2 747 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
lås på altandörr
Hej.
Ska byta två altandörrar, ska jag ha cylinderlås eller inte?
Vad är syftet med dessa, är det enbart för att försvåra för tjuven att ta sig ut efter ett inbrott?
Finns det öht någon vits med cylinderlås om tjuven ändå hittar en annan väg ut, typ ytterdörren ;-)
Ska byta två altandörrar, ska jag ha cylinderlås eller inte?
Vad är syftet med dessa, är det enbart för att försvåra för tjuven att ta sig ut efter ett inbrott?
Finns det öht någon vits med cylinderlås om tjuven ändå hittar en annan väg ut, typ ytterdörren ;-)
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Jo men förutom ytterdörren finns en annan ytterdörr, desstom en garageport.
Jag tror inte jak kommer skaffa säkerhetslås till alla dörrar, det är väl inte ens standard på nya dörrar?
Om jag inte säkrar alla utgångar är alltså cylinderlås på altandörr bortkastade pengar?
Jag tror inte jak kommer skaffa säkerhetslås till alla dörrar, det är väl inte ens standard på nya dörrar?
Om jag inte säkrar alla utgångar är alltså cylinderlås på altandörr bortkastade pengar?
Den vanligaste lydelsen på krav som man har på en normal villa är "Låst"
Om det är men hasp på insidan eller vad är valfritt.
Men jag skulle nog påstå att köper man en ytterdörr (och inte en förrådsdörr) så sitter det godkända prylar i. Cylinder får man nästan alltid köpa till. Väljer man då en rund cylinder får du tillsamman med en klass 3 låskista plus klass 3 slutbleck en godkänd låsenhet.
Så håller du likvärdig låsning runt om är det bra. Har altandörren stöd för cylinder tycker jag du ska sätta det också
Om det är men hasp på insidan eller vad är valfritt.
Men jag skulle nog påstå att köper man en ytterdörr (och inte en förrådsdörr) så sitter det godkända prylar i. Cylinder får man nästan alltid köpa till. Väljer man då en rund cylinder får du tillsamman med en klass 3 låskista plus klass 3 slutbleck en godkänd låsenhet.
Så håller du likvärdig låsning runt om är det bra. Har altandörren stöd för cylinder tycker jag du ska sätta det också
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
robsan skrev:
Bryr du dig inte om hela huset kan du låta bli... det blir billigast! :S
Tror jag måste läsa på om lås helt enkelt...
Jag hade inga planer på att byta samtliga lås i huset, men det kanske jag borde göra på sikt, och då är det ju bra att ha valt "rätt" altandörr.
Eller så kommer det aldrig att bli av och då kan jag lika gärna snåla lite på altandörrarna... det blir en ganska rejäl kostnad att byta allt. Det gäller väl att hitta en balans mellan vad som är sunt och vad som är overkill. Usch vad jobbigt med alla beslut som ska fattas hela tiden.
Jag hade inga planer på att byta samtliga lås i huset, men det kanske jag borde göra på sikt, och då är det ju bra att ha valt "rätt" altandörr.
Eller så kommer det aldrig att bli av och då kan jag lika gärna snåla lite på altandörrarna... det blir en ganska rejäl kostnad att byta allt. Det gäller väl att hitta en balans mellan vad som är sunt och vad som är overkill. Usch vad jobbigt med alla beslut som ska fattas hela tiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden