Fönster & Dörrar
SBH: du gör faktiskt rätt. vi kan bara komma med råd. nu ville du köra med hylsor. köpte du skruv då? eller hade hemma??
techn9ne: Nu sitter mina fönster på plats!! Riktigt nöjd förutom att jag blev lovad att spegelglas inte stal något ljus... Det stämde inte så dom kommer 10e jan och byter några mot vanligt glas summan blev 33250:- efter rot jag är nöjd bilder kommer upp snart!! Tack för visat intresse! MVH
KnockOnWood: Dörr i gabon, handtag och glas ger mig starka 50-talsvibbar. Säg början till mitten. Göteborg, Södra Guldheden byggdes delvis 1953, mycket likt. Bara att lägga till en stringbokhylla så är det komplett :)
sblixten: [citat] Du bör ha 2mm glipa så att trä i karmen kan röra sig lite. I botten lägger du plastklossar. Karmen i botten bör luta utåt så att eventuell fukt kommer ut.
Sheena: [citat] Ja något sånt ja, men den behöver va ledad på andra hållet också, inte bara sidleds eftersom fönstret ju öppnas uppåt och beslaget ju ändå måste ligga mot karmen. Ja jösses vad svårt det skulle vara det här.
upsala: Hej Någon som nyligen har köpt Traryd fönster med ljudreducerande glas? Upplever man någon skillnad, är det värt att satsa på? Vad står det skrivet i aluminiumlisten i bågen om man skulle springa på några fönster på annons? /Robert
b8q: Nej, inte i kontakt, gick bara på informationen som stod under den 8x19 dörr jag kollade på (enklast möjliga, en slät vit innerdörr), där står det Artikelnummer: S312 Lagerstatus: Leveranstid 8-10 veckor
jeppeknaster: Du är välkommen :) Skickar ett PM med mitt mobnr. Och jo, jag hade ett par stycken monterade förra vintern och det har funkat bra.
Hanell: Nja, det blev alternativ b, att byta gångjärn i befintlig karm. Köpte symmetriska gångjärn från Habo av min lokala bygghandlare, men det finns säkert andra som funkar lika bra.
JanneL: Tror inte du behöver vara orolig utan lugnt kan byta till en bredare dörr. En gavel har som regel ingen bärande funktion.
JOW: Nej, det är väl sant, 2mm fogskum blir inte så starkt....
Snailman: Karmen är nog helt i trä, jag har för mig att trä tar en minut per mm och en EI30 dörr som jag köpt ska ta 30 minuter, så skillnaden mot en vanlig är nog att själva dörrbladet är mer trä i (den är ganska tung)
Majolina: [citat] Någon som har erfarenhet av wisy och deras fönster? Speciellt gällande deras active-glas.
Elkludde: Standardmått på reglar är 95 eller 120 det går att hyvla ner eller bygga på en 95 mm det enklaste o billigaste är att ta standardmått o regla därefter,ex.ett fönster 9x13 är 88x128 cm,du reglar alltså 90x130 det går väl att täta med vad som helst om det inte behöver vara inbrotsskyddat Ett tips på bra service http://www.byggahus.se
SivanG: Hej, Någon som känner till en bra montör av fönster i Stockholmstrakten. Har 15 S&P Fönster som behöver monteras
Segge: Tack verktygsgurun då kör jag med lim då. Din alternativa lösning hade jag i åtanke innan fönsterbytet och jag tänkt ha raka kanter och en tunnare överliggare, då hade fodret mellan dörr och fönstret blivit tunnare. Men det var gerat och målat tidigare och tycker det är snyggt även fast det innebär en helt del mer jobb. Alpha, smygarna är grundade ett varv och täckmålat ett
Wester: 9x21 tycker jag oxo är snyggast och mest praktiskt. Helst ännu bredare om det passar. Många soffor är idag bredare än 90 på alla ledder, i vilketfall de vi har köpt och det e ju kul att få in dem ;) Själv har vi ett äldre hus där dörrbladen är 100cm och det är fantastiskt skönt att kunna bära det mesta rätt genom dörren utan att behöva bära på höjden eller vrida och trixa.
Lurvas_: Se där ja. Var helt 100 på att det var tvunget till att bli helt tätt. Men då kan man ju i princip bara sätta i skruven igen, täta med något, kanske till och med gängtejp. Bryr mig inte spec om något lite skulle synas utvändigt. Det hela handlar mest om att jag inte vill ha de små fyrkanterna synliga inifrån som det blir om spröjsfästena är kvar.
storkarp: Är det imma på ytterglasets insida så beror det antingen på otät innerlist eller för tät ytterlist. Varm/fuktig luft skall inte läcka ut mellam glasen men om det ändå händer skall det ventilleras bort. Om det inte finns någon ventilation alls kommer en paxfläkt att göra stor nytta. Den kan gå för fullt alltid och står då för 40-100% av hela ventillationsbehovet beronde på
fusion: Jag har min värdering baserat på ett köp från VF som gick smärtfritt och där all korrespondens efter beställningen i princip skedde via mejl. Tfn samtal är ju oftast betydelselösa om man får problem. Om någon/några hos VF har gjort nåt fel och de flesta andra som jobbar där sköter sitt jobb rätt, så anser jag att det är fel att säga extremt oseriös. I mitt fall lovade man
hempularen: Efterssom du ändrar huset uteseendemässigt så borde det behövas bygglov. Vad gäller grävaren så borde det vara ett enstaka antal timmar. Jag byggde en ny källartrappa till vårt hus, men det var i en befintlig garageuppfart som vi sedan har fyllt igen, så det var bara grävning för grundläggningen, jag anlitade en grävare som höll på med ett hål i gatan ett par kvarter bort, han
Raukman: Har en "finingång" i mitt hus, där det sitter pardörrar, yttre och inre. Nu håller jag på o renoverar och bygger om innerdörrarna. Ytterdörrarna är i fina spegeldörrar i massivträ och en liten ruta uppe. Innerdörrarna (gamla fula 60-70-tals masonitklädda, inget kulturvärde) bygger jag om och sätter i glaskassetter. Min fråga är; är det lönt å sätta i energiglas i kassetterna,
storkarp: Ett tips är att ta material från riktigt gamla kasserade fönster i bra skick. Trä från början av 1900-talet hade bra kvalitet. Numera med klimatförändringar och övergödning är virkeskvaliten usel.
verktygsgurun: Man kan aldrig garantera att det inte lossnar någon puts på ett putsat hus. Man vill gärna ha en liten friskrivning där som montör. Men är man försiktig vid utrivningen är det sällan några problem. Man får skära/krarsa runt fönstret innan man sågar ut det. Sen när man bänder loss det bänder man försiktigt och ser att ingen puts följer med, sen får man sticka in tigersågen och
saturnus: [citat] Ok, jag har inte läst alla inläggen, men de jag såg, och känner igen, var nybyggen. Är det ett äldre hus med foder runt fönstren, är det lämpligare man gör så igen när man byter några fönster, men räkna med merarbetet. Nu är detta Skåne, här kan jag inte påminna mig att vi haft foder på innerväggarna runt fönstersmygar sedan 30-talet.