1 447 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Lås, vad ska man ha?
Jag och min sambo har precis köpt ett hus. Huset är byggt -69, och det sitter idag patentlås i huset. Jag vill inte kunna riskera att låsa in nycklarna i huset, så vi kommer behöva byta alla låsen, inte bara cylindrarna. Då är ju frågan, vad ska man ha för lås? Hakregel eller vanliga? Och framför allt, vad kostar dessa? Behöver 4 st.
Om man sätter in hakregellås, är det bara att borra upp dörrkarmen (heter det väl?) för att själva hakregeln ska få plats?
Även dörrarna är original från -69. Skall man satsa på att byta dessa oxå? Eller ska man bara sätta "pinnar" i ryggen på dörren så att det inte går att lyfta av den från gångjärnen?
Åsikter och rekomendationer mottages tacksamt, även prisuppgifter på vad det kan tänkas kosta.
Om man sätter in hakregellås, är det bara att borra upp dörrkarmen (heter det väl?) för att själva hakregeln ska få plats?
Även dörrarna är original från -69. Skall man satsa på att byta dessa oxå? Eller ska man bara sätta "pinnar" i ryggen på dörren så att det inte går att lyfta av den från gångjärnen?
Åsikter och rekomendationer mottages tacksamt, även prisuppgifter på vad det kan tänkas kosta.
Svår fråga att svara på... Jag skulle nog kontaktat en låssmed som fick kika på ett nytt system. Inte så lätt för en lekman (vilket jag förutsätter att du är) att byta ut allt och få det att passa samt fungera tillfredsställande.
Om din dörr är som vår, dvs orginal, så kan det vara läge att fundera på en helt ny dörr när du ändå håller på. Jag ska byta vår i höst innan vintern slår till med full kraft, för trots dubbla gummilister drar det kallt som attan från den vintertid.
Som lås kommer vi att installera ett Assa Cliq Max, som har elektroniska nycklar, vilket gör att du lätt kan spärra bort en nyckel själv, ifall den kommer på villovägar.
Som lås kommer vi att installera ett Assa Cliq Max, som har elektroniska nycklar, vilket gör att du lätt kan spärra bort en nyckel själv, ifall den kommer på villovägar.
Köp ny dörr!
Välj ett lås som har de funktioner du söker, inte många tjuvar som tar sig in den vägen iaf.
Men ett enklare kit med ASSA connect och inte 5 eller 7-stift nycklar.
http://www.assa.se/sv/site/assa/Kundtjanst/Konsument/Konsument2/?groupId=3643&productId=254455
Men med annan cylinder.
Välj ett lås som har de funktioner du söker, inte många tjuvar som tar sig in den vägen iaf.
Men ett enklare kit med ASSA connect och inte 5 eller 7-stift nycklar.
http://www.assa.se/sv/site/assa/Kundtjanst/Konsument/Konsument2/?groupId=3643&productId=254455
Men med annan cylinder.
Klicka här för att svara