11 882 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
Swedoor skjutdörr billigt?
Sida 1 av 2
Hej!
Funderar på en pocketskjutdörr, innerdörr där dörrbladet skjuts in i väggen. Har tittat på swedoors som verkar bra, men hittar ingen annan återförsäljae än beijers, som enligt min erfarenhet sällan ligger så bra i pris.
Vet någon var man kan köpa sådana billigare? Gärna näthandel!
Hälsningar elin
Funderar på en pocketskjutdörr, innerdörr där dörrbladet skjuts in i väggen. Har tittat på swedoors som verkar bra, men hittar ingen annan återförsäljae än beijers, som enligt min erfarenhet sällan ligger så bra i pris.
Vet någon var man kan köpa sådana billigare? Gärna näthandel!
Hälsningar elin
Hej
Pocketkarmen har samma tillverkare oavsett om det är dooria, swedoor eller annan leverantör. Det är en fabrik i Norge som gör den.
När jag köpte den så var pocketkarmen billigast på bygghemma.se. En vanlig vit innerdörr som skjutdörrsampassats köpte jag på bauhaus för ca 1200kr. När dom skjutdörrsampassar en dörr så fräses ett spår under dörren, det tas inte ut något för gångjärn i bakkant och så följer det med beslag till dörren för att kunna öppna den.
//Tobias
Pocketkarmen har samma tillverkare oavsett om det är dooria, swedoor eller annan leverantör. Det är en fabrik i Norge som gör den.
När jag köpte den så var pocketkarmen billigast på bygghemma.se. En vanlig vit innerdörr som skjutdörrsampassats köpte jag på bauhaus för ca 1200kr. När dom skjutdörrsampassar en dörr så fräses ett spår under dörren, det tas inte ut något för gångjärn i bakkant och så följer det med beslag till dörren för att kunna öppna den.
//Tobias
Även jag funderar på pocketskjutdörr. Jag vill kunna dela av en gillestuga (bredd: 285cm) men vill gärna att den ska kunna vara så ljus och öppen som möjlig när dörrarna är öppna
http://static1.bygghemma.se/productimages/a010301/131737/1/0x0/skjutdorrskarm-pocket-vit.jpg
Kan man sätta två dörrar mittemot varandra utan att ha karm i mitten?
Går det att fixa en billigare/smartare lösning?
2*2700kr+ dörrar+skjutdörrsanpassning blir hyfsat dyrt...
Edit. Tänker jag fel om öppningen blir 140cm och resp "väggstump" drygt 70cm?
http://static1.bygghemma.se/productimages/a010301/131737/1/0x0/skjutdorrskarm-pocket-vit.jpg
Kan man sätta två dörrar mittemot varandra utan att ha karm i mitten?
Går det att fixa en billigare/smartare lösning?
2*2700kr+ dörrar+skjutdörrsanpassning blir hyfsat dyrt...
Edit. Tänker jag fel om öppningen blir 140cm och resp "väggstump" drygt 70cm?
Redigerat:
Habo säljer ett skjutdörrsbeslag som du kan använda med en standard innerdörr. Det enda du måste göra är att såga ett spår i botten på dörren samt ta bort låskistan och montera ett skjutdörrshandtag. Spåret sågar du med en vanlig cirkelsåg. Det är lite pilligare än en färdig men dom är inte vidare bra i sin tur.
h-man man kan montera 2 skjutdörrar mot varandra utan karm emellan. Har gjort det ett pat gånger med den metod jag beskriver ovan.
h-man man kan montera 2 skjutdörrar mot varandra utan karm emellan. Har gjort det ett pat gånger med den metod jag beskriver ovan.
Detta?Matti_75 skrev:Habo säljer ett skjutdörrsbeslag som du kan använda med en standard innerdörr. Det enda du måste göra är att såga ett spår i botten på dörren samt ta bort låskistan och montera ett skjutdörrshandtag. Spåret sågar du med en vanlig cirkelsåg. Det är lite pilligare än en färdig men dom är inte vidare bra i sin tur.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27002
Hur ska du kunna få fram tre gömda dörrar? Skruva ihop två av dem?h-man skrev:
Kanon. Liten undran bara. Skenan är till för att hänga dörren i? Hur håller man den på rätt spår i golvet?
Om du tittar på bilden du länkade till så ser du en grå plastbit med fyra skruvhål som du skruvar fast i golvet. Sedan måste du såga ett spår i botten på dörren som plastbiten kan löpa i och styra dörren i nederkant.
Okej. Är den inte i vägen på golvet? Vart på golvet monterar man den?
Många frågor blir det, vore bättre om de hade lagt upp monteringsanvisningen på hemsidan.
Många frågor blir det, vore bättre om de hade lagt upp monteringsanvisningen på hemsidan.
Aha, en bit av dörren är ju förstås alltid kvar i väggen. Det får nog bli en sån då. Bara att få tag på handtag och något slags låsanordning också.