Fönster & Dörrar
öringen: Lutar nu åt www.bast-billigast.se Känns dock lite sådär att köpa av ett företag man inte hört något alls om. Så om det finns någon här som köpt deras fönster så får ni gärna dela med er av era erfarenheter... Dessutom blir jag inte klok på vad de vill ha för måttangivelse på fönstren i beställningen. Så här skriver dom på sin hemsida... Så tar du mått VIKTIGT:
Suhagg: Letar någon leverantör som haft en produkt i Sverige mer än 10år. Ska kunna lev både fönster och dörrar och att det går att få altandörrar i 220mått.
verktygsgurun: Jag rengör aldrig min pistol. Byter dock flaska nästan varje dag. Knappt jag rengör den innan jag tar semester i tre veckor. Den funkar fint ändå.
Snailman: http://www.kbo-gross.se/Brandklassade+EI+trettio++Ytterdorrar243.html
janolena: Kolla med RM fönster ( rm.se ) dom tillverkar specialmått i gammal stil , kvalite ja , prismässigt ? Kolla !
SBH: skall ju inte behövas. men stryker du inte dom andra fönstrena i samma brytning så får du måla nya fönstret så klart. så det blir samma kulör på alla fönstrena
Tegheim: Jag bor 4mil söder om Jönköping, inga Bauhaus här i närheten. Den här dörren fanns i "byn". Så jag slog till på den. Och då får jag den svart oxå, så som resten av dörrbladen på garaget. Detta är en 18graders, den vi har idag från 70-talet är nog knappt plusgrader-klassad :)
Glufsglufs: Jag föredrar vänsterhängda dörrar av den anledningen att jag oftast har nyckeln i högerhanden, låser upp, håller fortfarande nyckeln i höger och således öppnar med vänstern och det känns narturligast då att man drar dörren åt vänster.
Beginner80: [citat] Ja han sa att dom brukar sitta i bla trappuppgångar, vill ju att den ska hålla värmen bra. Nej man kommer direkt ut i garaget från entrén. Ibland kommer det ju ut lite billigare plåtdörrar på blocket, kanske skulle satsa på en sån då. Menar du en återvinningstation?
Suhagg: [citat] Har en kompis som stod och byggde dessa ramar själv i stålprofiler. I efterhand ångrade han sig då det tog en hel del timmar:). Det är ju för att bära upp vägen där man tar bort befintlig stomme och ersätter med denna ram.
Studier: Självklart, vi betalade inget förrän dom hade målat om och bytt lister utomhus men kylan och isen på listen har ju kommit nu.
Erlingsson: Har element under alla fönster utom där jag har altandörr.
Misse: Vi håller på att planera för en köksrenovering och skulle vilja öppna upp från köket in mot matsalen och det idealiska vore om vi istället kunde installera något i stil med det på bilden nedan. Är det någon som vet var vi kan hitta den typen av glasparti/glasdörr?
Rickard598: idag när jag kom hem strax efter 16, så fanns där inte någon fukt kvar på fönstren. är ju ändå kallt ute, var -9 grader då, däremot om jag kollar nu så är de lite fukt på fönstren, dock inte alls som det brukar vara. Hur kommer detta sig?
niklash: Att slippa aluminiumlisten beställer du ett glas med "varm kant" tror jag att det heter, då får du en vit list på aluminiumlisten. Blir nog svårt att få till det en kasett innehåller två rutor vilket blir svårt i 1+1 fönster. Bästa sättet är nog att sätta dit en extra ruta på insidan på vintern, som tas bort på sommaren.
AA!: Hej, På bottenvåningen har vi 7st 3-luft ca 1750mm breda och 1100mm höga (karmyttermått) där varje ruta är spröjsad så att det blir 6st rutor dvs totalt 18 rutor i varje 3-luft. Varje "småruta" är ca 200mm bred och 270mm hög. Min fråga är nu hur vi skall tänka när vi byter fönster på ovanvåningen i samband med att den renoveras. Idag sitter där vanliga 1000mm breda och 900mm
Consensus: Är det bara en ruta som fått punka så skulle jag byta kasetten i den karmen. Ny treglaskasett kostar ca en tusenlapp plus lite snickrande.
Trams: det som ska göras är att ta upp där dörren är igensatt (antar att det bara är en spånskiva) och sätta karmar runt, och sen bygga igen ett dörrhål, vad det skulle kosta? Tapetsera/måla har jag tänkt göra själv:)
KnockOnWood: Om du vågar dig utanför Sveriges gränser och vill ha träfönster kan du begära offert härifrån: http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Thermo-Comfort-92 Jag har deras fönster sedan 1½ år och är mycket nöjd. Skickade ett mail med antal, storlekar och utförande (fast/öppningsbart) och fick en detaljerad offert efter ett par dagar.
gadu^: [citat] För 10 år sen?? Vet du leverantören av detta? Blir mörkläggningen bra? Skulle behöva det till ett fönster som är ca 2,5x1,2m...
hamarai: Hej, är det någon som hört talas om fönster som man lägger en spänning på för att förhindra insyn? Istället för att frosta eller lägga en film på fönstret... Förstår ni vad jag menar? Badrumsfönster som man kan "släcka" alltså.
cecar33: Lägg ut en bild, din beskrivning säger inget som man kan svara på. Men normalt så är det inga problem men vad är normalt?
Lasselano: Massiva dörrar är ofta inte massiva i den meningen att de är trä rätt igenom, de har ofta en kärna av spånskiva eller annan träfiberskiva, därför kan det bli svårt att kapa ner en större dörr till en mindre. Jag skulle nog be en snickare göra en dörr istället.
Janus82: Jag tror att TS syftade på om du verkligen spar de där 276,5 kWh när man borrar upp ett hål rakt genom väggen som det sprutar kall luft ur. I slutändan så gör det förbättrade u-värdet kanske ingen skillnad alls eftersom kallraset från ventilen är såpass stort jämfört med det från ett fönster. Du har ju dock rätt i att man måste ha tilluft på något vis men om man vill slippa
beque: Jag tar och ger liv åt denna tråd igen. Jag har lite beslutsångest över val mellan PVC fönster från TK-gruppen (http://www.tkgruppen.com) och Trä/Alu från almogefönster (http://www.allmogefonster.se). Priset mellan dessa är i princip den samma när jag lagt på lite extra ljudisolering. Priset utan montering blir ca 55'000 för 8 fönster och 2 altandörrar. Fönstrena från
111111: I värsta fall så kan fönsterna vara dåligt monterade, Vi beställde fönster av mockfjärd för några år sedan, vintern efter så upplevde jag liknade erfarenheter som dig, samt att jag i vissa rum kände att det drog ibland . Det visade sig sen att fönsterna var så dåligt monterade att jag kunde sticka en pinne från utsidan och in i rummet. Så hittar du inget annat så skulle jag till
MaudW: Någon som har erfarenhet av JN snickeri och deras arbeten? Ex fönster och dörrar. Dom verkar vara seriösa och det jag har sett ser ju bra ut, men hur är kvalitén på det dom gör?