7 410 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Fönstersmyg - ojämnt underlag
Hej,
Behöver råd och förslag på hur jag skall göra med fönstersmygarna. Underlaget är ojämnt delvis betong, etc. Att skruva dit en mdf eller gips direkt är inte möjligt.
Bild:
http://www.byggahus.se/attachments/forum/stenhus/40102d1278146146-erfarenheter-av-isorast-12.jpg
Jag var inne på att släta ut med spackel/kakelfix eller motsvarande (förslag?) och sen skruva/limmadit skivorna. Min pappa sågade förslaget direkt och sa att så gör man minsan inte på byggen, då sågar man till kilar och bygger upp med masonit etc.
Kan ni ge mig några förslag på hur jag skall göra?
Behöver råd och förslag på hur jag skall göra med fönstersmygarna. Underlaget är ojämnt delvis betong, etc. Att skruva dit en mdf eller gips direkt är inte möjligt.
Bild:
http://www.byggahus.se/attachments/forum/stenhus/40102d1278146146-erfarenheter-av-isorast-12.jpg
Jag var inne på att släta ut med spackel/kakelfix eller motsvarande (förslag?) och sen skruva/limmadit skivorna. Min pappa sågade förslaget direkt och sa att så gör man minsan inte på byggen, då sågar man till kilar och bygger upp med masonit etc.
Kan ni ge mig några förslag på hur jag skall göra?
Produkter som diskuteras: "skruva mdf"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
Har för mig att svärfar som är snickare föreslog samma metod som din pappa. Våra snickare hade bara tryckt dit smygarna vilket resulterade i att det glipade mer eller mindre överallt, vilket sedan fick göras om. Jag tror att de då också använde samma metod som din pappa om min svärfar föreslog så det borde fungera och det är väl en relativ enkel lösning.
Bakspika ihop smygarna,sätt dit smygarna och kila så att dom blir raka,sen skummar du fast smygarna,inga spikmärken och sitter fast ordentligt
Jag hade nog gjort som fönserpåven, fast istället för skum hade jag nog valt några tuber Sikaflex AT Connection. Sitter som pesten men blir inte lika dunderhårt som sättlim/PL400
Jag tror fönsterpåven vet vad han pratar om, han menar givetvis inte att man skummar runt hela smygen utan ett par klickar skum i hörnorna räcker för att det skall sitta.arro66 skrev:
Själv använder jag mig nästan alltid av salningsspår. Smygar ett fönster på knappt fem minuter oavsett djup på fönstersmyg.
En smyg/salning i MDF som skruvas (ja det finns långa skruv) genom smygen mot fönstret gör att det sitter som berget. Sedan lister runt om.
Utifrån bilden med det "ruffliga" utseendet hade jag limmat en OSB i överkant och sedan putsat fram smygarna runt om.
Utifrån bilden med det "ruffliga" utseendet hade jag limmat en OSB i överkant och sedan putsat fram smygarna runt om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden