H
halloy: Tack för era svar. Väggarna är konstuerade på följande sätt: panel som är inskjuten i hörnreglar och varandra. Därefter har två reglar satts diagonalt och spikars fast i varje panelbräda.
5 svar · 11,0k läst
·
V
verktygsgurun: Varför inte såga upp valvet ? Och sätt i en pardörr. Det är det enklaste och billigaste sättet.
1 svar · 7,3k läst
J
JAR: Jag köpte nya fönster och altandörrar till kök och vardagsrum från villafonster.se Är mycket nöjd med dom. Och vad jag förstår så har dom även mycket bra priser efter att ha kollat runt en del. Priser finns på hemsidan.
2 svar · 2,8k läst
M
mulpac: [citat] Ta en ficklampa eller något som reflekteras tydligt i fönstret. Titta på reflektionen av ficklampan från sidan. Är det tre glas i fönstret får du tre tydliga reflektioner. Tittar du riktigt noggrannt ser du att varje reflektion egentligen är dubbel, eftersom ljuset reflekteras mot båda ytorna på varje glas. Dessutom syns några svagare reflektioner där ljuset reflekterats flera
1 svar · 10,4k läst
P
petertl: Tack igen. Får försöka få till någon sorts plattform att stå på. Vill ju inte tappa fönstret, vare sig inåt ner på handfatet eller ut och ner på marken!
7 svar · 10,1k läst
K
Kjell_G: Hittade en företagssida om borstavarna http://lavtox.se/produktinfo.htm Kjell G
7 svar · 8,2k läst
·
C
coss: Hej jag spånade mycket på detta men det blev en dooria hos Fredells. visst det kostade några kronor men jag hade aldrig fått det så bra som det blev på egen hand. Men jag köpte dörren hos Ekkesiöö då deras var både hemma och billigare.
3 svar · 21,1k läst
·
V
verktygsgurun: Det har ingen betydelse hur långt ner foderna går nedanför fönstret, jacket i foderna blir inte annorlunda för det.
15 svar · 8,4k läst
B
bränski: tycker ni verkligen att det funkar med dom där "självputsande" fönsterna? dom blir ju inte ajax rena precis. jag hade nog inte lagt pengar på det alls. hur illa sitter dom till då?
7 svar · 4,0k läst
L
lediablo: Prismässigt blir Elit Complete Alu med u 1.0 och spröjs, persienner & ventiler billigare än motsvarande SP balans dito. Det beror nog på vår säljare och ett litet fabriksstöd då vi har elit ytterdörrar sedan tidigare. Vi kör på Elit. MVH
8 svar · 3,2k läst
H
Helen mT&S: Det finns ju hemma så det kan jag prova.
6 svar · 2,5k läst
Apprentice
Apprentice: Räkna på vilket som blir dyrast, en limträbalk för avväxling eller byta fönstrena...
3 svar · 942 läst
K
_KirderF_: Hej Letar efter fabrikant på min garage port. Har leter som en tok på nätet utan resultat. Här kommer en bild på vad jag tror är logan som återstår Mvh F
0 svar · 829 läst
·
A
almovc: Hej, Vill bara varna alla där ute för europafönster/Deboss. Köpte fönster av de förra året! Verkade proffsiga till en början men sen så: -förseningar med leveransen på flera veckor -en del av leveransen var fel -fönsterna ej korrekt inställda och de lämnar inga instruktioner på hur man skall göra -de "lämnar" en 20 årig garanti på fönster om man smörjer regelbundet men de
0 svar · 1,9k läst
W
Wotan9: Beroende på vad det sitter för gångjärn osv, så kan det mycket väl finnas dörrar som passar. Det som menas med gammal standard är att dörrbladet är M20=1925mm alt M21=2025mm. Dessa är med ett så kallat mellangångjärn. Dagens standard är 1940 alt 2040. Som sagt, beroende på gångjärnen så kan en dörr med gamla standard passa in. På de brädgårdarna med lite kunnigt folk och
3 svar · 5,7k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Vart får man tag på en förrådsdörr i måtten 10x19 eller 10x18,5? Är det specialbeställning eller kapning som gäller?
0 svar · 2,6k läst
M
Moltas: Tack. Det kändes lite overkill innan men man vill ju att de ska sitta kvar också.
2 svar · 2,0k läst
J
Jan-Å: Vi har putsad fasad och därför inga foder men med träfasad låter det som en knepig lösning att få till både snyggt och ffa funktionellt. Men om man sätter fönstret "längre in" som "verktygsgurun" skriver då kan ändträt på panelen sluta mot smygen, kanske. Men snyggt? nä det tror inte jag. Får man fråga varför Ni väljer en sån lösning? finns det nån bild rent av för jag kan
2 svar · 7,4k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Jag skulle placera den nära ena sidan för att maximera utnyttjandet av utrymmet innanför. Hellre en lång vägg än två mindre.
1 svar · 3,3k läst
S
supryl: Köpte förra sommaren två förrådsdörrar på jemofix (ja ja jag vet..) till en bod vi byggde. Bygget drog ut lite på tiden så jag hann bara grundolja och grundmåla dörrarna då. Nu i våras när jag fortsatte målandet så dagen efter de var målade med "slutlig" färg, vinröd nyans så hade de slagit sig. Båda dörrarna är som en båge som bukat inåt. Glipan uppe och nere är en cm,
0 svar · 2,7k läst
·
V
verktygsgurun: Har det gått 8 månader samt att du vattnade är det lugnt. Bra gjort !
17 svar · 9,2k läst
V
verktygsgurun: 1. Du får justera ytterdörren genom att justera sidoljusena.Även om de är fasta går det att justera lite och det brukar inte vara några problem. 2. Behövs ingen tjock plåt räcker med 0,8 - 0,9 plåt. Plåten kläms ju mellan överljus och ytterdörr/sidoljus. (Plåten går ju inte att böja i den riktningen) Du behöver egentligen ingen plåt men för att slippa få fula synliga skruvar
3 svar · 6,9k läst
J
johangustavandreas: Hej, Är på jakt efter två fönster fasta alu el pvc 11x7 till garaget. Finns det inget ställer som har stora lager med fönster i området? Så man kan åka och hämta? Tacksam för tips?
0 svar · 1,3k läst
B
bränski: nu är det redan isatt dorma lås i ytterdörrarna, kanon fint... dock inte hakregel..
3 svar · 1,8k läst
K
Kjell_G: Aha, bra. Och tur att jag justerat klart då =D Kjell G
20 svar · 42,9k läst
·
V
verktygsgurun: [citat] Varför använder inte fler tillverkare 2 glas istället för 3 glas om så är fallet. Mindre materialkostnader...och tänk så glada alla Snickare/fönstermontörer skulle bli ! 30% lägre vikt hade sparat många ryggar...
2 svar · 5,2k läst
J
jessica_peter: Använd någon annan! Vi fick idag beskod om framskjuten leverans med nästan 2 månader, vi beställde för 10-11 veckor sedan och fönstren skulle lastas ut i slutet av denna veckan. Ny leveranstid skulle bli i slutet av augusti!!! Vad säger man? Opålitliga är ju bara förnamnet.. /Peter
1 svar · 5,1k läst
V
Vringhed: Min ytterdörr är från 1964 och har tre infällda glasrutor. Jag har tagit ut glaset för att renovera hela dörren. I höstas satte jag tillbaka de yttre glasen och tätade runt dem mycket noga. När det blev kallt ute, blev det kondens på insidan av glasen - vilket jag liksom hade glömt var väntat. Jag insåg att jag inte vet hur jag skall göra och där har arbetet avstannat. Jag
0 svar · 1,6k läst
D
dextrocell: [citat] Precis, dessutom tror jag att det råder ett litet missförstånd angående artikeln i sydsvenskan, att tjuven borrade ett hål i fönsterbågen och lirkade in en ståltråd och lyft av hakarna. Det är ju helt omöjligt att dyrka ett lås från utsidan på samma tillvägagångssätt. Hade det där fönstret haft ett fönsterlås så hade tjuven nog inte kunnat borra ett hål och "lyfta"
10 svar · 11,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Har beställt Dorma Duo från Bysmeden, hittade inga cylinderringar och liknande så det kollar jag efter lokalt.
10 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.