Hej!

Har detta lås (kan låsas med nyckel både utifrån och inifrån) på två dörrar till huset. Jag har inte koll på nycklar i omlopp och tänkte byta ut kolvarna.

Får inte ens isär det hela! Hur gör man och finns det nya kolvar (även billigare varianter/märken) att köpa?

IMG_6422.jpg
IMG_6424.jpg

Sätt i nyckeln på insidan och vrid så nyckeln pekar mot hålet kl 10 ta ut den silvriga spärren kl 2. Gör tvärt om med den andra. Under dessa säkerhetsspärrar sitter skruvarna som håller ihop det hela.

• Gilla
Byggblox83
  • Laddar…
Tack för tipset!

Fick ut ena "sprinten på detta sätt. Tyvärr knäcktes dom andra vingarna när jag höll på och letade efter läget. Men jag kommer åt skruvarna i alla fall! På dörr två hoppas jag att få isär det helt.

Antar att detta är något speciallås? Eller kan man ersätta med andra låsvarianter (vill inte betala överpris om det går).

Det går att ersätta med vilken cylinder man vill, men dom du har nu har en högre säkerhet.

AXS
Du kan lämna in cylindrarna och koda om dom, kan bli billigare.
Går även att byta till helt annan nyckeltyp som är ännu säkrare om det önskas.

Nu har du 7-stift vilket är okej, men DP, twin eller liknande är såklart bättre.
http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/

Visst kan du lägga om Cylindrar. Men 700serien som TS har är inte gjord för att läggas om, då hålen för stiften är pluggade. Det går att lägga om när man har en nyckel som passar. (finns även lite andra metoder, som jag inte går in på) Men det är inte helt säkert att alla låssmeder tar på sig ett sådant jobb då det är rätt pilligt och mer tidskrävande

AXS
Jag har jobbat på assa och tagit isär ett flertal, de läggs i från insidan men inte allt för avancerad maskin.
Låssmeder borde ha en sådan tycker man.

låssmeder använder inte maskin. Utan får köra omvänd läggning, alternativt någon jigg för att borra ut pluggarna. Men vanligast är nog omvänd läggning vilket innefattar pincett och speciella rundstål för att lösa det. Och ja låssmeden borde lösa det, men alla anser inte det är värt pillet.

Riktigt gamla 500 och 700 cylindrar lades från insidan. Sen tog man fram versionerna med vanlig idroppning från ovansidan och pluggning. Nyare cylindrar typ dp, twin mfl har inte pluggar utan är riktigt lätta att lägga om.

Redigerat:
AXS
Ah, inte så lätt alltså.
På assa var det ett rör med hål i, sen pressades stiften ner
och man drog över en hylsa. Sen var det bara att dra över till cylindern.

Var några år sen, men det tog inte mer än 2-3min per lås.
Därför gjordes mycket för hand.

nä.. Sen är det så att verktygen som assa använder sällan eller aldrig ser ljus ute hos låssmeder. Utan där är det oftast jiggar och annat som kommer från silca.

Det räcker med att lägga om ett stift, det fixar en låssmed kvickt.

1360:- vill den lokala låssmeden ha för "ombygge" av 2x2=4 cylindrar samt 8 nycklar. Vet inte hur dom bygger om då.

AXS
Det blir billigare än att köpa nya, så jag skulle satsa på det.

Nytt ligger på lite över 2000 kr för assa. Så lite billigare är det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.