Har försökt byta ut låset på altandörren, problemet är att jag inte på något vis kunnat få bort sprinten, och det är den som blivit avrundad plus att den glider in i dörren.....

Det är en altandörr med treglas, och jag har försökt öppna upp den från sidan, men se då sitter sprinten fast vilket omöjliggör det hela!
:@
I det nya låset sitter ju redan en sprint, anars kanske det gått att lösa på ett eller anat sätt...

Känns lite kymigt att behöva köpa helt nya dörrar...:O

S
förlåt men vad för sprint? bild?

Sprinten som går in i dörren, fyrkanten som drar runt låset, om du förstår..

Jag hade problem med låset på en altandörr i sommras, men någon fyrkantig sprint hade jag inte i mitt.
Kan du inte banka ut den eller dra ut den med en tång/magnet.

De sitter vanligen fast i låset, förs in i dörren..... Har aldrig sett lås utan????

Dra går inte, banka, tja den går ju inte igenom dörren... Fasiken!

Den sitter alltså på baksidan av låset, och förs in i dörren, ingen som förstår vad jag menar? Benämns som sprint på de sidor för lås jag kikat på.... Skulle nog själv kanske kalla den för fyrkantig stång

Är det något sånt här du menar? (längst till vänster i bilden)
8465_Thumb.jpg
Om det är det, så brukar det ju se ut som på bilden, dvs de sitter fast i handtaget (trycket), men inte i dörren, så de ska gå att dra ut ganska lätt. Hur har din lyckats bli rundad???

Fyrkantspinne säger man inom låsyrket. Skulle nog påstå att den inte kan bli rundad. Allt som den normalt påverkar i låsningen i dörren är av mjukare material.

Har du ett handtag på utsidan? Om du har det gissar jag faktiskt att det är brytsäkringen som du inte får ut. Ta gärna ett kort på det hela så går det med säkerhet att säga vad du behöver göra

S
är det den så är det konstigt. brukar va lätt att ta ut

den kan bråka en hel del om man har otur

Precis den menar jag!d^_^b

Finns inget handtag på utsidan, och jo, pinnen ÄR avrundad varför handtaget bara går runt när man ska försöka stänga.. Skulle kunna fungera OM jag lyckades få den att inte åka in i dörren, men den går in en bit när handtaget sätts på plats:x

När jag försökt dra loss den så känns det som om det sitter en spärr inne i dörren, det tar alltså stopp

hmm är fönsterdörren delbar? Annars är det våld och åter lite bestämt våld som gäller. Har ingen gjort någon speciallösning ska det inte finnas något som spärrar.

Lättaste är att du fotograferar ditt problem, mycket enklare att hjälpa dig...

Om det är något special vet jag inte. Vill minnas att vi köpte den från SP-fönster. Det är treglas, sitter en list med skruvar, men den går inte att få loss pga att pinnen tar emot...:x
Låset var av den modell som kunde låsas med nyckel, låset lyckades dock hunden bryta sönder för ca 10 år sen...

Är inte så mycket att visa på bild, pinnen sitter kvar i hålet, handtaget är borta....

Bilder säger mer än tusen ord. Kan du ta bilder på hur hålet ser ut med pinnen, hur kortsidan ser ut dvs där spanjoletten sitter samt en bild på dörrbladet från insidan.
Låset är borta helt eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.