Fönster & Dörrar
Felde: Hej alla, Ville bara meddela att jag nu änterligen haft möjlighet att ta loss låsen och rengöra dem. Det fungerar ypperligt och inget som behövde bytas. Tack vare forumet och er hjälp så har jag sparat flera tusen. Stort tack! :-)
bonnier: Ja, innerglaset skall det vara. Tror nog att det är lönt att byta, jag har märkt skillnad när jag har gjort det.
Jormby: Hur fungerar dessa fönster? Isolerar de sämre på vintern eller kan man få dem att ta tillvara på solenergin då? Brukar det vara väldigt dyrt?
Dr Fozz: Blev fönster från www.Villafönster.se , Villaplus+ i Alu. Billigast med marginal nu när de har kampanj. Dessutom snabbast (utlovad) leverans. Ska bli intressant att se hur bra kvalité de har.
janolena: Kolla med Drömfönstret som tillverkar runda enkelglasfönster ortoligt billigt, vet inte något om kvaliten. Jan
frohike: Nytt ligger på lite över 2000 kr för assa. Så lite billigare är det.
lego: Vi har för avsikt att byta ut vår altandörr och fönstren på sidan och sätta in vikdörrar. Vi vill självklart ha grejer av bra kvalitet, med hög säkert och bra isolering. Öppningen är 2.7m, med möjlighet till utökning om det behövs. Vilken fabrikat rekommenderas?
AXS: Det kan gå att byta ut glasrutorna. Har du bild på fönsterna?
Patrik_N: Får ta i kolla med där jag köpte, även om det tagit 3mån för mig att få "tummen ur" och börja montera.
Gusten87: Kan också rekomendera Assa code handle! Helt suveränt att låsa med ett knapptryck och låda upp med en sexsiffrig kod :)
daugaard: Har du kollat så den inte är låst :) prova att rycka lite i dörren o trycka på den medans du trycker på handtaget upprepade gånger.
andersmc: Du kan gärna berätta vad som hänt ändå. Om du nu fått rättelse så är även det intressant information.
Fliken: Har precis fått mina nya fönster monterade. Vilka när jag städade av upptäckte ganska många små skador, repor och hålskador där färgen blivit intryckt. Säljaren kommer på onsdag så jag kommer framföra detta då, men vad kan jag förvänta mig. Byta ut, spackla, måla om ? Någon som har erfarenheter? Mvh David
mikene: Om det är ett Hajom-parti, skruvar du loss listen som sitter i överkant mot dörren när du ställer dig i öppningen och tittar rakt upp. Sen är dörren lös och kan tippas lite och lyftas av.
pallepäreland: Hallå alla jag har monterat för en hel del fönster jag kan ge dig ett råd ang skaala fönster det är köp för fan inte innåtgående fönster även om säljaren säger det typ när vinden ligger på så blir det tätare bla bla om du bor i villa så är det dumt och när man monterar dom så den karmskruven i mitten är man nästan tvungen att "spänna " ut mer för annars gnisslar det i
mattias.tiaz@home.se: Ny uppdatering, hade besiktning av en oberoende besiktningsman igår, han ansåg också att det är felmåttat och felmonterat. På resterande 18 fönster fanns det även X antal anmärkningar på monteringen. Byggföretaget anser fortfarande att de inte gjort fel. Väntar fortfarande leverans av 2 fönster från dem. Undrar när denna "soppan" ska ta slut.....
frohike: Ja.. Kulorna går att borra ut.. Är kulan 4 mm tar du ett 3-3,5 mm borr och kör, så kommer de att åka med ut rätt lätt.
frohike: Bilder säger mer än tusen ord. Kan du ta bilder på hur hålet ser ut med pinnen, hur kortsidan ser ut dvs där spanjoletten sitter samt en bild på dörrbladet från insidan. Låset är borta helt eller?
Nord64: Så här ser de ut. Vad tror ni om de ? [bild] [bild] [bild]
Mieron: Vi bytte fönster nu i höstas till just allmogefönster och är riktigt nöjd. dock så började vi rätt så tidigt under sommaren med offerter men det dog ut litegrann då annat ville ha mer uppmärksamhet. Dock så fick jag ett mail från just bygghemma om lagerrensning på sensommaren och offerten blev nog 15-20% bättre än under våren. Vi valde aluminium och de ser helt OK ut.. Har även
verktygsgurun: De bytte plattform under förra året, kanske de inte bytt i utställningen? Det kan vara 18mm in och inte 20mm som jag skrev tidigare men de mm kan inte ha någon större skillnad .
exumed: Tackar för era svar. Jag kommer att göra så här: 1. sätta en regel ovanför öppningen och skruva fast den i alla "plankor" så att dom inte förskjuts när jag tar upp hålet. 2. Sätta dit en balk, som jag ritat ( den röda ) för att vara på den säkra sidan. Vore ju trist om nått skulle gå snett. På sikt ska hela denna vägg bort (2-3år), då hade jag tänkt ta in en firma som får
henrikgran: Om 10-15 år när fönstren behöver renoveras kan det ju vara skönt att kunna hänga ner dem
Mieron: Satte våra i liv med panelen för att ger en klart härligare innemiljö med bara smygar som fönsterbänkar. Enda problemet med det var att väggarna på huset lutade lite men med lite korrigering på fodren så funkar det fint..
9-5: Tack, bra förklarat, jag hade en bild av jag skulle få det helt öppet med skjutdörrar en varm sommardag :S. Tredelad skjutdörr blir nog bättre då... Har tittat vidare lite, Hajoms verkar mycket bra. Någon som har erfarenheter av Fönsterbolaget/ERA-fönster?
S-Man: Hej. Jag befinner mig lite i planeringsstadiet för att sätta in en altandörr i vårt kök. Jag undrar om någon här kan ge en uppskattning på hur mycket ett sånt jobb skulle kosta. Jag bor i ett hus byggt 1940, tegelstomme med luftspalt och puts utvändigt. Det är på en av kortsidorna dörren ska sättas in. Jag har tänkt mig en 90cm bred dörr. Är det någon som fått ett likadant jobb
Mikael_L: Ju längre ut, desto bättre för byggnaden och sämre för det estetiska. Mina har fått alldeles för litet utstick, men det ser rätt OK ut. :) Jag kan mäta om du vill. Men jag skulle vara nöjd med 28mm. :) (Fast det är för litet enligt AMA) Ett par länkar att läsa,om du ids. Jag har inte kollat dom själv i någon större grad: http://www.so-produkter.se/documents/hjalpreda_hus_ama.pdf
RHB: Insynen kan jag inte göra så mycket åt, det är en ganska diskret på baksidan. Det enda jag kan göra är att förbättra belysningen, vilket också står på "att göra listan". Så mitt primära mål just nu är att förbättra det fysiska inbrottskyddet, så att det åtminstone inte går att ta sig in alltför enkelt. Kommer senare också att installera larm, tänker mig att det ska vara