Fönster & Dörrar
Matti_75: Gå till din lokale bygghandlare så fixar dom en dörr till dig. OBS ej lågpris varuhusen.
PerPost: Jag har idag en pardörr 14- 21. Utanför den här dörren har jag ett glasat rum med stora glaspartier, lyftskjutdörrar och glasdörrar. Det är 3-glas energiglas. Vattenburen golvvärme finns också. Den här delen är en utbyggnad på det ursprungliga huset och innifrån huset kommer man via altandörren. Jag vill ersätta den befintliga pardörren med en skjutdörr som helt skall skjutas in
Segge: Nu är vi på spåret igen, en vattenläcka senare :@ Jag och sambon kan inte riktigt enas om fönstret åvanför blandaren, det mindre till vänster sett utifrån. Förslag 1: Fönstret flyttas 200mm mot det större samt blir 400mm mindre i höjd, överkant ligger i samma nivå som det större. Fönstret ligger då inte mot teglet utan det blir till att sätta träpanel. Egentuellt kompletera
verktygsgurun: Jag hade drevat med plastad drevremsa. Du kanske kan komma att få efterjustera fönster och dörrar efter ett tag eftersom det är ett nytt hus och kanske inte riktigt "satt" sig ordentligt ännu. Skumma går fort men att dreva när man har bra förhållanden som det är i ett nytt hus går oxå väldigt fort.
FredrikR: Behöver man ha kvar kilarna, eller fyller dom bara funktion medans karmen passas in och monteras?
Barkis: du slipper några hundra procent påslag på priset om du hoppar över svenska återförsäljaren och det gör varken till elle från på kvalitén :D men endast en dörr skulle inte jag orkat med besväret, kostar med frakt och annat bök också
frohike: Det finns det inte.. En innedörr är för klen för att klara en sådan typ av spärr
Bezt: Du menar som i Demolition Man? http://www.youtube.com/watch?v=RnyhkBU1yaw
BigGitt: En kompis har ett nytt hus med Skaala fönster. Vill montera in persienner. Problemet är att dessa är vinklade i både fönstret som i karmen. Hur bör dessa monteras? Eller ska man skaffa guider och montera dom? Men i så fall var? Det finns 3 alternativ. a. i själva bågen (den rörliga) som grönt b. i karmen som gul c. mellan fodren som grå. Hur bör man göra? Ska man klippa själv eller
Stefan Bengtsson: En 4 mm tjock glasruta väger ca 10 kg/m². En 2 - glaskassett väger alltså ca 20 kg/m². 1,8 * 1,8 = 3,24. Så glaset väger ca 65 kg. Under förutsättning att det handlar om 2 * 4 mm glas vill säga.
meckis: Anledningen till imman är att det just är - Englas. glaset är ju jättekallt pga ingen innesluten stillastående luft som man har i 2glas. då kommer det garanterat att fällas ut en massa vatten pga den fuktiga luften som kommer från sovrummet o när ni duschar. Vi har 2 enkelglas kvar i huset, dom är de enda som får kondens på sig när man duschat, alla andra kopplade 2glas har ingen
ZeroX66: Har kollat bastudörr, men hittar inte något mått som passar. Lite udda dörrmått kanske. 190x90cm Om man bygger en egen dörr så kan man ju använda lite tjockare plast. Finns det repfriplast?
Ahlbom: [citat] Alldeles för tjocka och klumpiga om det skall vara i ett gammalt hus! men det är bara min åsikt :)
Titan123: Har 9 st innerdörrar med gamla standardmått som nu behöver fräschas upp, har någon tips på hur man lätt kan göra detta?Vad kostar sprutlackering? Hade gärna köpt nya vita släta på byggmax men de stämmer inte med höjdmåttet samt placering av gångjärn eller handtagstrycket.
RoTe: Ok, bör jag även täta fönstret som har så pass bra passform mellan karm och båge att man inte ser springan? Blir en himla tunn list då...
anjovi: Tack för tipset med Duracoat....jag har läst om det på nätet och det verkar intressant, Jag förstår inte heller varför vi inte får färgen att hålla. Det är nydränerat runt hela huset. Jag har varit många vändor hos färghandlarn....men färg verkar inte vara lösningen...
zno: [citat] Jag kan försäkra dig om att fogskummet applicerades vid monteringen och inte vid ett senare skede. Såvida inte snickar'n smugit sig upp på taket en tid efter bygget och sprutat dit det... :P
Romantica: Är en av dom jag har beställt katalog av:D Har även beställt kataloger från Y-te, Jvk och Gebo. På hemsidan verkade Gebo intressantas, men får se när katalogerna kommer. Utöver det så kommer en lokal snickare hit i morgon och lämnar en offert.
kedjehusspekulant: Hej! Jag håller på att inreda vårt garage för andra ändamål och till ett badrum och arbetsrum kommer vi använda takfönsterkupoler typ CFP från VELUX eftersom taklutningen bara är 9 grader.. Nu har snickaren monterat dessa och plåtslagaren håller på att klä in dem med plåt. Ska ha falsat plåttak. Medan plåtis höll på att sko in kupan så kom en rejäl störtskur och de flydde
Stefan_hallsberg: Aluplast 4000 är fyra kammare, den som heter 6000 har 6 kammare. allt under 5 kammare isolerar sämre. 6 kammar blir lite större och klumpigare men isolerar en aning bättre. Håll koll på att det finns en energimärkning i glasen på den du beställer av. Finns många leverantörer som inte har detta vilket gör det svårt att energideklarera huset när och om du ska sälja i framtiden.
henrikgran: blir det vatten stående där? funderar på om du har ordentligt fall på karmbottenstycket
verktygsgurun: [citat] Citerar mig själv.... Men ack så fel jag hade !! Det var ju till en husbåt....Häftigt !
frohike: Ditt bolag kommer troligen att säga att det skall vara låst. Inget mer, men det hänger lite på värdet man skall skydda. Om man har ett krav och inte uppfyller kraven så kan man få nedsatt ersättning vid inbrott exempelvis.
Nimajneb: Efter injustering så körde vi en klick fogskum från Biltema i varje hörn för att ge extra stabilitet och undvika ev svällningsproblem. Att påstå att plast fönster alltid är bättre än Trä/Alu och att den Svenska byggtraditionen är åt h....e och dessutom i fetstil var bland det mest sorgliga jag läst på flera år. Det finns absolut hus där plastfönster är bra lösningar men om
Marcus J: [citat] Om du inte har tillräckligt bred springa mellan dörr och karm, kanske dörren måste riktas upp/justeras innan blecket sätts på plats. Ta inte illa upp, men fråga inte så mycket när du kontaktar ASSA. Beställ bara ett nytt bleck, och se om det är någon skillnad mellan det gamla och det nya. Om det nya är tunnare så är problemet kanske löst. Om inte; kontakta ASSA på nytt
Maggy: Wow! Tackar allra ödmjukast för hjälpen. 20% på beslagen hos Nima också... hittade på Jula till slut men de kostade ju 399kr st. 2 hängrullar och en skena blir ju 1200kr! Lite för dyrt...
PeGe: Mitt hus är byggt 1970 med en liknande konstruktion. Alla karmar, fönster som dörrar, ute som inne är integrerade med stommen. Jag tog hjälp av en snickare men han såg det inte som något stort prob. Alla fönster var relativt stora så jag måttbeställde PVC-fönster som passade inuti de gamla "karmarna". De nya fönstren blev alltså lite mindre men det gjorde inte mig något. På något
verktygsgurun: [citat] Även träfönster kan fås i vilken färg man vill, fönster kan även fås tvåfärgsmålade med tex röd utsida och vit insida. Svart utsida gillar inte tillverkare av dörrar och fönster pga att de inte kan garantera färgbeständighet samt att de absorberar värme ganska mycket och virket kan slå sig/Torka ut fortare.