismen. Aluklädda fönster är snyggare men oxå dyrare.
1 svar · 2,2k läst
estwing
estwing: [citat] aha... ber jag om ursäkt... ja faktiskt så börjar man förbannad i frågan för att sen va trevlig å vill diskutera denna*fläckiga* tråd.....d^_^b estwing
19 svar · 4,3k läst
V
verktygsgurun: [citat] Hade du läst eller rättare sagt tittat lite till på bilderna hade du sett att nedre bärläkten som takfönstret ligger på skall sitta 8cm ovan takpannan samt att de takpannorna fasas en aning så passar den böjbara plåtkragen. :D
12 svar · 1,8k läst
tallmilan
tallmilan: 1. Såga locklist (lockläkt) med cirkelsåg, montera överbleck 2. Ta bort locklist (lockläkt), montera överbleck och såga locklist till rätt mått på marken
1 svar · 3,1k läst
J
JPM: Alltid lättare om du har en bild...
1 svar · 1,9k läst
S
Sören8112: Enkelt. Hus, land å rött med vit knut. Spröjs 113.07 torde passa. Finns att köpa hos välrustade byggmarknader.
1 svar · 1,3k läst
J
jeffkan: [citat] Jag lånar tråden lite, någon som har köpt veluxfönster från Polen? Hur var det prissmässigt?
4 svar · 3,2k läst
·
P
Patrik79: ja håller med valter53 det tar lååång tid att renovera ett fönster helt,.. ja byter alla mina glas samtidigt och kör då bort kittet med en överhandsfräs vilket har gjort att jobbet går väldigt fort,.. kittet ja annvänder kan man måla efter 1 vecka,. men vill man kan man ju hänga tillbaka dom grundmålad o kittad om man vill,. tills man kan måla kittet.. är helnöjd med mina
4 svar · 15,9k läst
P
Plura: Väggen runt om är enl bild, 500mm lättbetong så det ska gå att sätta fast ordentligt. /Pär
3 svar · 3,3k läst
·
S
Sommarbyggare: Min mormor hade dubbelglasfönster endast på vintern och la bomull mellan fönsterglasen för att den skulle suga upp fukten.
2 svar · 2,3k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Så lite så!
4 svar · 1,2k läst
·
Rebeckaf
4 svar · 1,2k läst
·
Returia
Returia: [citat] Bilderna jag har lagt in i tråden är från snickargladje.se. Visst är detta en underbar inspirationskälla! Tyvärr inte speciellt mycket av den praktiska biten ... precis som överallt annars!
8 svar · 37,1k läst
·
P
pbengtsson: Kolla ex Velfac. Sedan får du ha koll på vad som vilar ovanpå fönstret, är det en takstol kanske en avlastning behövs. I gavlar är det oftast mindre problem.
1 svar · 2,4k läst
foppa72
foppa72: jag har själv PVC-fönster och altandörrar, där den ena dörren är av samma typ som fönstren dvs kan öppnas i tre lägen. Innåt, i vädringsläge och i microvädringsläge. I vädringsläget är dörren fast i botten och hela dörrbladet lutar inåt med öppningen uppåt. Kanske en rimlig kompromiss?
1 svar · 4,1k läst
Ö
öringen: [citat] Jo visst går det, problemet är att då måste jag höja hela innertaket i hallen. Det blir lite mer jobb..
2 svar · 1,7k läst
Bowman
Bowman: Ja jag letade lite på diplomats hemsida och hittade tillslut. Tack för hjälpen, nu har jag kommit igång!
6 svar · 8,1k läst
·
D
dextrocell: det är ju en sak som är rätt avgörande, sitter fönstret i markplan eller någon våning upp? Tänker mest på inbrotts risken. Jag körde med 22 spånskiva som blev över ifrån ett emballage på det satte jag en 8mm kompaktlaminat skiva som jag skruvade fast med vagnsbult.
5 svar · 14,2k läst
F
frohike: En normal låssmed har tillhållare (det är vad plåtbitarna heter) så de kan lägga om låset. Mao det är inget ovanligt lås, ett riktigt bra faktiskt då det är rent fint stål rätt igenom. Håller många år med rätt underhåll. Det är med all säkerhet ett gammalt FAS 40 B7 finns även som nya än idag (http://www.faslas.se/produkter/df/huvudlas_fas40b7.htm). Så visst skall du lägga
11 svar · 30,6k läst
L
Lenelola: Jan, tack snälla för svar! Ska genast kontakta dem. Tack för tipset!
2 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.