Jag har nyss tillverkat ett antal slagportar till garaget med ganska kraftig ram runtomkring och kommer att fylla dem med cellplastisolering 2*40 mm. De kommer att kunna öppnas och stängas via elektriska ställdon och radio. Det jag inte har hittat någon riktig lösning på är en säker låsning. Ställdonen är visserligen självhämmande till viss del, men sitter ju bara i överkant av portarna och det finns då en risk för att ovälkomna gäster kan börja bryta i den nedre delen av portbladet. Jag skulle vilja låsa varje enskilt portblad både upptill och nedtill med någon slags kolv som manövreras på elektrisk väg, alltså ett slags motorlås fast till en rimligare kostnad. Jag är beredd på en del "meck" men behöver få något som kan utföra rörelsen med en slaglängd på ca 30 mm och vara relativt stark eftersom jag tänker mig en något konisk kolv som ser till att dörren verkligen dras in de sista millimetrarna mot anslagslisten så det blir tätt. Jag har inte tänkt mig att man manuellt skall kunna öppna låset utan bara via radiostyrningen.
Någon som har idéer kring detta?