14 992 läst ·
11 svar
15k läst
11 svar
Skaala fönster
Hej!
Ska byta fönster här hemma och har hört med olika företag men nu hittar jag inte några åsikter om Skaala fönster och undrar om det är någon som köpt fönster från dom och vad finns det för positiva och negativa med deras fönster samt installation?
Ska byta fönster här hemma och har hört med olika företag men nu hittar jag inte några åsikter om Skaala fönster och undrar om det är någon som köpt fönster från dom och vad finns det för positiva och negativa med deras fönster samt installation?
hej Jenny
skaala är finskt fönster och i finland så är karm måtten lite annorlunda jämfört med här , vi har en standard på 10-12cm och i Finland så är det 15-20cm !
så mitt råd är att kolla så ni får rätt karmbredd, kolla även så att de u-värden som dom anger gäller för hela konstruktionen och inte bara glaset..
skaala är finskt fönster och i finland så är karm måtten lite annorlunda jämfört med här , vi har en standard på 10-12cm och i Finland så är det 15-20cm !
så mitt råd är att kolla så ni får rätt karmbredd, kolla även så att de u-värden som dom anger gäller för hela konstruktionen och inte bara glaset..
q(;^
p
Hej Jenny,
Min förening har nyligen bytt fönstren och min slutsats är helt enkelt: USELT!
Dålig produkt: sprickor överallt, tolerans på 8mm som gör att man inte kan öppna/stänga fönstret, skev karm på balkongdörren som gör att man inte kan öppna dörren, oskyddad och omålade träpartier, dålig bearbetning, fel beslag etc etc etc
Dålig installation: Springorna hänger i luften, vid plåtmontering skadades foster, skador på balkongräcket, repor på på ytterdörren ...
Uselt kundrelation: det har gått 6 månader sedan jag har rapporterat felen. Kanske väntar de att garantiperiod ska gå ut.
Hoppas att du inte råkar illa som jag. Det här är rena mardrömmen.
Cissi
Hej Jenny,
Min förening har nyligen bytt fönstren och min slutsats är helt enkelt: USELT!
Dålig produkt: sprickor överallt, tolerans på 8mm som gör att man inte kan öppna/stänga fönstret, skev karm på balkongdörren som gör att man inte kan öppna dörren, oskyddad och omålade träpartier, dålig bearbetning, fel beslag etc etc etc
Dålig installation: Springorna hänger i luften, vid plåtmontering skadades foster, skador på balkongräcket, repor på på ytterdörren ...
Uselt kundrelation: det har gått 6 månader sedan jag har rapporterat felen. Kanske väntar de att garantiperiod ska gå ut.
Hoppas att du inte råkar illa som jag. Det här är rena mardrömmen.
Cissi
Hej Jenny.Skaalafönster såg jag nyss att de fanns att köpa på Cheapy!
Verkar ju lite konstigt måste jag säga,vid en prisjämförelse med en Skaalasäljare så visar det sig att det skiljer nästan 5000:- på ett vrid,alu.Det betyder alltså att för invändiga lister och fönsterbleck o montage så tar de väldigt bra betalt,detta är dessutom MED rotavdrag.
Synd för jag trodde de var ett företag man kunde rekommendera
Verkar ju lite konstigt måste jag säga,vid en prisjämförelse med en Skaalasäljare så visar det sig att det skiljer nästan 5000:- på ett vrid,alu.Det betyder alltså att för invändiga lister och fönsterbleck o montage så tar de väldigt bra betalt,detta är dessutom MED rotavdrag.
Synd för jag trodde de var ett företag man kunde rekommendera
Nää.Det verkar som om att den här branschen är lite lätt "infekterad" men det skall bli intressant att få leverans/montage snart,vi väntar med spännig på Norlux montörer.Jag lovar att återkomma ang hur de skött om det hela men hitintills har de skött det hela väldigt bra.Bla har säljaren utlovat att han tar emot fönstren när lev kommer hem till oss samt att de (säljare o montör)gör en efterbesiktning när det är färdigmonterat.
huvudsaken är ju tydligen att vi INTE har valt Mockfjärdsfönster som leverantör,det är ju bara att titta runt lite på nätet så ser man ju de stackare som de har snurrat upp totalt;(
Kram på er därute i villorna.
Kalle
huvudsaken är ju tydligen att vi INTE har valt Mockfjärdsfönster som leverantör,det är ju bara att titta runt lite på nätet så ser man ju de stackare som de har snurrat upp totalt;(
Kram på er därute i villorna.
Kalle
Som alla områden i byggsvängen så finns det blandad kvalitet, de flesta fönster är av god kvalitet, ( sen kanske man inte ska välja det billigaste, och se till att det är energimärkt, persoligen håller jag med Frasse fräs att plastfönster är fula, men det är min åsikt) det hänger oftast på det som monterar. De flesta stora aktörer har tyvärr långa leveranstider på reklamationer, själv har jag väntat ett halvår på en glas kasett från en av dom största leverantörerna. Det finns vissa normer på avvikelser för att de ska gå ett reklamera, ex glasblåsor, syns dom inte från ett visat avstånd så är det ingen reklamation. Monteringspriset varierar oxå men mellan 2 och 4 000 inkl material ( ca 20%), bör det ligga, beroende på hur mycket som ska göras, salningar, plåtar mm minus rotavdrag, så ett fönster som kostar 4000 kr blir runt 6000 kr monterat och klart efter ROT.
Sen finns det ju företag som är nämda i den här tråden som lägger fönsterkostnad som arbetskostnad så att kunden får ett "bättre" pris tack vare rot avdraget. Jag hoppas att alla som köper fönster med byte är medvetna om att det är dem själva som får återbetala till skatteverket när det kommer fram. Vilket jag hoppas att det gör då alla vinner på en sund bransch.
Jepp, vektygsgurun, det är skattebrott och kan leda till böter och eller fängelse, men det vet nog inte många om. Billigt är inte alltid bra (ganska sällan). priset utöver fönstren, den summan minus ca 20% är arbetskostnad
( fönster 4000 kr, montage 4000 kr-20% materialkostnad = Rot berättigat summa 3200 kr dvs 1600 kr skall dras av från 8000 kr = 6400 kr att betala)
( fönster 4000 kr, montage 4000 kr-20% materialkostnad = Rot berättigat summa 3200 kr dvs 1600 kr skall dras av från 8000 kr = 6400 kr att betala)
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag har plockat bort lite dold reklam från Skaala. Uppenbarligen saknar de positiva referenser och känner sig tvungna att låtsas vara nöjda kunder här, eller rättare sagt i inlägget "kände han" någon som var nöjd.
Hallå alla jag har monterat för en hel del fönster jag kan ge dig ett råd ang skaala fönster det är köp för fan inte innåtgående fönster även om säljaren säger det typ när vinden ligger på så blir det tätare bla bla om du bor i villa så är det dumt och när man monterar dom så den karmskruven i mitten är man nästan tvungen att "spänna " ut mer för annars gnisslar det i alu och blir märke o skit annars tycker jag att skaala påminner en hel del om era fönster och dom gillar jag skarpt jag har själv erfarenhet av sp h-fönster skaala era traryd m.m kolla runder lite be fönstersäljaren komma hem till dig o visa provfönster det va så jag fick göra jag vet att det är svårt men hoppas det löser sig mvh P
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden