Vi har tänkt byta fönster framåt vårkanten å jag behöver hjälp och tips!
Har kollat igenom forumet men tycker ändå inte att det finns så mkt att gå på.

Vi är inne på alufönster, det är så långt vi kommit.
Tips på bra fönstertillverkare?
Vilka av tillverkarna både säljer och monterar? Vad brukar bli billigast, köpa fönster själv och anlita en snickare eller låta fönstertillverkaren göra allt?

Tycker det är jättesvårt att få några referenser om olika fönster.

De tillverkare jag känner till är SP, Traryd, Villafönster, Elit, Mockfjärd. Vad finns mer? Å vad är bra å vad är dåligt??

Hoppas det finns någon med bättre koll än jag!:)

Bygghemma har fönster som heter Allmogefönster,det är dock inte Allmoge!

Elkludde skrev:
Bygghemma har fönster som heter Allmogefönster,det är dock inte Allmoge!
Ok, är det bra eller dåliga fönster?:)

Ingen som har några bra eller dåliga erfarenheter vid fönsterbyte?
Nån måste väl ha bytt fönster här inne?:)

Alla har synpunkter på kvalitet när det gäller fönster, men dom som du räknade upp själv är väl det som är vanligast. På tidig vår brukar det vara överbud i bygghandel om rabatter med och utan montering. Bäst pris får man ju fler fönster man beställer så räkna o mät åk sedan runt till riktiga bygghandlare och kolla vad som känns bäst för att sedan lägga en offert förfrågan till flera. Vid fönsterbyte kan man få lite överraskningar om huset är äldre, framförallt på söder o väst sidorna av huset. Det är vanligt med skador under fönstren i väggen på utsidan, så försök att kolla det innan hantverkarna kommer för att börja byta fönstren.Dessa ev. extra arbeten brukar man passa på att ta bra betalt för som tillkommande arbeten.

Har du funderat på alternativet att renovera fönstren? Om dina fönster är av kvalitétsträ kan det absolut vara ekonomiskt försvarbart att istället renovera dem och sätta in moderna energiglas.

Vi bytte fönster nu i höstas till just allmogefönster och är riktigt nöjd. dock så började vi rätt så tidigt under sommaren med offerter men det dog ut litegrann då annat ville ha mer uppmärksamhet. Dock så fick jag ett mail från just bygghemma om lagerrensning på sensommaren och offerten blev nog 15-20% bättre än under våren.
Vi valde aluminium och de ser helt OK ut..
Har även granskat min svärfars SP fönster och kan inte se att mina skulle vara sämre, dock specade lite sämre på U-värdet men det tror jag är mer grader i H-vetet..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.