Jag har byggt en friggebod, och har just insett att jag monterat frontgaveln spegelvänt, så att dörr och fönster bytt plats. Nu har jag problem med att de slår emot varandra om man öppnar båda samtidigt.

Så jag funderar på lösningar. En är att hänga om fönstret. Är det svårt att lossa och montera om gångjärnen? Jag tänker mig alltså att vända upp och ner på fönstret för att inte göra det ska bli märken på den ända som öppnas. Sen måste jag ju då vända upp och ner på gångjärnen också.

Är det inte lättare att lossa hela fönstret och byta plats på dem. Gör om gör rätt :-)

verktygsgurun skrev:
Är det inte lättare att lossa hela fönstret och byta plats på dem. Gör om gör rätt :-)
Det är ett fönster och en dörr. De kan inte byta plats med varandra.
Inte heller kan jag bygga om gavelväggen eftersom det är knuttimrat.
Men jag har tittat på fönstret och det verkar inte alltför krångligt att vända på.

Redigerat:
Har man inte alltför höga krav på finish kan man göra nya försänkningar till gångjärnen med ett stämjärn. Det har jag gjort några gånger, men det finns säkert bättre metoder. Du måste i alla fall skaffa nya gångjärn. Oavsett om gångjärnen sitter uppochner eller rättvända så lyfter du bara av fönstret när gångjärnen sitter på rätt sida. Sitter de på fel sida så delas gångjärnen när fönstret rör sig nedåt.

Erik

Avemo skrev:
Har man inte alltför höga krav på finish kan man göra nya försänkningar till gångjärnen med ett stämjärn.
Den trevliga överraskningen när jag inspekterade fönstrets konstruktion var att det inte var några försänkningar i träet, bara ett spår. Det var ett relativt enkelt fönster.
Avemo skrev:
Du måste i alla fall skaffa nya gångjärn. Oavsett om gångjärnen sitter uppochner eller rättvända så lyfter du bara av fönstret när gångjärnen sitter på rätt sida. Sitter de på fel sida så delas gångjärnen när fönstret rör sig nedåt.
Jag fattar inte. Jag vänder upp och ner på fönstret. Därför måste jag också vända upp och ner på gångjärnen så att fönstret inte ramlar ur.

tio_Pepe skrev:
Jag fattar inte. Jag vänder upp och ner på fönstret. Därför måste jag också vända upp och ner på gångjärnen så att fönstret inte ramlar ur.
Fönstret ramlar ur även om du vänder gångjärnen uppochner. Du behöver gångjärn som är hängda från andra hållet.

Erik

Avemo skrev:
Fönstret ramlar ur även om du vänder gångjärnen uppochner. Du behöver gångjärn som är hängda från andra hållet.

Erik
Hm. Jag börjar fatta att det inte blir likadant om jag vänder upp och ner på gångjärnen. Den delen som satt på fönstret hamnar ju på karmen.

Men jag fattar inte varför fönstret skulle ramla ur.:S När jag säger att jag vänder upp och ner på fönstret så menar jag alltså inklusive karmen.

Jag vet det därför att jag en gång försökt använda vänsterhängda gångjärn till en högerhängd dörr. Det gick inte. Om man spegelvänder bitarna så att hålens försänkning ligger in mot karmen i stället för ut mot skruven så kan man hänga på fönstret, men eftersom gångjärnet inte är gjort för det så går det troligen inte att stänga fönstret om du gör så. Det kanske går att bocka om dem en aning, men då börjar det bli fråga om stor arbetsinsats för ett dåligt resultat. Gångjärn är inte så dyra.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.