T
Tosun: Har köpt 7x21 dörr och karm.Får ej plats med tröskeln.Om jag returnerar dörren till en 7x20 och kanske kapar karmen lite i överkant,skulle det funka?Eller måste även karmen va 7x20?
3 svar · 3,5k läst
B
bjornlind: Jag visar lite bilder på bygget av mina spegeldörrar (ytterdörrar) i en annan tråd, som kan läsas om intresse finns. Här kommer en bild på en innerdörr från fritidshuset. Ramen är vad jag kan se inte byggt av vändlimmat virke. Den har å andra sidan bara hängt där i drygt hundra år så.. Bilden visar övre hörnet och det går att se kilning av tappen och även pluggningen. [bild]
13 svar · 23,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Det kommer passa.
3 svar · 3,5k läst
Snailman
Snailman: I nåt att programmen 'grand designs' så gjorde de krökta fönster, var nåt fabriksbesök med i programmet oxå... säg till om du vill att jag ska leta lite, tror jag har alla programmen nånstans...
2 svar · 2,3k läst
·
nino
nino: så blev det i ett nybygge jag var med på, han som byggde huset var även den som ritat huset och han jobbar även heltid med att rita hus så det är nog lätt att göra tankevurpa
20 svar · 9,0k läst
nino
nino: vattenburenfärg, som istortsett alla färger är idag, måste ha +grader och helst många annars fryser färgen Att det blir _lite_ skavanker på fönster får man nog leva med, men avskavd färg är inte ok. Jag tycker du ska hålla inne med kanske 500-1000:- / fönster tills det blir vår och dom kan måla när det är +grader dygnet runt.
13 svar · 1,4k läst
Matti_75
Matti_75: Stålrör är bra men ful. Trädörr är finare men båda fyller samma funktion vid lika brandklass.
3 svar · 1,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Som vanligt rekommenderar jag RM-snickerier. Det kan i princip göra allt som kan ritas på ett papper. Det kostar dock om man ligga på topp. www.rm.se (Nej, jag har inte provision från dem. Bara fruktansvärt nöjd kund)
2 svar · 1,3k läst
M
mounte: Hej, vi håller så smått på med kök och tillhörande vardagsrum samt matdel. I vardagsrummet i nuläget så finns en altandörr och två fönster till vänster om dörren (totalt ca 200cm). Vår tanke är att byta ut detta parti och förlänga det lite till ytterligare till vänster för att bli ca 240cm totalt och glasa in det med antingen vikdörrar eller skjutdörrar, totalt blir ytan ca
0 svar · 2,4k läst
B
beque: SBH: Du har helt rätt. Själv har jag mätt och varit till grannen och frågat efter den offert dom tagit när dom beställde fönster (för att se mått). Om montörerna avviker från dessa två så får dom förklara sig =).
6 svar · 1,2k läst
T
thomasx: Ta bort fönsterfoder och innervägg/tapet runt den del där det nya fönstret skall vara, så man ser hur det ser ut där det ska sågas i betongen.
16 svar · 1,9k läst
K
kacke_: Är det ett öppningsbart fönster finns ingen anledning att montera ur glaskassetten. Då hänger man ju bara av bågen och sätter in den i den nya karmen. Inga som helst problem på en byggplats.
23 svar · 3,5k läst
B
SBH: http://www.velfac.se dessa tycker jag. helt i trä skulle jag inte rekommendera.
7 svar · 2,2k läst
F
frohike: Nja.. hakregeln är absolut inte bortkastad varken i tid eller pengar. Ser man tillbaka skulle slutbleck monteras så att de hade stöd mot regeln bakom karmen. Men när hakregeln kom så tog man bort skruvarna som tidigare slutbleck använde. Hakregellåsen klarar kraven utan skruv i slutblecket. Givetvis är det bra att förstärka så att kamen ej kan flexa, något som givetvis höjer
10 svar · 3,3k läst
J
jenhan: Gå till ett specialsnickeri, t.ex. Hässleholms snickeri (om du bor i dom trakterna), Vet att dom gör såna jobb. Dom måttanpassar så det funkar o du inte behöver byta allt, utan endast bågen.
3 svar · 5,4k läst
B
baljbalj: Hej! Har en gammal innerdörr som efter lite renoveringar i närområdet helt enkelt inte kan öppnas längre (den tar i en annan dörr). Jag tänkte ersätta den med en Dooria Addera Skjutdörr och har i princip ett hål som är 80x203cm+ en ren väggyta. Har någon monterat en sån dörr? Enligt monteringsanvisningen är dörren anpassas för ett hål som är typ 150x204cm. Jag har tänkt att
0 svar · 2,2k läst
S
SBH: bottningslist bara om du ska lägga fog runt fönster
4 svar · 2,5k läst
D
daugaard: från några mm upp till några cm glapp är bra.
3 svar · 3,7k läst
G
Ghia64: Jag har nu varit i kontakt med Kaerrmann. Priset för en fönsterkasset låg på ca 8000:- här, så det var en viss skillnad. Vi fortsätter letandet. :-)
7 svar · 2,8k läst
B
Boan: Westcoast Windows har ju dolda beslag, de har dessutom en mycket större del alu i sina fönster, inte bara en beklädnad... U-värde går beställa i olika nivårer. de ligger prismässigt som Elit tror jag, de är ju inte så "stora" som Elit, men det jag har sett av dem är jag nöjd med, blir såna nu när vi ska sätta in några nya fönster, har Elit på allt annat innan.....
10 svar · 9,4k läst
K
Knabbjolf: Tjo. Detta e klart men gjorde så härna. Satte fönsterna först, sedan foder, kilade in fönstret, försökte kila fönsterna med vanliga fula köpta plastkilar men det är total hjärnblödning, endast träkilar som har friktion mot en plastram eller hur ? så ut o yxa till kilar, tog en öl, drog fast karmen när fönsterna gick att stänga med torxträskruv rätt genom ramen(som karmskruv),
3 svar · 8,4k läst
F
fönsterpåven: Och hur funkar det med garantier.........?
25 svar · 6,6k läst
·
D
darkg: Äh, det blir lite "snyggare" men med karmen kvar blir det lite "charmigare" :-) fick lite panik för att tapetsering och golv är på ingång bara. Bra ändå att veta inför framtiden, tack.
3 svar · 4,4k läst
M
mgunnars: Tack för snabbt svar! Mailade precis låskompaniet.se fick trots dygnets sena timme svar med en gång (!). Där kostar de 10 kronor styck så det blir fin fint. God Jul och tack igen!
11 svar · 13,2k läst
·
B
BerraSWE: Vad jag förstått så är det att fönstret isolerar för bra, har man u-värde närmare 1,0 så kan detta fenomen hända. En säljare avrådde från att köpa fönster med för lågt u-värde om man bor nära kusten. Hade själva imma en period i höstas, i Oktober, då det var kalla mornar och fuktigt i luften, då såg det nästan ut som det rann från rutorna. Nu är det ingen imma alls vid
11 svar · 21,8k läst
thomas33
thomas33: Inte precis som du tänkte dig, men det finns Variozone persienn. Den fungerar så att hela persiennen är nere och sen kan 12 sektioner stängas stegvis nedifrån. http://www.kirsch.se/produkter_se/produkter_persienner_se [bild]
1 svar · 1,7k läst
oobum
oobum: Jag skulle gärna höra om någon har tips/erfarenheter av luckor som har bra skydd mot blåst utifrån, nu står våran ibland vidöppen pga blåsten.
8 svar · 8,4k läst
Ö
öringen: Fler erfarenheter? är man för optimistisk om man tror man klarar sig runt 50 000:-
3 svar · 2,2k läst
C
charta77: [citat] Min tanke var ett snöre med en vikt i slutet som jag träder genom en ögla på dörren. Ungefär som de stålpinnar med en fjäder i slutet jag har sett på garagedörrar/altandörrar, vikten på snöret gör så att det håller sig på rätt sida av dörren. [citat] Hur menar du då? Sent from my ST18i using Tapatalk
5 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.