5 095 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Synpunkter på montering
Nu tror jag TS har mätt tegelmåttet och det innbär ju inte hålmåttet alltid. Beroende på när TS hus byggdes kan det gamla fönstermåttet mycket väl varit helmått dvs 600x700 mm. Då lämpar det sig att stoppa in ett 6x7 som i verkligheten är 585x685 eller som är mer vanligt hos tillverkare idag 580x680. Vilket hade varit acceptabelt mått för att slippa specialmått.
Talar vi om samma sak? Menar du att vi som byter fönster, nu skall mäta mellan teglet, när vi skall beställa ett nytt fönster? Du skriver också att teglet kan sluta en bit från nuvarande fönster. Vi mäter efter det tidigare fönstret, oavsett var utsidans tegel slutar, så är det. Men om teglet slutar en bit från karmen, 10--20--30--40 mm, så är det inget fönsterbytaren kan göra något åt, det är m a o inget problem för honom eller henne. Problem blir det, som jag nämner, när teglet ligger så kloss till karmen, så det inte går att få ut fönsterkarmen den vägen, utan det får ske på något sätt innåt, såga karmen t ex. Men om det nya fönstret håller samma mått, som det som skall bytas. tja, då blir det till att fixa till en ny smyg, antingen med putsbruk eller med någon skiva. Frågan kan då vara om detta skall ingå i ett tidigare lämnat anbud, där öppningen till övriga fönster varit samma. Vi får väl se om TS finns kvar här!!verktygsgurun skrev:Nu tror jag TS har mätt tegelmåttet och det innbär ju inte hålmåttet alltid. Beroende på när TS hus byggdes kan det gamla fönstermåttet mycket väl varit helmått dvs 600x700 mm. Då lämpar det sig att stoppa in ett 6x7 som i verkligheten är 585x685 eller som är mer vanligt hos tillverkare idag 580x680. Vilket hade varit acceptabelt mått för att slippa specialmått.
Nej så menar jag inte. Det jag menar att om måttet mellan teglet är det som TS skriver så passar det utmärkt med 6x7 fönster.
Medlem
· Skåne
· 35 inlägg
Lite uppdatering, vi håller fortfarande på att processa gällande att dessa ska bytas ut.
För att förtydliga då jag sett att någon undrat, de foder som är ditsatta idag är målat trä....
Vi har hela tiden sagt till byggaren att det ska vara plåtfoder runt alla fönster.
Runt övriga fönster är springan mellan vägg och fönster ca 2 cm runt om.
Huset är byggt 1965. Måtten togs i hålet, d.v.s. mellan teglet.
För att förtydliga då jag sett att någon undrat, de foder som är ditsatta idag är målat trä....
Vi har hela tiden sagt till byggaren att det ska vara plåtfoder runt alla fönster.
Runt övriga fönster är springan mellan vägg och fönster ca 2 cm runt om.
Huset är byggt 1965. Måtten togs i hålet, d.v.s. mellan teglet.
Hej! Jag blandar mig också in i samtalet om bilden visar utsidan av fasaden så är fönstret felmonterat. Teglet skall luftas bakom och då sätter man inte ett fönster i tegelväggen för då hamnar ju glaspartiet utanför själva den isolerade huskroppen. Så det är troligtvis inga fönsterbrytarproffs för då vet man också hur plåtsalning och över o under bleck skall placeras i smygen och över och under fönstren. Angående mått så beställer man fönster som passar när man har tegel eller annat sten material. Priset för sådana fönster hos de större tillverkarna är närmast större storlek, dessutom så begär man offert från fabrik/bygghandel om man byter i ett helt hus.Så den kostnaden blir marginell om man räknar på allt krångel både ut och invändigt som fönster i "fel" mått orsakar.
Medlem
· Skåne
· 35 inlägg
Ny uppdatering, hade besiktning av en oberoende besiktningsman igår, han ansåg också att det är felmåttat och felmonterat. På resterande 18 fönster fanns det även X antal anmärkningar på monteringen.
Byggföretaget anser fortfarande att de inte gjort fel. Väntar fortfarande leverans av 2 fönster från dem.
Undrar när denna "soppan" ska ta slut.....
Byggföretaget anser fortfarande att de inte gjort fel. Väntar fortfarande leverans av 2 fönster från dem.
Undrar när denna "soppan" ska ta slut.....
Klicka här för att svara